جزئیات برنامه های انتخاباتی تلویزیون اعلام شد
خبرگزاری میزان - جزئیات برنامه های ویژه انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی در تلویزیون از سوی رسانه ملی اعلام شد.
خبرگزاری میزان -
، جزئیات ویژه برنامه های تلویزیون برای دو انتخابات مهم پیش رو اعلام شد.
ملكی مسئول ستاد انتخابات سیمای جمهوری اسلامی در تشریح اقدامات صدا و سیما برای زمینه سازی یك انتخابات پرشور در اسفند ماه امسال گفت: رسانه ملی در این دوره از انتخابات هم تلاش خواهد كرد با رعایت حفظ بی طرفی كامل، در جهت افزایش بصیرت و آگاهی مخاطبان و اطلاع رسانی حد اكثری در برنامه های مختلف حركت كند .
وی از برنامه ریزی گسترده برای تولید و سیاست گذاری برنامه های انتخاباتی شبكه های مختلف سخن گفت و افزود: در این برنامه ریزی برای هر یك از شبكه ها با توجه به ماموریت هایشان تقسیم كار شده و بسته به نیاز مخاطبانشان به موضوع انتخابات خواهند پرداخت.
ملكی تولید انیمیشن های كوتاه مدت، اینفوگرافی ها و موشن گراف های روشنگرانه را از جمله برنامه های ستاد انتخابات برای مخاطبان شبكه های سیما دانست و افزود: در تقسیم برنامه های انتخاباتی، بخشی از این برنامه ها ویژه انتخابات تولید می شوند و برخی از این كار ها نیز به برنامه های روتین شبكه ها سپرده می شود كه باید با دعوت از میهمان ، تولید گزارش و آیتم های كوتاه به اطلاع رسانی در این زمینه بپردازند .
به گفته مسئول ستاد انتخابات سیما، امسال علاوه بر برنامه ریزی برای مشاركت رسانه ملی در برگزاری انتخاباتی سالم و پر شور، تلاش كرده ایم برای پیشگیری از موازی كاری شبكه ها ، تعریفی جامع در حوزه محتوا ارائه دهیم كه سرفصل بندی كلی ماموریت شبكه ها در همین راستاست .
وی از پیش بینی تولید 503 ساعت برنامه انتخاباتی به عنوان بخشی از فعالیت های ستاد انتخابات سازمان یادكرد كه قرار است در قالب برنامه هایی كه شبكه ها موظف به تولید آن برای خود هستند و برنامه هایی كه ستاد انتخابات برای پخش در شبكه های مختلف در نظر می گیرد تولید شوند.
در بخشی از این برنامه ها آشنایی مردم با نحوه مشاركت در انتخابات، انتخاب اصلح و ملاك های آن، تفكیك انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی،نحوه رای دادن برای رای اولی ها و مدارك لازم برای مشاركت در هریك از انتخابات پیش رو آموزش داده می شود و در بخشی از آن ها موضوع انتخابات،چگونگی مشاركت جناح ها و احزاب،تشریح وضع منطقه و جهان و تاثیر انتخابات ایران بر این شرایط و موضوعات كلی تر ارائه خواهد شد .
به گفته دكتر ملكی 398 ساعت برنامه انتخاباتی قرار است در شبكه های سیما تولید شوند كه شامل برنامه های تولیدی ، برنامه های روتین و گزارش ها و آیتم های كوتاه مدت می شود . ستاد انتخابات سیما نیز 103 ساعت برنامه را تولید می كند تا همه شبكه ها، این ویژه برنامه ها را برای مخاطبانشان پخش كنند . این برنامه ها بیشتر در قالب آیتم های كوتاه ساخته می شوند.
دكتر ملكی همچنین از برنامه ریزی برای اختصاص زمان برای نامزد های انتخابات مجلس خبرگان در شبكه های سیما خبر داد و افزود: پس از روشن شدن نتایج شورای نكهبان برای تائید صلاحیت ها برنامه هایی برای اختصاص زمان به نامزدهای شركت در انتخابات مجلس خبرگان داریم .
وی در پاسخ به این پرسش كه؛ در بحث نحوه بررسی هیئت نظارت؛ آیا سازمان اجازه ورود به نحوه تایید یا رد صلاحیت افراد چه در مجلس و چه خبرگان را دارد و آیا درباره دلایل رد صلاحیت برخی افراد نیز برنامههایی تولید خواهد شد یا خیر و اینكه چه ضمانتی وجود دارد افرادی كه هماكنون در مجلس و خبرگان حضور دارند و برای دوره بعد نیز كاندیدا هستند، هماكنون از تریبون صداوسیما برای تبلیغات خود استفاده مستقیم یا غیرمستقیم نكنند؟ گفت: ما كار نظارت را به دو روش انجام دادیم:اول اینكه كارشناسانی كه در اتاق فكر ستاد انتخابات هستند؛ قضاوت میكنند و دوم مركز نظارت ارزیابی سازمان، نظارت لازم را انجام میدهد. مكانیزم طراحی برنامههای انتخابیمان به گونهای است كه بعد از پخش، شبكهها را رصد و نوع كارشان را ارزیابی میكنیم. البته در صداوسیما اینگونه نیست كه دلایل رد صلاحیت نامزدها را مطرح كنیم و در هیچ دورهای نیز چنین نبوده و در حال حاضر هم اینطور نخواهد بود.
ملكی افزود: قانون انتخابات مجلس در بند59 یادآور میشود كه تبلیغات كاندیدا در برنامههای مختلف صداوسیما اكیداً ممنوع است. البته این به معنای عدم حضور نیست بلكه به معنای عدم تبلیغات است. كسانی ممكن است جزء نمایندگان مجلس در دوره فعلی باشند و به هر دلیل در رسانهی ملی حاضر شوند كه به علت مسئولیت فعلی افراد است اما تأكید آقای سرافراز این است كه تصاویر آنان نیز بهطور لانگشات باشد و تبلیغی انجام نشود و ما هم در این زمینه نظارت حداكثری را داریم.
وی درباره نحوه گفتگو با نامزدهای انتخاباتی و انتخاب برخی مجریان خاص برای برخی كاندیداها در حوزه خبرگان و مجلس نیز یادآور شد: هرگز مجری خاصی برای شخص خاصی انتخاب نمیشود.لزوما محورهای گفتگوها به مجریان داده خواهد شد اما هرگز دخالتی در نحوه گفتگو انجام نمیشود و هرگز اینگونه نیست كه یك مجری خاص برای فلان شخص خاص انتخاب شود. از این جهت اطمینان لازم را میدهیم كه رسانهی ملی در سلامت كامل است.
ملكی مسئول ستاد انتخابات سیمای جمهوری اسلامی در تشریح اقدامات صدا و سیما برای زمینه سازی یك انتخابات پرشور در اسفند ماه امسال گفت: رسانه ملی در این دوره از انتخابات هم تلاش خواهد كرد با رعایت حفظ بی طرفی كامل، در جهت افزایش بصیرت و آگاهی مخاطبان و اطلاع رسانی حد اكثری در برنامه های مختلف حركت كند .
وی از برنامه ریزی گسترده برای تولید و سیاست گذاری برنامه های انتخاباتی شبكه های مختلف سخن گفت و افزود: در این برنامه ریزی برای هر یك از شبكه ها با توجه به ماموریت هایشان تقسیم كار شده و بسته به نیاز مخاطبانشان به موضوع انتخابات خواهند پرداخت.
ملكی تولید انیمیشن های كوتاه مدت، اینفوگرافی ها و موشن گراف های روشنگرانه را از جمله برنامه های ستاد انتخابات برای مخاطبان شبكه های سیما دانست و افزود: در تقسیم برنامه های انتخاباتی، بخشی از این برنامه ها ویژه انتخابات تولید می شوند و برخی از این كار ها نیز به برنامه های روتین شبكه ها سپرده می شود كه باید با دعوت از میهمان ، تولید گزارش و آیتم های كوتاه به اطلاع رسانی در این زمینه بپردازند .
به گفته مسئول ستاد انتخابات سیما، امسال علاوه بر برنامه ریزی برای مشاركت رسانه ملی در برگزاری انتخاباتی سالم و پر شور، تلاش كرده ایم برای پیشگیری از موازی كاری شبكه ها ، تعریفی جامع در حوزه محتوا ارائه دهیم كه سرفصل بندی كلی ماموریت شبكه ها در همین راستاست .
وی از پیش بینی تولید 503 ساعت برنامه انتخاباتی به عنوان بخشی از فعالیت های ستاد انتخابات سازمان یادكرد كه قرار است در قالب برنامه هایی كه شبكه ها موظف به تولید آن برای خود هستند و برنامه هایی كه ستاد انتخابات برای پخش در شبكه های مختلف در نظر می گیرد تولید شوند.
در بخشی از این برنامه ها آشنایی مردم با نحوه مشاركت در انتخابات، انتخاب اصلح و ملاك های آن، تفكیك انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی،نحوه رای دادن برای رای اولی ها و مدارك لازم برای مشاركت در هریك از انتخابات پیش رو آموزش داده می شود و در بخشی از آن ها موضوع انتخابات،چگونگی مشاركت جناح ها و احزاب،تشریح وضع منطقه و جهان و تاثیر انتخابات ایران بر این شرایط و موضوعات كلی تر ارائه خواهد شد .
به گفته دكتر ملكی 398 ساعت برنامه انتخاباتی قرار است در شبكه های سیما تولید شوند كه شامل برنامه های تولیدی ، برنامه های روتین و گزارش ها و آیتم های كوتاه مدت می شود . ستاد انتخابات سیما نیز 103 ساعت برنامه را تولید می كند تا همه شبكه ها، این ویژه برنامه ها را برای مخاطبانشان پخش كنند . این برنامه ها بیشتر در قالب آیتم های كوتاه ساخته می شوند.
دكتر ملكی همچنین از برنامه ریزی برای اختصاص زمان برای نامزد های انتخابات مجلس خبرگان در شبكه های سیما خبر داد و افزود: پس از روشن شدن نتایج شورای نكهبان برای تائید صلاحیت ها برنامه هایی برای اختصاص زمان به نامزدهای شركت در انتخابات مجلس خبرگان داریم .
وی در پاسخ به این پرسش كه؛ در بحث نحوه بررسی هیئت نظارت؛ آیا سازمان اجازه ورود به نحوه تایید یا رد صلاحیت افراد چه در مجلس و چه خبرگان را دارد و آیا درباره دلایل رد صلاحیت برخی افراد نیز برنامههایی تولید خواهد شد یا خیر و اینكه چه ضمانتی وجود دارد افرادی كه هماكنون در مجلس و خبرگان حضور دارند و برای دوره بعد نیز كاندیدا هستند، هماكنون از تریبون صداوسیما برای تبلیغات خود استفاده مستقیم یا غیرمستقیم نكنند؟ گفت: ما كار نظارت را به دو روش انجام دادیم:اول اینكه كارشناسانی كه در اتاق فكر ستاد انتخابات هستند؛ قضاوت میكنند و دوم مركز نظارت ارزیابی سازمان، نظارت لازم را انجام میدهد. مكانیزم طراحی برنامههای انتخابیمان به گونهای است كه بعد از پخش، شبكهها را رصد و نوع كارشان را ارزیابی میكنیم. البته در صداوسیما اینگونه نیست كه دلایل رد صلاحیت نامزدها را مطرح كنیم و در هیچ دورهای نیز چنین نبوده و در حال حاضر هم اینطور نخواهد بود.
ملكی افزود: قانون انتخابات مجلس در بند59 یادآور میشود كه تبلیغات كاندیدا در برنامههای مختلف صداوسیما اكیداً ممنوع است. البته این به معنای عدم حضور نیست بلكه به معنای عدم تبلیغات است. كسانی ممكن است جزء نمایندگان مجلس در دوره فعلی باشند و به هر دلیل در رسانهی ملی حاضر شوند كه به علت مسئولیت فعلی افراد است اما تأكید آقای سرافراز این است كه تصاویر آنان نیز بهطور لانگشات باشد و تبلیغی انجام نشود و ما هم در این زمینه نظارت حداكثری را داریم.
وی درباره نحوه گفتگو با نامزدهای انتخاباتی و انتخاب برخی مجریان خاص برای برخی كاندیداها در حوزه خبرگان و مجلس نیز یادآور شد: هرگز مجری خاصی برای شخص خاصی انتخاب نمیشود.لزوما محورهای گفتگوها به مجریان داده خواهد شد اما هرگز دخالتی در نحوه گفتگو انجام نمیشود و هرگز اینگونه نیست كه یك مجری خاص برای فلان شخص خاص انتخاب شود. از این جهت اطمینان لازم را میدهیم كه رسانهی ملی در سلامت كامل است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *