احتمال برداشته شدن محدودیت معاملات دلاری در آینده نزدیک
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این که انتظار دارد این شرکت تا اواسط سال ۲۰۱۷، موقعیت تجاری از دست رفته خود را باز یابد ابراز امیدواری کرد پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محدودیت ها در زمینه معاملات دلاری با ایران برداشته شود.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه اقتصاد،محمد سعیدی گفت: این شرکت انتظار دارد تا اواسط سال آینده میلادی، موقعیت تجاری از دست رفته خود به دلیل تحریم های غرب را مجددا باز یابد.
وی در ادامه افزود: از زمان لغو تحریم ما مشکلات گام به گام حل شده اند، بسیاری از محدودیت ها و تنگناها برطرف شده است.من فکر می کنم حداکثر تا اواسط 2017 همه چیز به حال عادی باز خواهد گشت.
مدیرعامل شرکت خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که پس از انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده آمریکا محدودیت ها در زمینه معاملات دلاری برداشته شود.
سعیدی تصریح کرد: این یکی از تعهدات آمریکا بر اساس توافقی است که ما در ژانویه سال گذشته امضا کردیم... این یک تعهد کاملا مشخص از جانب دولت آمریکاست؛ بانک های آمریکایی بر اساس قوانین تحریمی دولت آمریکا همچنان از تجارت با ایران منع شده اند. بانک های اروپایی نیز به دلیل ممنوعیت انجام تراکنش های دلاری با ایران از طریق سیستم مالی آمریکا، با مشکلاتی مواجه اند.
کاهش حجم تجارت جهانی در کنار فراوانی کشتی ها موجب شده تا صنعت کشتیرانی تانکری با افت مواجه شود، اما سعیدی گفته، فضای پس از تحریم ها موجب شده تا خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به دنبال توسعه ناوگان خود با 156 کشتی شود.
وی افزود: ما در حال مذاکره با برخی از شرکت های تعمیر کننده کشتی و برخی سازندگان کشتی هستیم و امیدواریم این مذاکرات در طی 3 تا 4 ماه آینده منجر به تصمیماتی مشخص شوند؛ افت صنعت کشتیرانی، شرکت خطوط کشتیرانی کانتینری هانجین کره جنوبی را ناگزیر کرد تا در ماه اوت از این صنعت کنار بکشد و محموله های این شرکت به ارزش 14 میلیارد دلار در بنادر باقی بماند.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: اعلام ورشکستگی شرکت هانجین اندکی بازار را برای خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بهتر کرده است، زیرا «اکنون مشتریان (هانجین) در حال نزدیک شدن به ما برای ارسال کالاهایشان از کره جنوبی و چین به ایران هستند.
سعیدی پیش بینی کرد که با توجه به صدور محصولات پتروشیمی به اروپا و در عین حال نیاز ایران به صنایع سنگین و ماشین آلات و نیروگاه ها و تولید برق و تکنولوژی های جدید وارداتی از حوزه اروپا، حجم مبادلات تجاری بین ایران و اروپا در سال آینده شاهد رشد قابل توجهی باشد، به طور کلی آینده این بازار دشوار را مثبت ارزیابی کرد.
وی یادآور شد: ما با چالش هایی مواجه بوده ایم. ظرفیت بیش از حد موجود در بازار یکی از این چالش هاست. قیمت پایین و کم بودن کرایه بار مشکل دیگر است... اما به طور کلی من خوش بین هستم.»
وی از اظهارنظر در این باره که آیا خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اقدام به خرید کشتی های شرکت هانجین خواهد کرد یا نه خودداری کرد و گفت، ادغام برنامه ریزی شده دو شرکت کانتینری دیگر یعنی هاپاگ لوید و یو ای اس سی بر حجم فرصت های تجاری موجود در خاورمیانه تاثیر نمی گذارد. آنها ظرفیت خودشان را دارند و ما ظرفیت خودمان را. ما چالشی در این زمینه نداریم؛ قبل از تحریم ها ما ارتباط خوبی با بانک های اروپایی داشتیم و آنها بسیاری از پروژه ها را تامین مالی می کردند... پس از تحریم ها دیگر اثری از آنها نیست.
انتهای پیام/
وی در ادامه افزود: از زمان لغو تحریم ما مشکلات گام به گام حل شده اند، بسیاری از محدودیت ها و تنگناها برطرف شده است.من فکر می کنم حداکثر تا اواسط 2017 همه چیز به حال عادی باز خواهد گشت.
مدیرعامل شرکت خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که پس از انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده آمریکا محدودیت ها در زمینه معاملات دلاری برداشته شود.
سعیدی تصریح کرد: این یکی از تعهدات آمریکا بر اساس توافقی است که ما در ژانویه سال گذشته امضا کردیم... این یک تعهد کاملا مشخص از جانب دولت آمریکاست؛ بانک های آمریکایی بر اساس قوانین تحریمی دولت آمریکا همچنان از تجارت با ایران منع شده اند. بانک های اروپایی نیز به دلیل ممنوعیت انجام تراکنش های دلاری با ایران از طریق سیستم مالی آمریکا، با مشکلاتی مواجه اند.
کاهش حجم تجارت جهانی در کنار فراوانی کشتی ها موجب شده تا صنعت کشتیرانی تانکری با افت مواجه شود، اما سعیدی گفته، فضای پس از تحریم ها موجب شده تا خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به دنبال توسعه ناوگان خود با 156 کشتی شود.
وی افزود: ما در حال مذاکره با برخی از شرکت های تعمیر کننده کشتی و برخی سازندگان کشتی هستیم و امیدواریم این مذاکرات در طی 3 تا 4 ماه آینده منجر به تصمیماتی مشخص شوند؛ افت صنعت کشتیرانی، شرکت خطوط کشتیرانی کانتینری هانجین کره جنوبی را ناگزیر کرد تا در ماه اوت از این صنعت کنار بکشد و محموله های این شرکت به ارزش 14 میلیارد دلار در بنادر باقی بماند.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: اعلام ورشکستگی شرکت هانجین اندکی بازار را برای خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بهتر کرده است، زیرا «اکنون مشتریان (هانجین) در حال نزدیک شدن به ما برای ارسال کالاهایشان از کره جنوبی و چین به ایران هستند.
سعیدی پیش بینی کرد که با توجه به صدور محصولات پتروشیمی به اروپا و در عین حال نیاز ایران به صنایع سنگین و ماشین آلات و نیروگاه ها و تولید برق و تکنولوژی های جدید وارداتی از حوزه اروپا، حجم مبادلات تجاری بین ایران و اروپا در سال آینده شاهد رشد قابل توجهی باشد، به طور کلی آینده این بازار دشوار را مثبت ارزیابی کرد.
وی یادآور شد: ما با چالش هایی مواجه بوده ایم. ظرفیت بیش از حد موجود در بازار یکی از این چالش هاست. قیمت پایین و کم بودن کرایه بار مشکل دیگر است... اما به طور کلی من خوش بین هستم.»
وی از اظهارنظر در این باره که آیا خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اقدام به خرید کشتی های شرکت هانجین خواهد کرد یا نه خودداری کرد و گفت، ادغام برنامه ریزی شده دو شرکت کانتینری دیگر یعنی هاپاگ لوید و یو ای اس سی بر حجم فرصت های تجاری موجود در خاورمیانه تاثیر نمی گذارد. آنها ظرفیت خودشان را دارند و ما ظرفیت خودمان را. ما چالشی در این زمینه نداریم؛ قبل از تحریم ها ما ارتباط خوبی با بانک های اروپایی داشتیم و آنها بسیاری از پروژه ها را تامین مالی می کردند... پس از تحریم ها دیگر اثری از آنها نیست.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *