کاهش ۲۰ درصدی پروازهای داخلی در تعطیلات نوروزی/ پروازهای خارجی ۵۰ درصد کاهش یافت
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: در تعطیلات نوروز با توجه به شرایط اقتصادی و بروز سیل، با کاهش قابل توجه تعداد مسافر و پرواز روبهرو شدیم همچنین تعداد پروازهای داخلی در تعطیلات سال نو ۲۰ درصد و پروازهای خارجی ۵۰ درصد کاهش یافت.
خبرگزاری میزان -
وی بیان کرد: تلاش شرکتهای هواپیمایی با وجود فشار تحریمها و مشکلات تامین ارز پایداری خدمت است، فشار تحریم دسترسی به قطعات هواپیما را محدود کرده و ارز نیمایی هم با سرعت لازم در اختیار شرکتهای هواپیمایی قرار نمیگیرد.
اسعدی سامان اظهار کرد: تلاش شرکتهای هواپیمایی این است که فشارهای اقتصادی را به نیروی انسانی منتقل نکنند، اما تعدیل نیرو پیامد ضمنی کاهش پرواز و به دنبال آن کاهش درآمد شرکت ها است پس اگر دولت از نرخ گذاری دست برندارد، اشتغال ۳۰ هزار نفر که به طور مستقیم در شرکتهای هواپیمایی فعالیت میکنند به خطر میافتد و این آمار غیر از افرادی است که معاش آنها به طور غیرمستقیم به این بخش بستگی دارد.
به گزارش گروه اقتصاد به نقل از اتاق بازرگانی تهران، مقصود اسعدی سامانی گفت:در تعطیلات نوروز با توجه به شرایط اقتصادی و بروز سیل، با کاهش قابل توجه تعداد مسافر و پرواز رو به رو شدیم همچنین تعداد پروازهای داخلی در تعطیلات سال نو ۲۰ درصد و پروازهای خارجی ۵۰ درصد کاهش یافت.
وی افزود: بحران سیل و اخطار درباره عدم سفر به استانهای سیل زده و سیل خیز از میانه تعطیلات به لغو بسیاری از سفرهای هوایی انجامید، بر اساس مقررات اگر مسافر به هر دلیلی از سفر منصرف شود باید به شرکتهای هواپیمایی جریمه بپردازد، اما با همراهی این شرکتها در تعطیلات با مردم، همه مبلغ بلیت به خریداران بازگشت داده و جریمه نقدی هم دریافت نشد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی عنوان کرد: بروز این مشکل از پنجم تا نهم فروردین ماه زیان قابل توجهی را برای شرکتهای هواپیمایی به بار آورد که همان خسارت سیل برای شرکتهای هواپیمایی است، نکته دیگر اینکه نرخ بلیت پروازها در تعطیلات نوروز افزایش نیافت و بلیتها براساس دامنه نرخ تعیین شده در آذرماه ۹۷ به فروش رسید.
اسعدی سامانی تصریح کرد: تلاش کردیم با تقویت نظارت جلوی بروز تخلف درباره قیمت را بگیریم و خوشبختانه جز تخلف بعضی واسطه ها، همه شرکتهای هواپیمایی در همراهی با مردم و سیاستهای دولت نرخ بلیت را افزایش ندادند، در آغاز تعطیلات به طور محدود شاهد خرید بلیت از سایتهای غیرمجاز بودیم، اما در ادامه با اطلاع رسانی و تاکید بیشتر بر استفاده از لینک اعتبار سنجی که در سایت انجمن شرکتهای هواپیمایی ایجاد شده بود، تخلفی ثبت نشده است.
وی بیان کرد: تلاش شرکتهای هواپیمایی با وجود فشار تحریمها و مشکلات تامین ارز پایداری خدمت است، فشار تحریم دسترسی به قطعات هواپیما را محدود کرده و ارز نیمایی هم با سرعت لازم در اختیار شرکتهای هواپیمایی قرار نمیگیرد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی خاطرنشان کرد: با توجه به آزادسازی نرخ، شرکتها قیمت بلیت را سر به سر تعیین میکنند تا مسافران را از دست ندهند، اما این انتظار از دولت وجود دارد که محدودیتها و تکلیفی کردن نرخ برای شرکتهای هواپیمایی را به طور کلی کنار بگذارد.
اسعدی سامانی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه و مصوب شورای عالی هواپیمایی آزادسازی نرخ از سیاستهایی است که به خدمات مناسب و پایداری آن میانجامد چراکه سرکوب نرخ هم به ضرر بخش خصوصی فعال در این صنعت و هم به ضرر مسافران است.
وی گفت: اکنون هزینه تمام شده هر ساعت صندلی برای شرکتهای هواپیمایی ۴۵ تا ۵۰ دلار است و تلاش شرکتها این است که خدمات را در همین بازه قیمت به مسافران ارائه کنند و تغییر قیمت باتوجه به شناور بودن نرخ ارز یا در زمانهایی که تردد کمتر است روشی است که همه شرکتهای هواپیمایی دنیا بر اساس آن عمل میکنند.
وی گفت: اکنون هزینه تمام شده هر ساعت صندلی برای شرکتهای هواپیمایی ۴۵ تا ۵۰ دلار است و تلاش شرکتها این است که خدمات را در همین بازه قیمت به مسافران ارائه کنند و تغییر قیمت باتوجه به شناور بودن نرخ ارز یا در زمانهایی که تردد کمتر است روشی است که همه شرکتهای هواپیمایی دنیا بر اساس آن عمل میکنند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی تصریح کرد: مکلف کردن شرکتهای هواپیمایی به اعمال نرخهای ثابت به ضرر مصرف کننده و سرمایه گذاران در این صنعت است و این در حالی است که اگر دولت تعیین نرخ را به مکانیسم عرضه و تقاضا در بازار این صنعت واگذار کند، علاوه بر منافع شرکتها منافع مصرف کنندگان هم تامین میشود وامکان استفاده اقشار کم درآمد از خدمات شرکتهای هواپیمایی رشد میکند، برای مثال قیمت امروز بلیت تهران ـ مشهد ۱۵۰ هزار تومان است درحالیکه هزینه تمام شده ارائه این پرواز برای شرکتهای هواپیمایی ۶۰۰ هزار تومان است.
اسعدی سامان اظهار کرد: تلاش شرکتهای هواپیمایی این است که فشارهای اقتصادی را به نیروی انسانی منتقل نکنند، اما تعدیل نیرو پیامد ضمنی کاهش پرواز و به دنبال آن کاهش درآمد شرکت ها است پس اگر دولت از نرخ گذاری دست برندارد، اشتغال ۳۰ هزار نفر که به طور مستقیم در شرکتهای هواپیمایی فعالیت میکنند به خطر میافتد و این آمار غیر از افرادی است که معاش آنها به طور غیرمستقیم به این بخش بستگی دارد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *