استوارترین و کارآمدترین منبع برای فقه قرآن کریم است/طلاب و روحانیون بااستفاده از قرآن منابع فقه را توسعه دهند
وی با اشاره به وضعیت فرا روی فقه افزود: سنخهای جدیدی از نیازها در حال شکل گیری است که اگر فقها برای شناخت این نیازها و در مرحله بعد کوشش برای پاسخ گفتن به آنها آمادگی نداشته باشند، چالش بزرگی علیه تلاش حوزویان خواهد بود که باید از منابع پاسخها را دریافت کنیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: درآستانه تحولاتی هستیم که رنگ و بوی جهانی دارند و مسائل از حالت منطقه ای خارج شده و مرزها را میشکند و دارای ابعاد جهانی میشود.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در گذشته مسائل مستحدثه رنگ و بوی جهانی شدن نداشتند، گفت: به عنوان مثال رسانه موضوع جدیدی است که دارای بعد جهانی است و جدا از وضعیت جهانی تعریف نمیشود و در رقابت شدید با دیگر رسانهها و رقابت تنگاتنگ جهانی قرار دارد.
وی با بیان اینکه مسائل جدید به شدت بعد جهانی به خود گرفته و این مسائل جدید انسانها را در شرایط یک زندگی پر از راحتی و پر از رفاه قرار داده، تصریح کرد: انسانها نیاز به زندگی همراه با رفاه دارند و فقه باید مشخص کند که مورد رفاه و راحتی نه تشریفات و تجملات چه نظری دارد و چه راهکاری دارد که جامعه به سمت رفاه برود.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: یکی از خواستگاههای بروز و ظهور و به مرحله عینیت رسیدن مسائل و نیازهای جیدی فضاهای جدید است که محل تعریف انسان و نیازهای انسان و خواستههای جدیدش بصورت تنوع طلبانه است.
مبلغی با بیان اینکه انسان بر اساس حس گزینش گری در فضای مجازی حضور گسترده ای پیدا کرده است، گفت: انسان این گزینش را در فضای مجازی بصورت لحظه ای با هزاران گزینه انجام میدهد.
بروز و ظهور نیازهای متنوع انسان فراروی فقه قرار دارد
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی اولین وضعیت فرا روی فقه را بروز و ظهور نسلهای بیسابقهای از نیازهای متنوع انسانی و قرار گرفتن این نیازها درمتن زندگی بشری معرفی کرد.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: حقیقت دین برای همیشه است و فقه باید پویا باشد؛ چرا که فقه تنها برای گذشته نیست و نمیتواند به نیازهای جیدد انسان بی توجه باشد.
حوزویان باید از قرآن و سنت منابع فقه را توسعه دهند
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در آینده وضعیت فرا روی فقه پیچیده تر میشود و اگر فقه خودش را آماده نکند منزوی میشود، گفت: نیازهای انسان دست ما نیست واز نقش تعیین کنندگی برخوردار هستند و حوزویان باید از دل منابع سرشار قرآن و سنت و سایر منابع فقه را توسعه دهند و اگر توسعه ندهیم فقه منزوی میشود.
مبلغی وضعیت دومی که در آینده نزدیک فرا روی فقه قرار دارد، پدیده توسعه یافتگی سنجش اجتماعی نسبت به فقه معرفی کرد و گفت: شاید در گذشته مخاطبان فقه به کارآمدی فقه و توانایی فقه توجه نمیکردند اما امروزه سنجش اجتماعی فقه را از حیث کارآمدی بررسی میکنند.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: فقه نمیتواند به سنجش در حال شکل گیری بی توجه باشد و باید در زندگی بشری کار آمد باشد چرا که فقه تنها راه ما به سمت دین برای تعیین وضعیت رفتارهایمان است و باید با استانداردهای درست دینی-عقلانی کارآمد شود.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: فقها باید ببینند با چه روش و مکانیزمی میتوانند وصف فقه کارآمد را ایجاد کنند و کارآمدی وصف اول دین است و استوارترین، کارآمدترین و جامعترین راه، راهی است که قرآن ارائه میکند.
نسخه دین و فقه از نسخههای دیگر برتر باشد
وی تصریح کرد: نسخه دین و فقه باید از نسخههای دیگر برتر باشد و سعادت آمیخته دنیا و آخرت را برای انسان در حال پیشرفت، مواجه با نیازنمندی های جدید و تحولات جدید ارائه کند و در این میان حوزویان باید به طور جدی گام بردارند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه ما سهم بیشتر از فضای دین را به فقه سپردهایم و گاهی فقط به فقه پرداختهایم و فقه را به رسمیت میشناسیم، عنوان کرد: فقه به تنهایی پاسخ گوی تحقق دین در جامعه نیست بلکه همه علوم مجموعه ای دین برای پاسخ گویی و رفع نیازها و مشکلات جامعه باید به کار گرفته شوند.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس منطق دینی آنچه که تارهای ظلمت را فرا روی بشر در زمانهای مختلف از بین میبرد و شفای بزرگترین دردها یعنی گمراهی است، قرآن است و باید علم، این قرآن را برای بشر به عنوان مرجعی که مشکلات را حل میکند ارائه کند.
مبلغی با بیان اینکه انسان شناسی در علم کلام بررسی میشود، افزود: کلام ما ضعیف و منزوی است و نگاههای فلسفه انسان شناختی در حوزههای علمیه رونق گسترده و جدی به مثابه یک علم پویای در حال حرکت ندارد.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه انسان چند ضلعی و چند بعدی به صورت سرسام آور حرکتش رو به جلو است نمیتوانیم تنها با فقه پاسخ گویش باشیم، بلکه فقه در ارتباط تکاملی با علوم دیگر ارتباط پیدا میکند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حقوقی سازی فقه، اظهار داشت: فقه خودش یک حقوق و نظام است یعنی اینکه چون فقه با جامعه در ارتباط است و جامعه نیز با حقوق سروکار دارد و بر اساس حقوق مناسباتش تعیین میشود باید فقه را حقوقی سازی کنیم.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: فقه از طریق قانون جامعه را اداره میکند و اگر نتواند رایحه قانون را استشمام کند و نداند که قانون دارای چه خصایصی است و بخواهد به این صورت محتوای قانون را تشکیل دهد، مشکلات جامعه را بیشترمی کند.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: ما باید مجموعه ای از رشتههای فقهی را ایجاد کنیم، البته این مهم مدت زیادی است مطرح شده اما خواستگاههای ایجاد این رشتهها دقیق نیست.
دانشهای پشتیبان فقه توسعه پیدا کند
عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: باید دانشهای پشتیبان فقه را توسعه بخشیم چرا که فقه به دانشهای بیشتری نیاز دارد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فلسفه فقه از ضرور تهای جامعه فقهی است در حالی که فلسفه فقهی نداریم و تا کنون هر چه بوده مطالب پیش در آمدی نسبت به فلسفه فقه بوده است و فلسفه فقه اکنون فعال نیست.
روششناسی فقهی را به طور جدی دنبال کنیم
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: امروزه در حوزههای علمیه روشهای فقهی داریم اما روش شناسی فقهی نداریم و این یک آسیب و آفت است.
مبلغی خاطر نشان کرد: قانون حاکم بر روش این است که در مسیر زمان تکامل پیدا میکند، بعنوان مثال روشی که مرحوم آیت الله خوئی داشت غیر از روشی است که مرحوم آیت الله وحید بهبهانی داشت.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه تاریخ فقه و فقاهت نداریم با اینکه اینها ذی نقش هستند در اثبات و تعمیق اجتهاد و فقه ما، گفت: امروزه اجتهاد و افتراضیات نداریم، در گذشته فقه افتراضی بود یعنی فقها یک مسئله را بصورت معما گونه خلق میکردند که جواب آن را بیابند.
فقه باید سناریوها و مسائل پیش رو آینده را بشناسد و پاسخ آن را بیابد
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: باید فقه افتراضیات در حوزههای علمیه مطرح شود چرا که فقه باید سناریوها و مسائل پیش رو در آینده را بشناسد و پاسخ آنرا بیابد و اگر به آینده نگاه کنیم میتوانیم مسائل امروزه را جواب دهیم و اگر چنین کاری نکنیم فقه در موضع انفعال قرار میگیرد.
جامعه شناسی فتوا به مثابه یک علم در جامعه شکل بگیرد
استاد حوزه علمیه قم در پایان تصریح کرد: باید جامعه شناسی فتوا به مثابه یک علم در جامعه شکل بگیرد و ضمام آن دست فقها باشد یعنی فقها باید ببینند فتواهایی که ارائه میکند آیا دین جامعه را ارتقا میدهد یا نزول میبخشد و آیا مشکلات را بر طرف میکند یا خیر.
انتهای پیام/