رئیس امور فرهنگی قوه قضاییه: شهید مطهری به دور از تعصب و یک جانبهنگری فکر میکرد/هیچگونه انحرافی در تالیفات شهید مطهری مشاهده نمیشود/ استاد مطهری مبارزه باطرز فکر التقاط را با تمام وجود آغاز کردند
حجت الاسلام و المسلمین سعید سعدی رئیس امور فرهنگی معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه در گفتوگو با میزان، ضمن تسلیت شهادت استاد مرتضی مطهری به عنوان معلم انقلاب و تئوریسین حکومت و نظام مقدس جمهوری اسلامی، در رابطه با تاثیر این شهید بر روی روش اقناع اظهار کرد: زمانی که انقلاب اسلامی آغاز شد تئوریسینهای بسیاری تلاش میکردند که تئوریهای خود را تحت عنوان اسلام عرضه کنند، زیرا مردم توجه بسیاری به دین داشتند. ابتدا منافقین تلاش بسیاری میکردند که ارتباطی از مارکسیسم و اسلام را با یکدیگر مطرح کنند سپس عده دیگری گزارههای دینی را به نفع خود تفسیر میکردند و در تلاش بودند محصولات فکری خود را به نام دین عرضه کنند.
وی افزود:استاد مطهری به جای اینکه در فکر ابداع اندیشه باشد به فکر کشف دستورات دینی بود.مهمترین چیز این بود که بداند دین چه میگوید تا همان را تبعیت کند سپس در قالب انسانی که فقه و فلسفه را خوب فهمیده و مبانی فکری و اندیشههای دینی را به خوبی متوجه شده است این مسائل را به نسل معاصر خود مخصوصاً نسل جوان منتقل می کرد لذا از آن لحظه ما شاهد یک تلاش گستردهای بودیم که توسط استاد انجام میشود.
رئیس امور فرهنگی معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه اظهار کرد: شهید مطهری مدتی در قم زندگی کرده و سپس به سمت تهران حرکت و در آنجا تدریس خود را آغاز کردند. بدون اینکه به فلسفه قبلی مراجعه داشته باشند از تمامی منابع موجود آن زمان که ترجمه شده بود استفاده و تمام منابع فلسفی آن زمان را بررسی عمیق کرده و برای هر کدام یک نقد عالمانه، منطقی و استوار را پی ریزی کردند. هرچقدر که پیش میرفتند نقدهای عالمانه شهید مطهری زبانزد خاص و عام میشد.
حجت الاسلام و المسلمین سعدی بیان کرد: در هر صحنهای که شهید مطهری وارد میشدند کاملا وفادار به منطق و استدلال بودند بنابراین با زبان مشترک منطق و استدلال پیش میرفتند. شهید مطهری به دلیل تبحری که در فلسفه، منطق و الهیات داشت توانست تمامی گزارهها و دستورات دینی را به شکل منطقی به مردم عرضه کند.
وی ادامه داد: استاد مطهری تمامی مسائل را با توجه به سطح فکری مخاطب بررسی و بیان میکردند در عین حال روح ایمان و عاطفه نیز حاکم بر رفتار این شخص بود، اما عاطفه بر عقل شهید حاکم نبود بلکه عقل بر عاطفه حاکم بود. وقتی میخواستند مطلبی را بیان کنند شور، احساس و حماسه در کلامشان مشهود بود، اما شور و حماسه بخشی از استدلال نبود بلکه مایه پیش بردن استدلال بود لذا مشاهده میکنید که خطابههای شهید مطهری چقدر دلنشین و زیبا است.
رئیس امور فرهنگی معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه بیان کرد: زمانی که وارد مسئله حجاب و عفاف میشدند به شکلی این مسئله را مطرح میکردند که کاملاً منطقی و استوار بود به طوری که در روزنامههای به شدت منحرف زمان رژیم ستمشاهی نیز مجبور بودند استدلال شهید مطهری را بپذیرند و چاپ و بازنشر کنند. بنا به فرمایشات امام خمینی (ره) هیچگونه انحرافی در تالیفات شهید مطهری مشاهده نمیشود.
حجت الاسلام و المسلمین سعدی گفت: شهید مطهری طهارت روح، قوت ایمان، دارای استعداد و بیان کافی و شافی داشت ، به دور از تعصب و یک جانبهنگری فکر میکرد همچنین بیان و زبان مخالف را میفهمید و پای صحبت او مینشست در نهایت نکات ضعف بیان مخاطب را یک به یک با دقت و حوصله استخراج میکرد سپس او را قانع میکرد. همین مسئله باعث شده بود که شهید مطهری وجه بسیار خوبی در میان قشر روشنفکر کسب کند.
رئیس امور فرهنگی معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه اظهار کرد: استاد مطهری به شدت عالم یعنی مجتهد تمام عیار بود هر مطلبی را که یک مجتهد باید داشته باشد داشت. بسیاری از مطالب را با بیان ساده، شیوا و رسا بیان کرده است. شخصیت ممتاز استادمطهری شخصیت تکرار شدنی نبود و پس از شهادتش از سال ۵۸ شاهد هستید که مردم هنوز مشتاق کتابهای شهید بوده و جوانان به عنوان یک مسیر فکری آن را انتخاب میکنند و افرادی که در کتابخانه هایشان کتابهای استاد مطهری را نداشته باشند کتابخانه آنها نقص بسیار بزرگی دارد.
وی درباره مبارزه شهید با التقاط اظهار کرد: معنی التقاط این است که افرادی بخشی از یک عقیده را میپذیرند و بخشی را به دلایل مختلف نمیپذیرند که عمدتاً به دلیل عدم آشنایی و تسلط است. برای اولین بار که بحث التقاط مطرح شد، اشاره به گزارههای فکری منافقین و همینطور نهضت آزادی آن زمان داشتند آنها بخشهایی را میپذیرفتند و بخشهایی را نمیپذیرفتند مثلا زمانی که منافقین میخواستندمبارزه خود را با نظام ستمشاهی آغاز کنند میگفتند که باید روش مبارزه را از مارکسیسم یاد بگیریم هدف وسیله را توجیه میکند.
حجت الاسلام و المسلمین سعدی گفت: وقتی انسان لباس عبودیت به تن کرد میبایست دین را با تمام وجود بپذیرد دین یک منظومه و ساختمانی است که تمام آن باید پذیرفته شود و اگر بخشی از آن پذیرفته شد نقص بسیار بزرگی در اعتقادات انسان ایجاد میشود بنابراین استاد مطهری در رابطه با این موضوع بحث کردند کلیت دین و کلیت ساختمان فکری دین را تبیین کردند و اینکه به یکدیگر وابسته و پیوسته هستند همچنین به این مطلب اشاره کردند که التقاط یک نوع کفر پنهان است اگر انسان متوجه مطلبی نشد دلیل بر این نیست که آن مطلب خاصیت و ارزشی ندارد.
وی ادامه داد: استاد مطهری مبارزه با این گونه طرز فکر را با تمام وجود آغاز کردند در نتیجه اسلام اصیل اینگونه پایدار و استوار ماند و از هرگونه انحراف نیز جلوگیری کردند همچنین مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران را تبیین کردند.
رئیس امور فرهنگی معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه گفت: استاد مطهری نسبت به امام خمینی (ره) به شدت مرید و علاقهمند بودند و این شخص را به عنوان یک رهبر الهی و آسمانی همچین رهبری که به غیر از دین چیزی را نمیخواهد میشناختند لذا در جریانات مربوط به مبارزات، زمانی که شورای انقلاب تشکیل شد و امام خمینی (ره) زمانی که مشاهده کردند در صدر این شورا استاد مطهری قرار دارند با خیال راحت این شورا را تایید کردند تا به کار خود ادامه دهد.
حجت الاسلام والمسلمین سعدی ادامه داد: در بسیاری از موارد برنامهریزی راهپیماییها بر عهده استاد مطهری بود. نسبت به امام خمینی (ره) نگاه استاد و شاگردی داشت و متوجه بودند امام چه نهضت و قیام بزرگی را آغاز کرده است امام را قبول داشته و در امام جذب و ذوب شده بود و در میان دوستان و یاران امام (ره) به شدت کم نظیر و بینظیر بودند.
انتهای پیام/