برای ساخت سریال به غزالی بیایید+عکس
شهرک سینمایی «غزالی» که خود مجموعهای خاطرهانگیز است، سنتهای قدیمی ایرانی همچون مراسم روحوضی، سیاهبازی، خیمهشببازی و شاهنامهخوانی را زنده میکند.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از ایسنا، مجموعه غزالی که با اضافه شدن لوکیشنهای جدید، بزرگتر میشود، زیر نظر سازمان صداوسیما قرار دارد؛ این مجموعه متشکل از چند بخش گوناگون است که سال ۵۸ توسط زندهیاد علی حاتمی ساخته شده است و از آن روز تاکنون میزبان سریالهای زیادی چون «سربداران»، «شیخ مفید»، «امام علی(ع)»، «مریم مقدس»، «جهان پهلوان تختی»، «کارآگاه علوی»، «کیف انگلیسی»، «ولایت عشق»، «شب دهم»، «مدار صفر درجه»، «مردان آنجلس»، «تبریز در مه»، «کلاه پهلوی»، «سرزمین کهن»، «معمای شاه» و آثار تاریخی دیگر بوده است.
قسمت اصلی شهرک سینمایی یعنی همان خیابان لالهزار توسط زندهیاد علی حاتمی احداث شد و با گذشت زمان بخشهای دیگری هر کدام به بهانه ساخت یک سریال در دل این مجموعه قرار گرفتند؛ لوکیشن شهر کوفه یادگار سریال «امام علی (ع)»، شهر سامان یادگار سریال «کلاه پهلوی» و اورشلیم یادگار سریال «حضرت مریم» است و لوکیشنهای جدید میدان ژاله، خیابان انقلاب، میدان منیریه و خانه دکتر وزیری نیز قرار است بهزودی در اختیار بازدیدکنندگان قرار بگیرد.
مدتی است که لوکیشن شهر «کوفه» به دلیل تخریبهای زیادی که دارد و خطرات احتمالی برای بازدیدکنندگان بسته شده است. از طرفی دیگر هم قرار است که تا چند ماه آینده لوکیشنهای جدیدی که یادگار سریال تازه به اتمام رسیده «معمای شاه» هستند، در اختیار بازدیدکنندگان قرار بگیرند.
خبرنگار ایسنا ضمن بازدید از شهرک سینمایی «غزالی» با مدیر شهرکهای سینمایی که با تغییر رییس صداوسیما، به مدت بیش از یک ماه است سرپرستی این مجموعه را بر عهده گرفته است، به گفتوگو پرداخت.
فیضآبادی در این گفتوگو اظهار کرد که «در دوره مدیریت جدید سازمان صداوسیما بخش گردشگری شهرک سینمایی غزالی نیز به خود سازمان سپرده شده و دیگر در اختیار پیمانکار نیست؛ چراکه با بررسی مشکلاتی که پیش از این شهرک سینمایی با آنها مواجه بود، به این نتیجه رسیدیم که بهتر است خودمان به بخش گردشگری شهرک رسیدگی کنیم؛ که خوشبختانه در این مدت هم میزان بازدیدها از شهرک سینمایی افزایش پیدا کرده است».
مدیر شهرکهای تلویزیونی با اعلام اینکه «تصمیم گرفتهایم که در شهرک سینمایی سنتهای قدیمی ایرانی همچون مراسم روحوضی، سیاهبازی، خیمهشببازی و شاهنامهخوانی را زنده کنیم»، اظهار کرد: تاکنون فقط بازدید محیطی از شهرک وجود داشت، اما به تازگی تفریحات محتوایی نیز برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است؛ در همین راستا تصمیم گرفتیم تا با بهرهگیری از ظرفیتهای شهرک سینمایی، سنتهای قدیمی ایرانی همچون خیمهشببازی، پردهخوانی، سیاهبازی، روحوضی و شاهنامهخوانی را برای بازدیدکنندگان اجرا کنیم. برای برگزاری این سنتهای قدیمی هم با گروههای مختلف و پیشسکوتان این عرصه همکاری دوجانبه خواهیم داشت؛ چرا باید عزیزی مثل اسدالله یکتا در خیابان سیگار بفروشد؟ چرا نباید در شهرک سینمایی که در واقع خانه اصلی اوست به کار مورد علاقهاش بپردازد؟
او همچنین در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای فراهم کردن شرایط مناسب برای بازدیدکنندگان انجام داده شده، اظهار کرد: این موضوع دغدغه ما هم هست. یکی از معضلات ما این بود که نظارت اجمالی روی برخی از لوکیشنها صورت نگرفته بود؛ به عنوان مثال در حال حاضر لوکیشن شهر «کوفه» به این خاطر که از نظر ایمنی شرایط مناسبی نداشت، بسته شده است؛ اما در چند ماه آینده با پیوستن پروژه «امام محمد باقر (ع)» به تهیهکنندگی محسن علیاکبری به جمع ما در شهرک سینمایی، قرار است این لوکیشن بازسازی شود.
فیضآبادی در پاسخ به این پرسش که چرا با توجه به وسعت شهرکهای تلویزیونی، برای حفظ امنیت بازدیدکنندگان برای هر لوکیشن یک متصدی انتخاب نمیشود، خاطرنشان کرد: این پیشنهاد خوبی است، اما در قبال اینکه نیروی انسانی مجموعه هم تقویت شود، که با توجه به روی کار آمدن مدیریت جدید صداوسیما و سیاستهای که معاونت سیما و مرکز توسعه فنی سیما دارد، بزودی این اتفاق انشاءالله رخ خواهد داد. با سیاستهای جدید قرار است چندین شهرک دیگر به این مجموعه اضافه شود و نیروی انسانی را تقویت خواهیم کرد.
او در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای معتادانی که بعضاً در بخشهایی از لوکیشنهای شهرکهای تلویزیونی دیده میشوند، در نظر دارند، اظهار کرد: متاسفانه این موضوع به هنروران برمیگردد. یکی از معضلات ما این است که از هنرورها به صورت سلیقهای و با کمترین هزینه از سطح خیابان یا از کمپها در پروژهها استفاده میکنند؛ به همین خاطر برای جلوگیری از این رویه پیشنهادی به سازمان دادهایم و خوشبختانه با آن موافقت شد. قرار شده است که سامانه هنرور را در شهرکهای تلویزیونی زیر نظر یک کمپانی که با سیاستهای ما همخوانی داشته باشد، راهاندازی کنیم تا پروژهها برای هنرور به ما مراجعه کنند؛ هنرورانی که شناسنامه کاری خواهند داشت و رتبهبندی شدهاند. اگر این طرح آغاز شود، مساله ورود معتادان به لوکیشنهای شهرکهای تلویزیونی نیز حل خواهد شد.
مدیر شهرکهای تلویزیونی با بیان اینکه اطلاعرسانی مناسبی درباره شهرک سینمایی صورت نمیگیرد، گفت: در همین راستا میخواهیم برای شهرکهای تلویزیونی سایتی راهاندازی و در شبکههای اجتماعی حضور پیدا کنیم.
فیضآبادی خاطرنشان کرد: نمیدانم علت این موضوع چیست، اما برنامهسازان ما به جای آنکه به اینجا (شهرک سینمایی) که برای خودشان است بیایند، به سراغ فضاهای دیگر میروند؛ اینجا آنقدر وسیع است که برنامهسازی بخواهد لوکیشن خود را در اینجا تاسیس کند. به نظرم مقداری بیانگیزگی برای حضور در شهرک به وجود آمده بود، که خدا را شکر الان اتفاق خوبی در حال رخ دادن است و با اطلاعرسانیهایی که صورت گرفته، اکثر پروژهها به شهرک سینمایی آمدهاند.
او با بیان اینکه لوکیشنهای زندان، بیمارستان، مدرسه و کلانتری از مهمترین دغدغههای برنامهسازان ما محسوب میشود، گفت: ساخت این لوکیشنها با کمترین هزینه و با استفاده از داشتههای خودمان جزو طرحهایی است که قرار است بزودی ما در شهرکهای تلویزیونی آنها را آغاز کنیم؛ ما در اینجا پتانسیل این لوکیشنها را داریم و فقط نیاز به بازسازی است. به عنوان مثال ما نما و فضای بیمارستان را داریم و فقط نیاز به بازسازی دارد. مدتی است که برخی از برنامهسازان سینمایی و تلویزیونی سولههای بیرون را با رقمها بالا برای ساخت دکور اجاره میکنند. این درحالی است که اینجا دکور آمده و با قیمت مناسب برای آنها فراهم است و حتی اگر لوکیشنها هم در اختیار پروژه دیگری باشند، آنقدر فضای خالی وجود دارد که بخواهند دکور خودشان را بسازند.
فیضآبادی به بازدید علیعسگری (رییس صداوسیما) از شهرک سینمایی اشاره و اظهار کرد: ایشان در این بازدید عنوان کردند که انگیزه بدهید تا برنامهسازان از فضای مجموعه شهرکهای تلویزیونی استفاده کنند. ما هم در حال حاضر آمادهایم. دوستان برنامهساز فقط بیایند یک روزشان را با ما باشند. خوشبختانه این تفاهم در حال ایجاد شدن است. در واقع این شهرک برای برنامهسازان است. برای بزرگانی مثل عزتالله انتظامی، جمشید مشایخی و ... است. چرا نباید از آنها در این مجموعه یادی شود؟ چرا نامی از علی حاتمی در این مجموعه برده نمیشود؟
مدیر شهرکهای تلویزیونی با اشاره به جنبه گردشگری این مجموعه، اظهار کرد: این مجموعه هم در آینده میتواند همانند شهرکهای سینمایی و تلویزیونی کشورهای دیگر یک مکان گردشگری و منبع درآمد مهمی محسوب شود؛ اما منوط به اینکه برنامهسازان به اینجا که خانه خودشان است، بازگردند و اطلاعرسانی درستی صورت بگیرد. در این راستا علاوه بر اینکه سایت رسمی شهرک فعال میشود، در حال آمادهسازی تیزری هستیم که از تلویزیون پخش شود.
به گفته مدیر شهرکهای سینمایی هماکنون پروژههای «ماه تیتی» به کارگردانی داوود میرباقری، «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی، «شهرکیها»، «شکرستان» و «سرگشته» در شهرک سینمایی مشغول به کار هستند. پروژه «معمای شاه» نیز آخرین روزهای کاری خود را پشت سر میگذارد و عوامل سریال «شهرزاد» هم قرار است تا اواخر امسال در شهرک حضور پیدا کنند.
او در پاسخ به این پرسش که چه زمانی بازدیدکنندگان میتوانند از لوکیشنهای سریال «معمای شاه» مثل «خانه دکتر وزیری»، «میدان منیریه» و «میدان ژاله» بازدید کنند، یادآور شد: لوکیشنهای «معمای شاه» را هنوز از پروژه تحویل نگرفتهایم ولی به احتمال زیاد از بهمن ماه در اختیار بازدیدکنندگان قرار میگیرد. به احتمال زیاد، برای نوروز ۹۶ هم بازدیدکنندگان میتوانند از لوکیشن «خیابان انقلاب» که متعلق به پروژه «سرزمین کهن» است نیز بازدید کنند.
مدیر شهرک سینمایی «غزالی» همچنین از تاسیس یک موزه در شهرک سینمایی خبر داد؛ در این موزه قرار است از اشیاء و لباسها و عروسکهای قدیمی سریالها استفاده شود.
به طور کلی در شهرک سینمایی غزالی انبارهایی برای نگهداری لباسها و وسایل و عروسکهای سریالها و مجموعههای تلویزیونی قدیمی وجود دارد که با تعرفههای مشخص در اختیار پروژههای جدید قرار میگیرند؛ به گفته مدیر شهرک سینمایی «در گنجینه لوازم صحنه شهرکهای سینمایی بیش از ۱۷ هزار قلم وسیله وجود دارد که در ۱۰ انبار نگهداری میشوند. این گنجینه متشکل از یادگاریهای سریالهای قدیمی است و همه این اقلام دارای یک کد سازمانی و دارای شناسنامه هستند که برای اینکه بتوان آنها را در اختیار پروژههای گوناگون قرار داد، تعرفههایی برای آنها در نظر گرفته شده است. هر چقدر زمان بیشتر باشد، قیمت تعرفهها هم کاهش مییابد تا استفاده از آنها برای پروژهها هم مقرون به صرفه باشد.»
انباردار بخش لوازم صحنه شهرکهای سینمایی گفت: همچنین انبادار لوازم صحنه مجموعه شهرک سینمایی دارای بالغ با ۱۷ هزار جنس است که در ۱۰ انبار این مجموعه نگهداری میشود. هر کدام از این اجناس داری یک کد شناسایی و تعرفه مشخصی هستند؛ هرچه قدر زمان بالا میرود، قیت کاهش پیدا میکند تا به نفع پروژهها باشد. در حال حاضر ما به پروژههای گروه کودک گرفته تا الف ویژه سینمایی سرویسدهی میکنیم. بخش اعظم وسایل ما به قاجار، پهلوی اول و پهلوی دوم اختصاص دارد.
او ادامه داد: با آغاز کار سریال «معمای شاه» به احتمال زیاد میتوانیم وسایل دهه ۵۰ را نیز در اختیار پروژهها قرار دهیم. جنسهای این انبارهای به سه درجه کیفیت تقسیمبندی میشوند. جنسهای درجه یک که اصلاً جنبه موزهای دارند و در اختیار پروژهها قرار نمیگیرند. جنسهای درجه دوم طرح از روی اصل است و جنسهای درجه سوم که دکور هستند در اختیار افرادی که عمدتاً نقش سیاهیلشکر را به عهده دارند، قرار میگیرند. جنسهای انبار در ۱۷ گروه مختلف قرار گرفته است تا انتحاب را برای طراحان صحنه آسانتر کند. طبق آمار از برج یک (فروردینماه) تا آخر برج ۸ (آبانماه) نزدیت ۱۲ هزار قلم جنس تحویل پروژهها داده و پس گرفتهایم. به هر حال اینجا بزرگترین مجموعه وسایل صحنه در کشور است.
مجموعه لباس هم که در آن عروسکهای قدیمی مجموعههای تلویزیونی مثل «بستنیها» و «شهرموشها» وجود دارند، شامل هزاران دست لباس میشود که یادگار سریالهای تاریخی مثل «امام علی (ع)»، «مختارنامه»، «تنهاترین سردار»، «سربداران»، «گرگها» و «هزاردستان» گرفته تا لباسهای جشنهای ۲۵۰۰ ساله هستند.
انباردار بخش لباس شهرک سینمایی اظهار کرد: ۲۵ هزار دست لباس در این انبار وجود دارد و بزرگترین و کاملترین مجموعه لباس کشور محسوب میشود؛ این لباسها دستهبندی شدهاند و از آنجا که این لباسها قدیمی هستند باید از آنها نگهداری مناسبی صورت بگیرد. به عنوان مثال ما با یک کمپانی خشکشویی لباس قرارداد بستهایم که پس از تحویل لباسها به پروژهای، با هزینه آن پروژه به خشکشویی تحویل میدهیم و دوباره به انبار بازمیگردند. متاسفانه برخی از پروژههایی که در سالهای گذشته لباس گرفتهاند، هنوز آنها را تحویل شهرک ندادهاند که در حال حاضر به صورت حضوری یا تلفنی با آن پروژهها ارتباط گرفتهایم که آن لباسها را بازگردانیم.
همچنین مدیر شهرک سینمایی با اشاره با عروسکهایی که در انبار این مجموعه هستند، گفت: تلاشمان این است که با کسب اجازه از صاحبان اصلی این عروسکها، تئاترهای عروسکی در شهرک اجرا کنیم. این عروسکها که این جا ماندهاند، جنبه نوستالوژیک دارند و حیف است که در گوشه انبار باقی بمانند. همچنین برخی از لباسهای پروژهها در شرایط نامناسبی در برخی از لکیشنها پیدا شدند که ما در حال احیای آن لباسها هستیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *