پنجمین مرحله مذاکره با بوئینگ هفته آینده در تهران/ مجوز اوفک، مسایل بانکی و فاینانس خرید از ایرباس حل شد
مذاکرات ایران با ایرباس در بخش مالی و فنی به پایان رسیده است و پنجمین مرحله مذاکره با بوئینگ هفته آینده در تهران برگزار می شود و انتظار می رود با صدور مجوز خزانهداری آمریکا تا پایان سال ۲۰۱۶ چندین هواپیمای نو وارد ناوگان هوایی ایران شود.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه اقتصاد ؛ مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی اعلام کرد: روز چهارشنبه مطابق با 21 سپتامبر 2016 بعد از تاخیر چند ماهه دفتر خزانه داری آمریکا برای صدور مجوز فروش هواپیما به ایران، دو مجوز برای فروش ایرباس و بوئینگ به این شرکت های هواپیما سازی بزرگ دنیا ارسال شد.
سخنگوی شرکت ایرباس تایید کرد که دو مجوز را از آمریکا دریافت کرده است که در مجموع اجازه انتقال فوری ۱۷ هواپیما را به ایران میدهد.
شرکت آمریکایی بوئینگ رسما اعلام کرد : مجوز فروش نخستین هواپیماهای این شرکت به ایران را پس از حدود چهل سال به دنبال گرمی روابط تجاری آمریکا و ایران در پی توافق هسته ای کسب کرده است.
این شرکت هواپیما سازی مستقر در شیکاگو گفته است: دریافت این مجوز از وزارت خزانه داری آمریکا پس از آن صورت گرفت که بوئینگ درمورد شرایط تامین ۱۰۹ فروند هواپیمای جت مورد نیاز ایران ایر به مذاکراتش با این شرکت ادامه می دهد.
همچنین قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل با اشاره به امضای موافقنامه عدم افشای اطلاعات با شرکت بوئینگ اعلام کرد: بوئینگ متن قرارداد خرید هواپیما را ارسال کرده است و هفته آینده برای پنجمین بار برای مذاکره وارد تهران می شود که در این جلسه نمایندگان دو طرف به موضوعات حقوقی قرارداد خرید ۱۱۱ فروند هواپیما رسیدگی میکنند.
اصغر فخریه کاشان اظهار داشت: ممکن است مذاکرات با بوئینگ زودتر به نتیجه برسد و هواپیماهای ساخت این شرکت زودتر از ایرباس وارد تهران شوند.
وی در خصوص جزئیات مذاکره با ایرباس با اشاره به اینکه گفتگو ها کماکان ادامه دارد، تصریح کرد: درباره بندهایی از قرارداد با ایرباس هنوز توافق نشده است و قاعدتا باید درباره موضوعهای مختلفی به توافق نهایی برسیم. این بندها بیشتر مربوط به مواردی است که اگر بار دیگر شرایط به گونهای باشد که ایرباس نتواند به تعهدات خود عمل کند مثل برگشت احتمالی تحریمها، بار حقوقی آن لحاظ شود و به ما جریمه بپردازد.
قائم مقام وزیر در امور بین الملل تاکید کرد: در دو ماه اخیر مسایل بانکی و فاینانس که باید به صورت سه جانبه بین ما و ایرباس و شرکت فاینانسر مذاکره و حل میشد، نهایی شده است و حتی ایرباس به سمت ساخت لگویی که اسم ایران ایر روی هواپیماها نصب شود، رفته است و با چندین شرکت سازنده صندلی، موتور هواپیما و سایر تجهیزات داخلی و مسایل فنی مذاکره داشتهایم.
وی با اشاره به اینکه بین فایناس و عملیات بانکی تفاوت وجود دارد، یادآور شد: در فاینانس هواپیما قرار نیست پولی پرداخت کنیم و چون پولی پرداخت نمیکنیم قاعدتا بحث مشکلات مبادلات پولی در بانک های بزرگ موضوعیت پیدا نمیکند البته بخشهایی از پول را که خودمان باید بدهیم، در قالب توافقاتی که با بانکها شده است، حل کردهایم.
فخریه کاشان تصریح کرد: در مذاکرات نهایی به خرید ۱۱۱ فروند هواپیما از ایرباس رسیدهایم که قیمتهای هر کدام متناسب با مدل و جزئیات متغیر است و کل این خرید به اعتباری کمتر از ده میلیارد دلار میرسد. همچنین در خرید بر اساس قیمت کاتالوگ اگر به طور متعارف 30 درصد تخفیف داده میشود ما توانستهایم این تخفیف را به پنجاه درصد برسانیم.
وی با اشاره به اینکه وزرای خارجه کشورهای سازنده هواپیمای ایرباس برای صدور مجوز اوفک به آمریکا فشار آوردهاند و دیدار و مذاکره داشتهاند واز طرفی همیشه از سوی وزارت خارجه آمریکا گفته شده است که این مجوز صادر میشود؛ تاکید کرد: آمریکا زیر بار فشار ایران و جامعه جهانی سرانجام تاب نیاورد شو مجوز فروش هواپیمای نو ایرباس و بوئینگ به ایران را صادر کرد.
قائم مقام وزیر در امور بین الملل تصریح کرد: مذاکره با بویینگ به لحاظ زمانی دیرتر شروع شده است ولی به نظر میآید زودتر انجام شود، برای اینکه ساختار مذاکره با بوئینگ متفاوت با ساختار ایرباس است. به عنوان مثال بوئینگ خودش همه مسئولیتهای سازندگان دست دوم را دارد از موتور تا غیره... . اما در ایرباس اینگونه نیست.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *