سکوت منتقدان در برابر زیان ها و ابهامات خرید هواپیماهای دست دوم
یکی از اساسی ترین زیان های خرید هواپیما به صورت دست دوم آن است که خریدار باید پول هواپیما را به صورت نقدی پرداخت کند.
خبرگزاری میزان -
به گزارش ، با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به "برجام" ، تحریم های ظالمانه و مخالف با قوانین بین المللی حاکم بر صنعت حمل و نقل هوایی تجاری کشور لغو گردید و این اتفاق باعث شد تا شرکت های هواپیمایی ایرانی بتوانند برای خرید هواپیما به طور مستقیم با شرکت های هواپیمایی برای خرید هواپیما وارد مذاکره شوند.
اما پیرو مذاکرات و تفاهم برای خرید هواپیمای دست اول با شرایط اقساطی از شرکت ایرباس برخی افراد نقدهایی را به خرید هواپیما از این شرکت اروپایی مطرح کردند و با وجود توضیح مسولان ارشد کشور درباره مبلغ قرار داد با ایرباس و شفاف سازی آن ، ادعای خرید هواپیما با قیمت دو برابر را مطرح کرده و اعلام کردند که این خریدها به سود کشور نیست و سود دهی هواپیمای دست دوم از هواپیمای نو برای کشور بیشتر است ، ادعایی که در همان ابتدا توسط سرویس اقتصادی واکاوی شد و مشخص گردید که خرید هواپیمای نو از شرکت سازنده باعث سوددهی بیشتر می شود.
اما نکته اساسی اینجاست که هزینه خرید هواپیما از شرکت سازنده کاملا شفاف است و دیگر لازم نیست تا هزینه اضافی برای خرید هواپیما به جیب دلالان ریخته شود و فقط در خرید هواپیما از شرکت سازنده می توان به صورت اقساطی قیمت آن را پرداخت کرد که این امر باعث می شود تا لزومی به پرداخت نقدی هزینه نباشد و شرکت های هواپیمایی نیز بتواند با نقدینگی کم ناوگان خود را بروز کند البته برای بازگرداندن اقساط هواپیما ، یک شرکت هواپیمایی باید برنامه ای صحیح برای کسب درآمد از هواپیما داشته باشد.
مساله دیگری که توسط برخی منتقدین مطرح شد این بود که منابع ارزی بلوکه شده کشور وپول نفت برای پرداخت کل مبلغ قرارداد خرید هواپیما از شرکت ایرباس در نظر گرفته شده که در این فقره نیز مسولان روند قرار داد را تشریح کرده و اعلام کردند که برای هر فروند هواپیما که تحویل گرفته می شود تنها 15 تا 20 درصد قیمت آن که توسط شرکت سازنده پیشنهاد شده از صندوق توسعه ملی پرداخت می شود و الباقی نیز طی 15 سال و از طریق کسب درآمد از هواپیما ، پرداخت می شود.
عجیب اینجاست که هیچ یک از منتقدین به زیان های خرید هواپیمای دست دوم در کشور اشاره ای نکرده است.
زیان هایی که شاید برای برخی دلالان به منفعت تبدیل شده و همین خرید هواپیما نو و کوتاهی دست آنان از صنعت حمل و نقل هوایی کشور باعث شده تا منافع خود را در خطر ببینند.
یکی از اساسی ترین زیان های خرید هواپیما به صورت دست دوم آن است که خریدار باید پول هواپیما را به صورت نقدی پرداخت کند پس لازم است که مبلغ هنگفتی ارز از کشور خارج شده و صرف خرید هواپیمای دست دوم شود و زیان دیگر اینکه خرید این هواپیما متوسط سن ناوگان هوایی کشور را نیز افزایش می دهد.
نکته دیگر اینکه تاکنون هیچگاه هزینه ای که برای خرید هواپیمای دست دوم پرداخت می شود اعلام نشده و مشخص نیست که پول مورد نیاز برای خرید هواپیمای دست دوم از کجا تهیه می شود و چه مبلغی برای خرید هواپیمای دست دوم پرداخت می گردد.
نگارنده لازم می دارد ضمن تشکر از منتقدین و دلسوزان حمل و نقل هوایی کشور ، سوال کند که چرا هیچگاه اسناد خرید هواپیماهای دست دوم رسانه ای نمی شود؟ و مطالبی در خصوص خرید این هواپیماها که بعضا عمری بالای بیست سال دارند ارائه نشده است؟
حال که مسولان در خصوص میزان قرار داد با شرکت های ایرباس و ATR توضیحات خود را ارائه کرده اند ، لازم است که برای روشن شدن افکار عمومی و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی ، اسناد و مبالغ پرداخت شده برای خرید هواپیماهای دست دوم نیز منتشر گردد و دقیقا مشخص گردد منابع مالی خرید این هواپیماها چگونه تامین شده و چگونه خرج شده اند.
اما پیرو مذاکرات و تفاهم برای خرید هواپیمای دست اول با شرایط اقساطی از شرکت ایرباس برخی افراد نقدهایی را به خرید هواپیما از این شرکت اروپایی مطرح کردند و با وجود توضیح مسولان ارشد کشور درباره مبلغ قرار داد با ایرباس و شفاف سازی آن ، ادعای خرید هواپیما با قیمت دو برابر را مطرح کرده و اعلام کردند که این خریدها به سود کشور نیست و سود دهی هواپیمای دست دوم از هواپیمای نو برای کشور بیشتر است ، ادعایی که در همان ابتدا توسط سرویس اقتصادی واکاوی شد و مشخص گردید که خرید هواپیمای نو از شرکت سازنده باعث سوددهی بیشتر می شود.
اما نکته اساسی اینجاست که هزینه خرید هواپیما از شرکت سازنده کاملا شفاف است و دیگر لازم نیست تا هزینه اضافی برای خرید هواپیما به جیب دلالان ریخته شود و فقط در خرید هواپیما از شرکت سازنده می توان به صورت اقساطی قیمت آن را پرداخت کرد که این امر باعث می شود تا لزومی به پرداخت نقدی هزینه نباشد و شرکت های هواپیمایی نیز بتواند با نقدینگی کم ناوگان خود را بروز کند البته برای بازگرداندن اقساط هواپیما ، یک شرکت هواپیمایی باید برنامه ای صحیح برای کسب درآمد از هواپیما داشته باشد.
مساله دیگری که توسط برخی منتقدین مطرح شد این بود که منابع ارزی بلوکه شده کشور وپول نفت برای پرداخت کل مبلغ قرارداد خرید هواپیما از شرکت ایرباس در نظر گرفته شده که در این فقره نیز مسولان روند قرار داد را تشریح کرده و اعلام کردند که برای هر فروند هواپیما که تحویل گرفته می شود تنها 15 تا 20 درصد قیمت آن که توسط شرکت سازنده پیشنهاد شده از صندوق توسعه ملی پرداخت می شود و الباقی نیز طی 15 سال و از طریق کسب درآمد از هواپیما ، پرداخت می شود.
عجیب اینجاست که هیچ یک از منتقدین به زیان های خرید هواپیمای دست دوم در کشور اشاره ای نکرده است.
زیان هایی که شاید برای برخی دلالان به منفعت تبدیل شده و همین خرید هواپیما نو و کوتاهی دست آنان از صنعت حمل و نقل هوایی کشور باعث شده تا منافع خود را در خطر ببینند.
یکی از اساسی ترین زیان های خرید هواپیما به صورت دست دوم آن است که خریدار باید پول هواپیما را به صورت نقدی پرداخت کند پس لازم است که مبلغ هنگفتی ارز از کشور خارج شده و صرف خرید هواپیمای دست دوم شود و زیان دیگر اینکه خرید این هواپیما متوسط سن ناوگان هوایی کشور را نیز افزایش می دهد.
نکته دیگر اینکه تاکنون هیچگاه هزینه ای که برای خرید هواپیمای دست دوم پرداخت می شود اعلام نشده و مشخص نیست که پول مورد نیاز برای خرید هواپیمای دست دوم از کجا تهیه می شود و چه مبلغی برای خرید هواپیمای دست دوم پرداخت می گردد.
نگارنده لازم می دارد ضمن تشکر از منتقدین و دلسوزان حمل و نقل هوایی کشور ، سوال کند که چرا هیچگاه اسناد خرید هواپیماهای دست دوم رسانه ای نمی شود؟ و مطالبی در خصوص خرید این هواپیماها که بعضا عمری بالای بیست سال دارند ارائه نشده است؟
حال که مسولان در خصوص میزان قرار داد با شرکت های ایرباس و ATR توضیحات خود را ارائه کرده اند ، لازم است که برای روشن شدن افکار عمومی و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی ، اسناد و مبالغ پرداخت شده برای خرید هواپیماهای دست دوم نیز منتشر گردد و دقیقا مشخص گردد منابع مالی خرید این هواپیماها چگونه تامین شده و چگونه خرج شده اند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *