توسان بهتر است یا اسپورتیج؟
هیوندای توسان(ix35) 2015 و کیا اسپورتیج 2015 دو خودرو با زیرساخت و مشخصات مشابه هستند که با رنج قیمتی مشابه و حدود 155 تا 165 میلیون برای این خودرو وقتی پای انتخاب یکی از این دو در میان باشد، کار بسیار دشوار خواهد بود.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، کیا اسپورتیج و هیوندای توسان(ix35) از پرفروشترین SUVهای کرهای هستند که چندسالی است در خیابانهای شهر به چشم میخورند و با محدوده قیمتی تقریبا یکسان، قشر عظیمی از طرفداران خودرو شاسی بلند را به سوی خود جذب کردهاند، و با نگاه اجمالی به مقایسه این دو خودرو میپردازیم.
لازم به ذکر است هیوندای توسان (ix35) از ابتدای ورود به کشور رقیب جدی اسپورتیج به شمار میرفت، بعدها رقبای دیگری هم وارد این بازی شدند اما جدال بین این دو خودرو در بازار ایران همیشه وجود داشته به خصوص که این دو محصول از لحاظ استهلاک و خدمات پس از فروش نیز شبیه به هم بوده و برتری چندانی بر یکدیگر ندارند.
یکی از مهمترین موارد در انتخاب یک خودرو قیمت آن است که با نگاهی بر بازار خودرو وارداتی شروع قیمت هیوندای توسان (ix35) 2015 و اسپورتیج 2015 را میتوان از 155 میلیون تومان تا 165 میلیون تومان درنظر گرفت.
از لحاظ فنی هر دو خودرو موتور خطی دارند و از تکنولوژی تزریق مستقیم بنزین بهره میبرند ولی اسپورتیج دارای حجم موتور 2.4 لیتری و توسان از حجم موتور 2.0 لیتری برخوردار است.
تفاوت قابل توجه در مقدار نیروی محرکه تولیدی دو خودرو است که اسپورتیج در 6000 دور 186 اسب بخار تولید میکند ولی توسان در 6200 دور در دقیقه 164 اسب بخار قدرت دارد.
سیستم تعلیق توسان نرمتر از اسپورتیج کار میکند با این حال از هندلینگ و قدرت مانور اسپورتیج در توسان خبری نیست، این دو را نه حسن میتوان به حساب آورد و نه عیب، همه چیز به شرایط استفاده از خودرو بستگی دارد.
اگر قرار است رانندگی سریع و تهاجمی داشته باشید اسپورتیج بیشتر شما را راضی میکند اما اگر قرار است مدام از مسیرهای غیرآسفالته و جادههای پر دستانداز عبور کنید بهتر است که سیستم تعلیق نرمتر توسان زیر پای شما باشد.
شتاب صفر تا 100 توسان 10 ثانیه و اسپورتیج 10.5 ثانیه به ثبت رسیده است که در این مورد اسپورتیج کمی از توسان جلوتر است.
لازم به ذکر است که مصرف سوخت توسان از اسپورتیج کمتر است به طوری که اسپورتیج در هر 100 کیلومتر در مسیر شهری 8.4 لیتر و توسان 8.1 لیتر بنزین میسوزاند و این مصرف در اتوبان برای اسپورتیج 11.2 و برای توسان به 10.2 لیتر در هر 100 کیلومتر میرسد.
در طراحی داخلی کفه ترازو به سود توسان سنگینی میکند، از لحاظ کیفیت ساخت و مواد استفاده شده توسان بهتر بوده هر چند کنسول میانی داشبورد در اسپورتیج چیدمان بهتری دارد اما در مقابل توسان آپشنهای بیشتری به صورت استاندارد در خود جا داده است.
اینطور که به نظر میرسد طراحی داخلی هیوندای توسان از لحاظ فضا برای سرنشینان عقب کمی راحتتر به نظر میرسد ولی در صندلی جلو فرق چندانی بین دو خودرو وجود ندارد.
موضوع طراحی ظاهری یک موضوع کاملا سلیقهای است و نمیتوان گفت که بالاخره توسان خوشتیپتر است یا اسپورتیج اما طراحی بدنه بدون پیچ و خم اسپورتیج بیننده را مجذوب سادگی در عین حال زیبایی خود میکند، هر چند توسان هم بد کار نکرده و افراد زیادی را به سمت خود کشیده است.
در مورد فضای بار صندوق عقب برتری با توسان است و مقدار باری که در صندوق عقب توسان جا میگیرد کمی بیشتر از اسپورتیج است به طوریکه حجم صندوق عقب توسان 1580 لیتر و اسپورتیج 1546 لیتر است.
ابعاد کیا با طول 4440 میلیمتر، عرض 1855 میلیمتر، ارتفاع 1635 میلیمتر در مقایسه با توسان با طول 4410 میلیمتر،عرض 1820 میلیمتر و ارتفاع 1655 میلیمتر بهگونهای طراحی شده که از لحاظ ارتفاع توسان از اسپورتیج بلندتر است اما از نظر طول و عرض کیا ابعاد بزرگتری دارد.
از لحاظ امکانات رفاهی اسپورتیج میتوان به تنظیم برقی و گرمکن صندلی های جلو، صندلی های عقب با قابلیت مسطح شدن، تنظیم برقی آینه ها با گرمکن، سنسور باران، سنسور پارک، کروز کنترل، کنترل اتوماتیک تهویه مطبوع، سیستم باز و بسته شدن درها و روشن شدن خودرو بودن بهره میگیرد.
در این میان توسان نیز از لحاظ امکانات رفاهی کمتر از اسپورتیج نیست و از جمله آن میتوان به رادیو با نمایشگر لمسی، دوربین نمای عقب، تنظیم خودکار صندلی راننده، نور بالای اتوماتیک و صندلیهای چرم مصنوعی، کنترل صوتی بر روی فرمان و کروز کنترل اشاره کرد.
لازم به ذکر است هیوندای توسان (ix35) از ابتدای ورود به کشور رقیب جدی اسپورتیج به شمار میرفت، بعدها رقبای دیگری هم وارد این بازی شدند اما جدال بین این دو خودرو در بازار ایران همیشه وجود داشته به خصوص که این دو محصول از لحاظ استهلاک و خدمات پس از فروش نیز شبیه به هم بوده و برتری چندانی بر یکدیگر ندارند.
یکی از مهمترین موارد در انتخاب یک خودرو قیمت آن است که با نگاهی بر بازار خودرو وارداتی شروع قیمت هیوندای توسان (ix35) 2015 و اسپورتیج 2015 را میتوان از 155 میلیون تومان تا 165 میلیون تومان درنظر گرفت.
از لحاظ فنی هر دو خودرو موتور خطی دارند و از تکنولوژی تزریق مستقیم بنزین بهره میبرند ولی اسپورتیج دارای حجم موتور 2.4 لیتری و توسان از حجم موتور 2.0 لیتری برخوردار است.
تفاوت قابل توجه در مقدار نیروی محرکه تولیدی دو خودرو است که اسپورتیج در 6000 دور 186 اسب بخار تولید میکند ولی توسان در 6200 دور در دقیقه 164 اسب بخار قدرت دارد.
سیستم تعلیق توسان نرمتر از اسپورتیج کار میکند با این حال از هندلینگ و قدرت مانور اسپورتیج در توسان خبری نیست، این دو را نه حسن میتوان به حساب آورد و نه عیب، همه چیز به شرایط استفاده از خودرو بستگی دارد.
اگر قرار است رانندگی سریع و تهاجمی داشته باشید اسپورتیج بیشتر شما را راضی میکند اما اگر قرار است مدام از مسیرهای غیرآسفالته و جادههای پر دستانداز عبور کنید بهتر است که سیستم تعلیق نرمتر توسان زیر پای شما باشد.
شتاب صفر تا 100 توسان 10 ثانیه و اسپورتیج 10.5 ثانیه به ثبت رسیده است که در این مورد اسپورتیج کمی از توسان جلوتر است.
لازم به ذکر است که مصرف سوخت توسان از اسپورتیج کمتر است به طوری که اسپورتیج در هر 100 کیلومتر در مسیر شهری 8.4 لیتر و توسان 8.1 لیتر بنزین میسوزاند و این مصرف در اتوبان برای اسپورتیج 11.2 و برای توسان به 10.2 لیتر در هر 100 کیلومتر میرسد.
در طراحی داخلی کفه ترازو به سود توسان سنگینی میکند، از لحاظ کیفیت ساخت و مواد استفاده شده توسان بهتر بوده هر چند کنسول میانی داشبورد در اسپورتیج چیدمان بهتری دارد اما در مقابل توسان آپشنهای بیشتری به صورت استاندارد در خود جا داده است.
اینطور که به نظر میرسد طراحی داخلی هیوندای توسان از لحاظ فضا برای سرنشینان عقب کمی راحتتر به نظر میرسد ولی در صندلی جلو فرق چندانی بین دو خودرو وجود ندارد.
موضوع طراحی ظاهری یک موضوع کاملا سلیقهای است و نمیتوان گفت که بالاخره توسان خوشتیپتر است یا اسپورتیج اما طراحی بدنه بدون پیچ و خم اسپورتیج بیننده را مجذوب سادگی در عین حال زیبایی خود میکند، هر چند توسان هم بد کار نکرده و افراد زیادی را به سمت خود کشیده است.
در مورد فضای بار صندوق عقب برتری با توسان است و مقدار باری که در صندوق عقب توسان جا میگیرد کمی بیشتر از اسپورتیج است به طوریکه حجم صندوق عقب توسان 1580 لیتر و اسپورتیج 1546 لیتر است.
ابعاد کیا با طول 4440 میلیمتر، عرض 1855 میلیمتر، ارتفاع 1635 میلیمتر در مقایسه با توسان با طول 4410 میلیمتر،عرض 1820 میلیمتر و ارتفاع 1655 میلیمتر بهگونهای طراحی شده که از لحاظ ارتفاع توسان از اسپورتیج بلندتر است اما از نظر طول و عرض کیا ابعاد بزرگتری دارد.
از لحاظ امکانات رفاهی اسپورتیج میتوان به تنظیم برقی و گرمکن صندلی های جلو، صندلی های عقب با قابلیت مسطح شدن، تنظیم برقی آینه ها با گرمکن، سنسور باران، سنسور پارک، کروز کنترل، کنترل اتوماتیک تهویه مطبوع، سیستم باز و بسته شدن درها و روشن شدن خودرو بودن بهره میگیرد.
در این میان توسان نیز از لحاظ امکانات رفاهی کمتر از اسپورتیج نیست و از جمله آن میتوان به رادیو با نمایشگر لمسی، دوربین نمای عقب، تنظیم خودکار صندلی راننده، نور بالای اتوماتیک و صندلیهای چرم مصنوعی، کنترل صوتی بر روی فرمان و کروز کنترل اشاره کرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *