استقرار برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور
به گزارش گروه جامعه باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در اولین همایش دستاوردهای برنامه تحول و نوآوری آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: ریشه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی حاصل تلاشهای مسئولین ادوار مختلف این حوزه است و خوشبختانه این حرکت با نگاهی جامع و آینده نگارانه در حوزه آموزش در حال پیگیری است.
لاریجانی با بیان اینکه مساله آموزش و توجه به تحول در این حوزه یکی از موضوعاتی است که در دنیا مورد توجه قرار میگیرد، اظهار داشت: با نگاه به تجربیات سایر کشورها متوجه میشویم که مسیر درستی را در تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی طی کرده ایم.
وی با بیان اینکه در تدوین برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ضمن مطالعه تجارب جهانی از تمامی اسناد بالادستی کشور نیز استفاده شده است، گفت: خوشبختانه با تلاشهایی که صورت گرفته، مفاهیم تحول و نوآوری در دانشگاههای علوم پزشکی کشور تعمیق بیشتری یافته و امروز توسط مسئولین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مطرح شد که حدود ۳۰ درصد اعضای هیات علمی این دانشگاه در اجرای برنامههای تحول، مشارکت دارند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اتکا به تواناییهای موجود در کشور و حرکت به سمت سرآمدی علمی گفت: مستندات بسیاری درخصوص حرکت علمی کشورهای مختلف از جمله چین وجود دارد و برخی کشورها توانسته اند حرکت سریعی در مسیر مرجعیت علمی داشته باشند که لازم است از تجارب آنها بهره برداری شود.
وی با بیان اینکه اقتصاد آموزش یکی از مسائلی است که به شدت در دنیا مورد توجه قرار دارد، لذا لازم است در تمامی برنامههایی که تدوین میشوند، این موضوع مد نظر قرار گیرد، گفت: ضروری است تا در برنامه ریزیهای حوزه آموزش به مسائل اقتصادی توجه کنیم و در واقع تمامی برنامههای ما با توجه به این موضوع تدوین شود.
لاریجانی خاطرنشان کرد: کشور چین برای حرکت در مسیر تحول علمی، علاوه بر اینکه دورههای تحصیل پزشکی را کوتاه کرده است، فناوریهای زیست محیطی و تخصص و تعهد اجتماعی را در حوزه علوم پزشکی مورد توجه قرار داده و با نگاه جامع نگر و ارزیابی مستمر، عملکرد دانش آموختگان را مورد بررسی قرار میدهد.
وی با اشاره به سرمایه گذاری کشورهای پیشرفته جهان بر روی آموزش، اظهار داشت: این کشورها با اختصاص سهم قابل توجهی از تولید ناخالص ملی به موضوع آموزش، رشد قابل توجهی در تحقیق و توسعه داشته اند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بر اهمیت بین المللی سازی آموزش تاکید کرد و گفت: کشوری مانند چین بیش از ۱۵۰۰ برنامه مشترک بین المللی دارد و تعداد دانشجوهای خارجی در این کشور طی یک دهه گذشته رشد چشمگیری داشته است.
لاریجانی افزود: کشور چین در عرض ۴ سال رشد بیش از ۳ برابری در آموزشهای مجازی داشته است و در عرض ۷ سال رشد درآمدهای حاصل از آموزشهای آنلاین در این کشور به ۴ برابر رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه کشوری مانند چین به دولتهای محلی اختیاراتی داده و این باعث شده دولتها برای ارتقای زیرساختها توانمند شوند، گفت: در برنامه آمایش سرزمینی یکی از مواردی که پیگیری میشود این است که به مناطق اختیارات بیشتری داده شود و در بسیاری از امور آموزش تمرکززدایی صورت گیرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به ماموریتهای سپرده شده به مناطق آمایشی اشاره کرد و گفت: تمامی اهداف نقشه علمی کشور به صورت ماموریت به دانشگاهها و مناطق آمایشی واگذار شده و در سطح کشور پیگیری میشود.
وی با اشاره به حرکتهای ایران در حوزه مرجعیت در آموزش عالی سلامت گفت:ما اسناد آینده نگارانهای در حوزه توسعه علمی کشور داریم و در این سه دهه بعد از انقلاب تحولات زیادی در آموزش علوم پزشکی رخ داده است.
لاریجانی افزود: ما در سیاستگذاری آموزش علوم پزشکی چالشهایی داریم که لازم است با نگاهی به تجارب بین المللی این چالشها را مرتفع سازیم.
وی ضرورت رویکرد آینده نگارانه در سیاستگذاری و مشارکتهای محیطی در سیاستگذاری را از جمله این چالشها ذکر کرد و گفت: وضعیت شاخصهای سلامت در کشور رو به تغییر است و ما باید خود را با این تغییرات همراه کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اجرای برنامهها و سیاستها باید در سطوح مختلف کشور مدنظر قرار گیرد و تعهد مدیران سطوح مختلف به اجرای این برنامهها از جمله نکاتی است که باید به آن توجه شود.
لاریجانی ثبات مدیریت در اجرای برنامهها و تصویب برنامهها در نهادهای سیاستگذاری بالادستی را از جمله موارد ضروری برای تضمین اجرایی شدن برنامهها ذکر کرد و گفت: بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی یک تجربه کارآمد در سیاستگذاری آینده نگارانه در حوزه پزشکی است.
وی ادامه داد: در این بستهها حرکت باتوجه به مطالعات و رصد اسناد بالادستی الزاماتی مورد توجه قرار گرفته و با الگویی سعی شده تمام این الزامات در تحول و نوآوری در آموزش مورد توجه قرار گیرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ثبت شواهد و تجربیات مدیریتی را یکی از الزامات دستیابی به مرجعیت علمی ذکر کرد و گفت: تجارب موفقی در کشور در این حوزه وجود دارد، به عنوان مثال ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام ارائه خدمات یک تجربه منحصر به فرد در کشور ما است و میتوانست بیش از این شواهد آن به ثبت برسد.
وی بر لزوم شناسایی نقاط سرآمدی در دانشگاهها تاکید کرد و اظهار داشت: دانشگاهها با توجه به توانمندیهای خود باید چند زمینه را هدف قرار دهند و در آن متمرکز شوند. دانشگاههای بزرگ دنیا نیز ضمن اینکه در تمامی زمینهها تلاش میکنند در چند موضوع سرآمد و در دنیا مطرح هستند. طی این مسیر است که میتواند ما را به سمت مرجعیت علمی پیش ببرد.
لاریجانی با اشاره به زیرساختهای ایجاد شده در راستای اجرای بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: رویکرد دانشگاهها باید حرکت به سمت توسعه رشتههای بین رشتهای و سرآمدی در این حوزهها باشد.
وی افزود: شرایط برای جذب ۱۵۰۰ عضو هیات علمی جدید در دانشگاههای علوم پزشکی تا پایان امسال فراهم شده و دانشگاهها میتوانند با رویکرد ویژه به نقاط سرآمدی که تعیین میکنند این اعضا را جذب کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن اشاره به برخی ماموریتهای واسپاری شده به دانشگاهها گفت: این ماموریتها با توجه به ظرفیت دانشگاهها سپرده شده و انتظار میرود دانشگاهها در این حوزهها اثر ملی داشته باشند. یعنی دانشگاهها همکار وزارت بهداشت در این حوزهها هستند.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاهها بسترهای تحولات آتی در آموزش علوم پزشکی هستند گفت: اعضای هیات علمی بدنه اصلی آموزش در دانشگاهها هستند و نقش چشمگیری در تحول و نوآوری در آموزش دارند.