عزم جدی "هندی ها" برای تسریع سرمایه گذاری در چابهار
شركت ایندین پورتس گلوبال (Indian Ports Global) هند در نظر دارد با تاسیس شركتی در ایران ،روند سرمایه گذاری ،توسعه و اداره بندر چابهار را تسریع كند.
خبرگزاری میزان -
به گزارش سرویس بین الملل شركت مشترك "ایندین پورتس گلوبال"، كه توسط بنیاد بندر جواهر لعل نهرو (Jawaharlal Nehru Port Trust) و بنیاد بندر كاندلا (Kandla Port Trust)، تاسیس شده، قرار است با تشكیل این شركت در ایران ،مشاركت بخش خصوصی هند و ایران را برای توسعه و اداره بندر چابهار جلب كند.
شركت دولتی نفت وگاز طبیعی هند نیز اعلام كرده است كه 20 میلیارد دلار برای توسعه بندر چابهار سرمایه گذاری كند.
براساس این گزارش، انتظار می رود كه ایران و هند قرارداد طرح توسعه این بندر را در سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند به ایران در ماه جاری میلادی امضا كنند.
اجرای طرح توسعه بندر چابهار،دسترسی هند را به افغانستان از طریق یك مسیر دریایی و خشكی ممكن می كند.
قرار است "نارندرا مودی" نخست وزیر هند دوم خرداد برای سفری 2 روزه و گفت وگو با مقامات عالیرتبه كشورمان وارد تهران شود.
سرمایه گذاری در طرح توسعه میدان گازی فرزاد ب،چابهار و توسعه روابط فرهنگی از جمله برنامه های نخست وزیر هند به ایران اعلام شده است .
روزنامه انگلیسی زبان هندوستان تایمز نیز روز شنبه در گزارشی به نقل از یك سخنگوی وزارت كشتیرانی هند نوشت: شركت ایندین پورتس گلوبل این شركت ویژه را برای اداره بندر چابهار مطابق قوانین ایران تاسیس می كند.
وی با بیان اینكه میزان وتعداد سهام شركت ایندین پورتس گلوبل تاكنون مشخص نشده است افزود:احتمال دارد یك شركت هندی و چند شركت ایرانی دیگر نیز دراین طرح مشاركت كنند.
به گفته سخنگوی وزارت كشتیرانی هند ،كار شناسایی شركای این شركت به خاطر امضا نشدن قراردادی بین دولت های ایران و هند تاكنون به تاخیر افتاده است .
وی افزود:گزینش شركای این طرح قبل از نهایی كردن آن مناسب نیست .
این مقام وزارت كشتیرانی هند گفت كه دولت هند به دنبال امضای قرارداد سرمایه گذاری در چابهار در سفر نخست وزیر هند به ایران است.
بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان در ساحل جنوبی ایران واقع شده و از اهمیت راهبردی زیادی برای هند برخوردار است.
این بندر كه خارج از خلیج فارس قرار گرفته است به راحتی می تواند به ساحل غربی هند دسترسی داشته باشد.
تجار هندی با استفاده از شبكه جاده ای موجود در ایران كالاهای خود را به راحتی می توانند به شهرهای هرات،قندهار،كابل و مزار شریف افغانستان برسانند.
هند جاده زرنج-دلارام را در افغانستان در سال 2009 احداث كرد.
كابینه دولت هند در فوریه سال جاری یك اعتبار 150 میلیون دلاری را برای توسعه بندر چابهار تایید كرد.
هیات دولت هند سال گذشته سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری برای نصب و تجهیز 2 اسكله در بندر چابهار را تصویب كرد.
قرارداد سرمایه گذاری هند در چابهار اردیبهشت ماه سال گذشته به امضای «"نیتین گادكاری" وزیر كشتیرانی هند و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی كشورمان رسید.
براساس یك توافق متقابل، مالكیت این تجهیزات در پایان 10 سال یا یك دوره طولانی تر به طرف ایرانی منتقل می شود.
براساس این قرار داد، عملیات اجرایی ساخت این 2 اسكله 18 ماه بعد از امضای قرارداد آغاز می شود.
توسعه بندر چابهار نخستین طرحی است كه یك بندر دولتی هند در خارج از این كشور اجرا می كند. بنیاد بندر جواهر لعل نهرو، بزرگترین بندر كانتینری هند، 60 درصد از سهام شركت "ایندین پورتس گلوبل" را در اختیار دارد و بقیه سهام مربوط به بنیاد بندر كاندلا است .
هند دارای 12 بندر دولتی است كه تقریبا 55 درصد از محموله های صادراتی این كشور توسط این بنادر انجام می شود.
شركت دولتی نفت وگاز طبیعی هند نیز اعلام كرده است كه 20 میلیارد دلار برای توسعه بندر چابهار سرمایه گذاری كند.
براساس این گزارش، انتظار می رود كه ایران و هند قرارداد طرح توسعه این بندر را در سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند به ایران در ماه جاری میلادی امضا كنند.
اجرای طرح توسعه بندر چابهار،دسترسی هند را به افغانستان از طریق یك مسیر دریایی و خشكی ممكن می كند.
قرار است "نارندرا مودی" نخست وزیر هند دوم خرداد برای سفری 2 روزه و گفت وگو با مقامات عالیرتبه كشورمان وارد تهران شود.
سرمایه گذاری در طرح توسعه میدان گازی فرزاد ب،چابهار و توسعه روابط فرهنگی از جمله برنامه های نخست وزیر هند به ایران اعلام شده است .
روزنامه انگلیسی زبان هندوستان تایمز نیز روز شنبه در گزارشی به نقل از یك سخنگوی وزارت كشتیرانی هند نوشت: شركت ایندین پورتس گلوبل این شركت ویژه را برای اداره بندر چابهار مطابق قوانین ایران تاسیس می كند.
وی با بیان اینكه میزان وتعداد سهام شركت ایندین پورتس گلوبل تاكنون مشخص نشده است افزود:احتمال دارد یك شركت هندی و چند شركت ایرانی دیگر نیز دراین طرح مشاركت كنند.
به گفته سخنگوی وزارت كشتیرانی هند ،كار شناسایی شركای این شركت به خاطر امضا نشدن قراردادی بین دولت های ایران و هند تاكنون به تاخیر افتاده است .
وی افزود:گزینش شركای این طرح قبل از نهایی كردن آن مناسب نیست .
این مقام وزارت كشتیرانی هند گفت كه دولت هند به دنبال امضای قرارداد سرمایه گذاری در چابهار در سفر نخست وزیر هند به ایران است.
بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان در ساحل جنوبی ایران واقع شده و از اهمیت راهبردی زیادی برای هند برخوردار است.
این بندر كه خارج از خلیج فارس قرار گرفته است به راحتی می تواند به ساحل غربی هند دسترسی داشته باشد.
تجار هندی با استفاده از شبكه جاده ای موجود در ایران كالاهای خود را به راحتی می توانند به شهرهای هرات،قندهار،كابل و مزار شریف افغانستان برسانند.
هند جاده زرنج-دلارام را در افغانستان در سال 2009 احداث كرد.
كابینه دولت هند در فوریه سال جاری یك اعتبار 150 میلیون دلاری را برای توسعه بندر چابهار تایید كرد.
هیات دولت هند سال گذشته سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری برای نصب و تجهیز 2 اسكله در بندر چابهار را تصویب كرد.
قرارداد سرمایه گذاری هند در چابهار اردیبهشت ماه سال گذشته به امضای «"نیتین گادكاری" وزیر كشتیرانی هند و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی كشورمان رسید.
براساس یك توافق متقابل، مالكیت این تجهیزات در پایان 10 سال یا یك دوره طولانی تر به طرف ایرانی منتقل می شود.
براساس این قرار داد، عملیات اجرایی ساخت این 2 اسكله 18 ماه بعد از امضای قرارداد آغاز می شود.
توسعه بندر چابهار نخستین طرحی است كه یك بندر دولتی هند در خارج از این كشور اجرا می كند. بنیاد بندر جواهر لعل نهرو، بزرگترین بندر كانتینری هند، 60 درصد از سهام شركت "ایندین پورتس گلوبل" را در اختیار دارد و بقیه سهام مربوط به بنیاد بندر كاندلا است .
هند دارای 12 بندر دولتی است كه تقریبا 55 درصد از محموله های صادراتی این كشور توسط این بنادر انجام می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *