موفقیت چشمگیر پلیس در جلوگیری از حوادث ترافیکی
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، سردار تقی مهری در چهارمین همایش ملی ایمنی ترافیک، اظهار داشت: با توجه به نیاز جوامع امروزی در حوزه حمل و نقل، با توجه به گستردگی جغرافیایی کشور در دهههای گذشته در حوزه کاهش سوانح ترافیکی موفقیتهای چشمگیری داشتیم.
وی افزود: متاسفانه از سال ۸۵ تا به امروز یازده هزار و ۳۳۶ نفر تعداد کشتههای ما در سوانح رانندگی است. در سال ۸۵ به ازای هر ده هزار وسیله ۱۹/۵ نفر جانباخته داشتیم.
سردار تقی مهری در ادامه گفت: در مجلس شورای اسلامی و در برنامه ششم توسعه تا پایان این برنامه باید ۳۱ درصد نسبت به وسایل نقلیه که در کشور وجود دارد کاهش تصادفات ترافیکی داشته باشیم که خوشبختانه در این حوزه ۵/۷ درصد کاهش داشتهایم.
وی در ادامه با بیان اینکه ۲۳ درصد جانباختگان رانندگان موتورسیکلت هستند افزود: در حوادث درون شهری که جانباختگان آن را عابران پیاده و موتورسواران تشکیل میدهند ۶ درصد کاهش تصادفات و تلفات داشتیم.
وی در ادامه گفت: ما نمیتوانیم حوادث ترافیکی را کاهش بدهیم مگر اینکه عوامل خطرساز را جلوگیری کنیم. یکی از نکات مهم جلب مشارکت مردمی و آموزش همگانی است که در این حوزه ناجا پیش قدم بوده است و در سال ۲۰۱۶ در تولید محصولات فرهنگی، راهور ناجا جایگاه سوم را در کشور فنلاند کسب کرد.
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: رانندگی خطرساز یکی دیگر از عواملی است که باعث افزایش سوانح ترافیکی میشود و متاسفانه ۵۱ درصد از افرادجانباخته در کشور بین ۲۱ تا ۵۰ سال سن داشتند که این آمار نیروی کار جامعه را تشکیل میدهد.
وی در ادامه افزود: بیش از ۹۰ درصد ترددها در کشور ما جابجایی بار به صورت زمینی است و کمترین میزان جابجایی را در حوزه ریلی و هوایی داریم؛ و اگر این جابجایی به صورت ریلی و هوایی انجام گیرد در بروز سوانح ترافیکی کاهش چشمگیری را شاهد خواهیم بود.
سردار تقی مهری گفت: عامل مهم دیگر وجود خود خودروهاست. در پایان سال ۹۶ حدود ۲۱ میلیون خودرو در کشور داشتیم که این تعداد خودرو در سال ۸۵، ۸ میلیون بوده است که به این ترتیب رشد ۴۹ درصدی در خودروها داشتهایم. همچنین در موتورسیکلتها از ۵ هزار و ۴۰۰ به ۱۱ هزارو ۷۰۰ موتورسیکلت ارتقا پیدا کرده است.
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه از سال ۸۵ تا به امروز گواهینامهها به ۳۹ میلیون عدد رسیده است افزود: ۲۸ میلیون نفر در کشور گواهینامه فعال دارند یعنی افرادی که گواهینامه ده ساله گرفتهاند.
وی با اشاره به اینکه افزایش استفاده ازخ ودروهای شخصی باعث افزایش بیشتر سوانح ترافیکی در داخل شهرها میشود افزود: در ترددهای صبحگاهی شهرها بیش از ۶۰ درصد خودروهای تکسرنشین هستند که همین موضوع باعث افزایش سوانح ترافیکی میشود. این در حالی است که استفاده از دوچرخه و همچنین پیادهروی کمتر شده است.
مهری گفت: اقدامات خوبی در خصوص قوانین راهنمایی و رانندگی انجام شده و در سال ۸۹ در مجلس شورای اسلامی بعد از ۴۰ سال در این قوانین بازنگری شد. از ۲۴۲ هزار و ۸۱۰ هزار نفر تعداد جانباختگان حدود ۲۳ درصد را عابران پیاده به خود اختصاص دادهاند که در این موضوع باید به برخی از موارد همچون کوچک بودن طول پیادهروها اشاره کرد.
رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد جادههای برون شهری ما دو طرفه است افزود: ۵ هزار و ۴۰۰ نقطه جادثهخیز توسط پلیس و راهداری شناسایی شده که از این مقدار ۲ هزار نقطه درون شهرها است البته این نقاط حادثهخیز ۸ هزار نقطه بوده که به این تعداد کاهش پیدا کرده است.
مهری گفت: متاسفانه ۸۱ درصد تصادفات فوتی و جرحی ما از رفتار رانندهها بوده و همچنین ضعفهای فنی به ایمنی وسایل نقلیه نیز در بروز این حوادث موثر بوده است. خودروسازان ما ۵۵ درصد از استانداردها را رعایت میکنند و باید به این نکته توجه داشت که ایمنی نقش مهمی در کاهش سوانح ترافیکی دارد. بهطور مثال خودرویی که دارای ABS و یا ایربگ است در سوانح ترافیکی تعداد کشته و مصدوم کمتری بر جای میگذارد.
مهری گفت: استفاده از تلفن همراه، خوردن و آشامیدن نیز از عوامل دیگر بروز حوادث رانندگی است.
وی با بیان اینکه ۹۰ درصد رانندگان از کمربند ایمنی استفاده میکنند، گفت: استفاده از کمربند ایمنی در خارج از شهرها برای سرنشینان عقب خودرو نیز الزامی است. استفاده از کمربند ایمنی نکته بسیار مهمی است و باعث کاهش تلفات در سوانح رانندگی است که این موضوع در حادثهای که برای یکی از مسئولان رخ داد نیز مشخص بود.
رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه افزود: استفاده از کلاه ایمنی باعث کاهش تصادفات میشود و طبق آمار ۶۲ درصد از جانباختگان در سوانح مربوط به موتورسیکلت ضربه به سر آنها بوده.
مهری ادامه داد: سبقت از راههای دو طرفه ۱۵ درصد تصادفات را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که ۸۰ درصد از جادههای کشور دو طرفه هستند؛ و همچنین باید به این نکته اشاره کرد که شرایط نامناسب جوی و درون شهرها و جادهها نیز باعث مجروح شدن و کشته شدن کاربران ترافیک از جمله عابران و رانندگان است.
وی گفت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ باید اقداماتی را برای ایمنی ترافیکی کشور انجام میدادیم که خوشبختانه این توصیه انجام شد.
مهری افزود: با این که هنوز استفاده از صندلی کودک اجباری نشده است، اما این موضوع در مجلس در حال بررسی است که بعد از اینکه به قانون تبدیل شد اجرا شود.
رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: ۷ درصد از جانباختگان سوانح ترافیکی در مسیر صحنه تا بیمارستان جان خود را از دست دادند، ۴۲ درصد از این افراد در بیمارستان جان خود را از دست دادند و ۵۱ درصد از افراد در سر صحنه حادثه جان خود را از دست دادهاند.