فاز دوم انقلاب «استارت آپ ایران» در گردهمایی برلین
تحریم، کارآفرینان ایرانی را از طرح های بلندپروازانه باز نداشته است. ایران تقریباً نیمی از کل کاربران اینترنت تمام منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از جام نیوز، روزنامه انگلیسی "گاردین" (Guardian) در گزارشی به استقبال گردهمایی پنج شنبه این هفته تعدادی از کارآفرینان ایرانی فعال در اینترنت رفته که قرار است با نام "آی بریجز" (iBridges) در کشور آلمان برگزار شود.
گاردین در گزارش خود با عنوان "از دیجی کالا تا حامی جو، فاز دوم انقلاب استارت آپ ایران" می نویسد: «پنج شنبه این هفته هزاران استارت آپ ایرانی برای پرکردن فاصله خود با سرمایه گذارانی از سرتاسر جهان در بزرگترین گردهمایی در نوع خود در آلمان گرد هم می آیند.
همایش آی بریجِز (iBridges) که باهدف بررسی چالش ها و فرصت های کارآفرینی در ایران برپا شده به دقت زیر ذره بین قرار گرفته، به ویژه در زمانی که تلاش ها برای حل مسأله هسته ای ایران امیدها را برای تسهیل سرمایه گذاری خارجی در بخش فناوری بالا برده است.»
از ایران دیجی کالا، آپارات، تخفیفان، و مامان پز از جمله شرکت کنندگان در این همایش هستند که در گزارش گاردین به آن ها اشاره شده است.
این روزنامه ادامه می دهد: «نفوذ اینترنت و تلفن همراه در ایران به شدت بالاست و 70 درصد جمعیت 80 میلیونی ایران را افراد زیر 35 سال تشکیل می دهند. حداقل نیمی از ایرانی ها به تلفن همراه دسترسی دارند و بر اساس اعلام وبگاه آمار جهانی اینترنت (InternetWorldStats) ایران با بیش از 46 میلیون کاربر اینترنت و ضریب نفوذ 57.2 درصد تقریباً نیمی از کل کاربران اینترنت تمام خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.»
گاردین می نویسد: «تحریم، کارآفرینان ایرانی را از طرح های بلندپروازانه باز نداشته است. فرهاد هدایتی بنیانگذار تسکولو (Taskulu) که ابتدا طرح مدیریت برنامه خود را تنها برای زبان انگلیسی در نظر گرفته بود، اکنون بیش از 8000 کاربر از 120 کشور جهان را تحت پوشش خود آورده است. به دلیل رد درخواست روادید از سفارت آلمان در تهران، او نمی تواند در همایش آی بریجز شرکت کند.
صاحب تسکولو گفته است به خاطر تحریم ها، کاربران خارجی او قادر به پرداخت هزینه برای شرکت او نیستند و او مجبور بوده خدمات خود را به رایگان عرضه کند. او همچنین گفته است بسیاری از خدمات به خاطر فیلترینگ از داخل ایران قابل دسترسی نیست.
هدایتی در حال حاضر ایران را جای خوبی برای کار کردن می داند، اما می گوید هزینه ای که باید در قبال این کار پرداخت، مسئله تحریم ها است.»
گاردین در گفتگو با مجری بخش اخبار فناوری شبکه بی بی سی فارسی در این زمینه می آورد: «رفع تحریم ها می تواند برای استارت آپ های ایرانی هم تهدید و هم فرصت باشد. بعضی شرکت های بزرگ مثل کافه بازار احتمالاً درصورتی که گوگل بخواهد مستقیماً وارد بازار ایران شود با مشکلات جدی مواجه خواهند شد، درحالی که شرکتی مثل دیجی کالا به خاطر دسترسی به سرمایه گذاران خارجی از تخفیف در تحریم ها سود خواهد برد.»
گاردین می نویسد: «محمدجواد شکوری مقدم مؤسس آپارات یکی دیگر از تهدیدهای بزرگ استارتاپ های ایرانی را فرار مغزها عنوان کرده و گفته این پدیده تله ای برای استارت آپ هایی شبیه به ماست.»
حمید محمدی از بنیانگذاران دیجی کالا اظهار امیدواری کرده جوانه های صحنه فناوری در ایران، ایرانیان بیشتری را به کشور بازخواهد گرداند. او می گوید وضعیت در ایران واقعاً یک موقعیت استثنایی است، بازار عظیمی برای استارت آپ ها وجود دارد، چیزی که به راحتی در کشورهای دیگر نمی توان پیدا کرد، و شاید همین دلیل بازگشت بسیاری از ایرانیان خارج از کشور به ایران باشد.»
گاردین می افزاید: «تحریم ها به طور کامل باعث توقف سرمایه گذاری خارجی در ایران نشده و شرکت هایی که دغدغه تجارت با آمریکا را ندارند حاضر به خطر کردن هستند. سرمایه گذاری مشترک شرکت مخابراتی ام تی ان (MTN) آفریقای جنوبی و شرکت آلمانی راکت اینترنت (RocketInternet) استارت آپ هایی را در ایران به راه انداخته است که منجر به راه اندازی معادل های ایرانی eBay (موزاندو)، آمازون (بامیلو)، و اوبر (تاکسی یاب)شده است.
گاردین البته با اشاره انچه "تندروها" عنوان کرده و ابراز نگرانی آنها در ایران از همایش آی بریجز، نوشته است آنها با اشاره به ارتباط نزدیک مؤسسین آی بریجز، کامران الهیان و حمید بیگلری، با رژیم صهیونیستی، نسبت به نقش این تحرکات در جهت "براندازی نرم" در ایران به سرویس های اطلاعاتی هشدار داده اند.
کامران الهیان خود هدف از این همایش را برقرارکردن پل ارتباطی میان ایرانیان داخل و خارج کشور و صنعت فناوری در غرب اعلام کرده و گفته است: «ایده این اقدام پس از آن به وجود آمده است که گروه کوچکتری از کارآفرینان در سال گذشته میلادی برای بازدید از "سیلیکون ولی" مرکز شرکت ها و صنایع فناوری ایالات متحده، به آمریکا سفر کردند.»
او گفته است: «آی بریجز محلی برای طرح مسائل سیاسی یا دینی نیست.»
گاردین در ادامه با گردانندگان پنج استارت آپ از میان شرکت کنندگان در گردهمایی برلین مصاحبه کرده که در ادامه به صورت مختصر به آن ها اشاره می شود:
«"مامان پز" (Mamanpaz.ir) سرویس ارسال غذای خانگی در تهران است که روزانه پاسخگوی 200 مشتری خود از میان افرادی است که غذاهای خانگی را به خوراکی های بیرون از خانه ترجیح می دهند. این سرویس، دستپخت خانگی مادران تهرانی را از درب منزل تحویل می گیرد و با نام آن ها در بین مشتریان پخش می کند. تبسم لطیفی مؤسس 29 ساله مامان پز می گوید از این که طرح او به کمک زنان خانه دار و زنان سرپرست خانواده آمده، خوشحال است.»
محمد نورسی 28 ساله مؤسس پایگاه "حامی جو" (Hamijoo.com) است که در زمینه جمع آوری حمایت مالی برای طرح های هنری و فیلم فعالیت می کند. بنا به گفته نورسی تا کنون 160 نفر برای برای یافتن پشتبیان مالی برای طرح های هنری خود از حامی جو استفاده کرده اند.
او چالش بزرگ خود را عدم توانایی ایرانیان مقیم خارج از کشور در انتقال پول به داخل برای شرکت در حرکت جمعی پایگاه او به خاطر تحریم ها عنوان می کند. او به دیدار با سرمایه گذاران بزرگ در برلین امیدوار است.
نازنین دانشور بنیانگذار سایت تخفیف گروهی "تخفیفان" (Takhfifan.com) است که روزانه 20 تا 25 پیشنهاد تخفیفی به بیش از یک میلیون مشترک خود در زمینه های مختلفی از رستوران ها و کافی شاپ ها تا بلیت تئاتر و کنسرت های موسیقی ارائه می کند. خانم دانشور چهارسال پیش، پس از اشتغال در آلمان به ایران بازگشت و به عنوان کارآفرین با همکاری خواهر خود، تخفیفان را راه اندازی کرده است. او که از گردانندگان کنفرانس امسال است، سال گذشته نیز در جمع هیئتی ایرانی سفری به سیلیکون ولی در آمریکا داشته است.
آپارات (Aparat.com) یک سایت اشتراک فیلم ایرانی است که توسط محمدجواد شکوری مقدم، مدیر اجرایی شرکت صبا ایده راه اندازی شده است.
از دیگر طرح های استارت آپ موفق دیگر این شرکت می توان به شبکه اجتماعی کلوب با بیش از 3 میلیون کاربر و سیستم وبلاگ دهی میهن بلاگ اشاره کرد.
صبا ایده فعالیت خود را 10 سال پیش با همکاری 3 نفر آغاز کرد و هم اکنون 65 نفر در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند. به گفته مقدم، روزانه 5 میلیون ویدئو در آپارات مشاهده می شود و در ماه 150 میلیون کلیک از طرف بازدیدکنندگان دریافت می کند. گاردین افزوده است به تازگی نمونه ایرانی سایت نت فلیکس با نام فیلیمو از سوی آپارات آغاز به کار کرده است.
شکوری مقدم با اذعان به این که ممنوعیت یوتیوب در موفقیت آپارات در یاران نقش داشته است، اما گفته حتی در صورت رفع فیلتر یوتیوب، به نگه داشتن بسیاری از کاربران خود امیدوار است.
حمید و سعید محمدی بنیانگذاران سایت خرید اینترنتی دیجی کالا (Digikala.com) هستند که گاردین آن را نمونه ایرانی آمازون، بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی خاورمیانه و بسیار موفق دانسته است. دیجی کالا با در اختیار داشتن 85 تا 90 درصد کل تجارت الکترونیکی ایران، با 2.3 میلیون مشترک و بازدید روزانه 750 هزار بازدیدکننده در جایگاه ششمین سایت پربازدید ایران در الکسا قرار گرفته است. فکر اولیه تأسیس دیجی کالا زمانی به ذهن برادران عابدینی خطور کرد که زمانی در 8 سال پیش به دنبال خرید یک دوربین عکاسی دیجیتال از اینترنت بودند اما موفق به یافتن یک وبسایت ایرانی که اطلاعات درستی از انواع مدل های مختلف و نقدوبررسی های مناسب ارائه دهد نشدند. به این ترتیب دیجی کالا کار خود را با 7 نفر عرضه دو محصول تلفن همراه و دوربین های عکاسی آغاز کرد.
بانیان دیجی کالا ورود آمازون به بازار ایران در پی لغو تحریم ها را تهدیدی برای خود قلمداد نمی کنند و این مسئله را بیشتر فرصتی برای امثال خود در ایران می دانند.»
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
گاردین در گزارش خود با عنوان "از دیجی کالا تا حامی جو، فاز دوم انقلاب استارت آپ ایران" می نویسد: «پنج شنبه این هفته هزاران استارت آپ ایرانی برای پرکردن فاصله خود با سرمایه گذارانی از سرتاسر جهان در بزرگترین گردهمایی در نوع خود در آلمان گرد هم می آیند.
همایش آی بریجِز (iBridges) که باهدف بررسی چالش ها و فرصت های کارآفرینی در ایران برپا شده به دقت زیر ذره بین قرار گرفته، به ویژه در زمانی که تلاش ها برای حل مسأله هسته ای ایران امیدها را برای تسهیل سرمایه گذاری خارجی در بخش فناوری بالا برده است.»
از ایران دیجی کالا، آپارات، تخفیفان، و مامان پز از جمله شرکت کنندگان در این همایش هستند که در گزارش گاردین به آن ها اشاره شده است.
این روزنامه ادامه می دهد: «نفوذ اینترنت و تلفن همراه در ایران به شدت بالاست و 70 درصد جمعیت 80 میلیونی ایران را افراد زیر 35 سال تشکیل می دهند. حداقل نیمی از ایرانی ها به تلفن همراه دسترسی دارند و بر اساس اعلام وبگاه آمار جهانی اینترنت (InternetWorldStats) ایران با بیش از 46 میلیون کاربر اینترنت و ضریب نفوذ 57.2 درصد تقریباً نیمی از کل کاربران اینترنت تمام خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.»
گاردین می نویسد: «تحریم، کارآفرینان ایرانی را از طرح های بلندپروازانه باز نداشته است. فرهاد هدایتی بنیانگذار تسکولو (Taskulu) که ابتدا طرح مدیریت برنامه خود را تنها برای زبان انگلیسی در نظر گرفته بود، اکنون بیش از 8000 کاربر از 120 کشور جهان را تحت پوشش خود آورده است. به دلیل رد درخواست روادید از سفارت آلمان در تهران، او نمی تواند در همایش آی بریجز شرکت کند.
صاحب تسکولو گفته است به خاطر تحریم ها، کاربران خارجی او قادر به پرداخت هزینه برای شرکت او نیستند و او مجبور بوده خدمات خود را به رایگان عرضه کند. او همچنین گفته است بسیاری از خدمات به خاطر فیلترینگ از داخل ایران قابل دسترسی نیست.
هدایتی در حال حاضر ایران را جای خوبی برای کار کردن می داند، اما می گوید هزینه ای که باید در قبال این کار پرداخت، مسئله تحریم ها است.»
گاردین در گفتگو با مجری بخش اخبار فناوری شبکه بی بی سی فارسی در این زمینه می آورد: «رفع تحریم ها می تواند برای استارت آپ های ایرانی هم تهدید و هم فرصت باشد. بعضی شرکت های بزرگ مثل کافه بازار احتمالاً درصورتی که گوگل بخواهد مستقیماً وارد بازار ایران شود با مشکلات جدی مواجه خواهند شد، درحالی که شرکتی مثل دیجی کالا به خاطر دسترسی به سرمایه گذاران خارجی از تخفیف در تحریم ها سود خواهد برد.»
گاردین می نویسد: «محمدجواد شکوری مقدم مؤسس آپارات یکی دیگر از تهدیدهای بزرگ استارتاپ های ایرانی را فرار مغزها عنوان کرده و گفته این پدیده تله ای برای استارت آپ هایی شبیه به ماست.»
حمید محمدی از بنیانگذاران دیجی کالا اظهار امیدواری کرده جوانه های صحنه فناوری در ایران، ایرانیان بیشتری را به کشور بازخواهد گرداند. او می گوید وضعیت در ایران واقعاً یک موقعیت استثنایی است، بازار عظیمی برای استارت آپ ها وجود دارد، چیزی که به راحتی در کشورهای دیگر نمی توان پیدا کرد، و شاید همین دلیل بازگشت بسیاری از ایرانیان خارج از کشور به ایران باشد.»
گاردین می افزاید: «تحریم ها به طور کامل باعث توقف سرمایه گذاری خارجی در ایران نشده و شرکت هایی که دغدغه تجارت با آمریکا را ندارند حاضر به خطر کردن هستند. سرمایه گذاری مشترک شرکت مخابراتی ام تی ان (MTN) آفریقای جنوبی و شرکت آلمانی راکت اینترنت (RocketInternet) استارت آپ هایی را در ایران به راه انداخته است که منجر به راه اندازی معادل های ایرانی eBay (موزاندو)، آمازون (بامیلو)، و اوبر (تاکسی یاب)شده است.
گاردین البته با اشاره انچه "تندروها" عنوان کرده و ابراز نگرانی آنها در ایران از همایش آی بریجز، نوشته است آنها با اشاره به ارتباط نزدیک مؤسسین آی بریجز، کامران الهیان و حمید بیگلری، با رژیم صهیونیستی، نسبت به نقش این تحرکات در جهت "براندازی نرم" در ایران به سرویس های اطلاعاتی هشدار داده اند.
کامران الهیان خود هدف از این همایش را برقرارکردن پل ارتباطی میان ایرانیان داخل و خارج کشور و صنعت فناوری در غرب اعلام کرده و گفته است: «ایده این اقدام پس از آن به وجود آمده است که گروه کوچکتری از کارآفرینان در سال گذشته میلادی برای بازدید از "سیلیکون ولی" مرکز شرکت ها و صنایع فناوری ایالات متحده، به آمریکا سفر کردند.»
او گفته است: «آی بریجز محلی برای طرح مسائل سیاسی یا دینی نیست.»
گاردین در ادامه با گردانندگان پنج استارت آپ از میان شرکت کنندگان در گردهمایی برلین مصاحبه کرده که در ادامه به صورت مختصر به آن ها اشاره می شود:
«"مامان پز" (Mamanpaz.ir) سرویس ارسال غذای خانگی در تهران است که روزانه پاسخگوی 200 مشتری خود از میان افرادی است که غذاهای خانگی را به خوراکی های بیرون از خانه ترجیح می دهند. این سرویس، دستپخت خانگی مادران تهرانی را از درب منزل تحویل می گیرد و با نام آن ها در بین مشتریان پخش می کند. تبسم لطیفی مؤسس 29 ساله مامان پز می گوید از این که طرح او به کمک زنان خانه دار و زنان سرپرست خانواده آمده، خوشحال است.»
محمد نورسی 28 ساله مؤسس پایگاه "حامی جو" (Hamijoo.com) است که در زمینه جمع آوری حمایت مالی برای طرح های هنری و فیلم فعالیت می کند. بنا به گفته نورسی تا کنون 160 نفر برای برای یافتن پشتبیان مالی برای طرح های هنری خود از حامی جو استفاده کرده اند.
او چالش بزرگ خود را عدم توانایی ایرانیان مقیم خارج از کشور در انتقال پول به داخل برای شرکت در حرکت جمعی پایگاه او به خاطر تحریم ها عنوان می کند. او به دیدار با سرمایه گذاران بزرگ در برلین امیدوار است.
نازنین دانشور بنیانگذار سایت تخفیف گروهی "تخفیفان" (Takhfifan.com) است که روزانه 20 تا 25 پیشنهاد تخفیفی به بیش از یک میلیون مشترک خود در زمینه های مختلفی از رستوران ها و کافی شاپ ها تا بلیت تئاتر و کنسرت های موسیقی ارائه می کند. خانم دانشور چهارسال پیش، پس از اشتغال در آلمان به ایران بازگشت و به عنوان کارآفرین با همکاری خواهر خود، تخفیفان را راه اندازی کرده است. او که از گردانندگان کنفرانس امسال است، سال گذشته نیز در جمع هیئتی ایرانی سفری به سیلیکون ولی در آمریکا داشته است.
آپارات (Aparat.com) یک سایت اشتراک فیلم ایرانی است که توسط محمدجواد شکوری مقدم، مدیر اجرایی شرکت صبا ایده راه اندازی شده است.
از دیگر طرح های استارت آپ موفق دیگر این شرکت می توان به شبکه اجتماعی کلوب با بیش از 3 میلیون کاربر و سیستم وبلاگ دهی میهن بلاگ اشاره کرد.
صبا ایده فعالیت خود را 10 سال پیش با همکاری 3 نفر آغاز کرد و هم اکنون 65 نفر در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند. به گفته مقدم، روزانه 5 میلیون ویدئو در آپارات مشاهده می شود و در ماه 150 میلیون کلیک از طرف بازدیدکنندگان دریافت می کند. گاردین افزوده است به تازگی نمونه ایرانی سایت نت فلیکس با نام فیلیمو از سوی آپارات آغاز به کار کرده است.
شکوری مقدم با اذعان به این که ممنوعیت یوتیوب در موفقیت آپارات در یاران نقش داشته است، اما گفته حتی در صورت رفع فیلتر یوتیوب، به نگه داشتن بسیاری از کاربران خود امیدوار است.
حمید و سعید محمدی بنیانگذاران سایت خرید اینترنتی دیجی کالا (Digikala.com) هستند که گاردین آن را نمونه ایرانی آمازون، بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی خاورمیانه و بسیار موفق دانسته است. دیجی کالا با در اختیار داشتن 85 تا 90 درصد کل تجارت الکترونیکی ایران، با 2.3 میلیون مشترک و بازدید روزانه 750 هزار بازدیدکننده در جایگاه ششمین سایت پربازدید ایران در الکسا قرار گرفته است. فکر اولیه تأسیس دیجی کالا زمانی به ذهن برادران عابدینی خطور کرد که زمانی در 8 سال پیش به دنبال خرید یک دوربین عکاسی دیجیتال از اینترنت بودند اما موفق به یافتن یک وبسایت ایرانی که اطلاعات درستی از انواع مدل های مختلف و نقدوبررسی های مناسب ارائه دهد نشدند. به این ترتیب دیجی کالا کار خود را با 7 نفر عرضه دو محصول تلفن همراه و دوربین های عکاسی آغاز کرد.
بانیان دیجی کالا ورود آمازون به بازار ایران در پی لغو تحریم ها را تهدیدی برای خود قلمداد نمی کنند و این مسئله را بیشتر فرصتی برای امثال خود در ایران می دانند.»
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *