جهانگیری: توسعه خطوط ریلی از اولویتهای دولت یازدهم و دوازدهم بوده است
معاون اول رئیس جمهور گفت: خط دو قطار شهری مشهد با حضور معاون اول رئیس جمهور مورد بهره برداری قرار گرفت و فرمان آغاز عملیات اجرایی خط چهار قطار شهری مشهد نیز صادر شد.
خبرگزاری میزان -
معاون اول رئیس جمهور از نامگذاری ایستگاه پایانی خط ۲ قطار شهری مشهد به نام شهید کاوه قدردانی کرد و گفت: شهید کاوه شهید سرافراز جنگ تحمیلی و فرماندهای مقتدر بود که با نثار خون خود به پایداری انقلاب اسلامی کمک کرد.
معاون اول رئیس جمهور شهدا را از سرمایههای بزرگ کشور برشمرد و افزود: شهدا برای ما الهام بخش هستند و مسیر را نورافشانی میکنند تا راه آینده نظام روشن شود.
جهانگیری با اشاره به این که مسایل حوزه شهری کلانشهر مشهد پس از تهران مهمترین مسایل در بخش مدیریت شهری برای کشور محسوب میشود اظهار داشت: کلانشهر مشهد به دلایل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی از اهمیت ویژهای برخوردار است و میتواند نمادی از آثار مدیریت جمهوری اسلامی ایران و مدیریت کلانشهرهای کشور باشد.
معاون اول رئیس جمهور افزود: مشهد میتواند از هر نظر مورد بررسی قرار گیرد که چه آسیبهایی در مدیریت کشور وجود داشته و چه راهکارهایی برای حل این آسیبها باید در پیش گرفت.
جهانگیری با قدردانی از مدیریت مطلوب شهری در کلانشهر مشهد تصریح کرد: در مدیریت شهری باید علاوه بر موضوع حمل و نقل، حقوق افراد پیاده نیز مورد نظر قرار گیرد و همه مسایل شهر به صورت یکپارچه دیده شود. بر اساس گزارشها در مدیریت شهری مشهد به همه بخشها توجه کافی صورت گرفته و رعایت همه نکات در دستور کار قرار دارد.
معاون اول رئیس جمهور با بیان این که مسایل زیست محیطی، حمل و نقل و ترافیک یکی از مهمترین مسایل کلانشهرهای کشور است خاطر نشان کرد: اگر به موقع برای حل این مسایل تصمیم گیری نشود آثار مخرب آن میتواند به سایر بخشها تسری پیدا کند.
جهانگیری ادامه داد: یکی از مهمترین مسایل تهران و مشهد مسایل زیست محیطی و ترافیک است چرا که بخش زیادی از وقت افراد در ترافیک تلف میشود.
معاون اول رئیس جمهور توسعه قطار شهری را یکی از تجربیات موفق بشریت در بهبود حمل و نقل کلانشهرها و حل مسأله ترافیک و محیط زیست برشمرد و اظهار داشت البته ما در زمینه توسعه قطار شهری سالها عقب هستیم، اما باید با جدیت هر چه بیشتر در این زمینه تلاش کنیم تا کاستیهای گذشته جبران شود.
جهانگیری با اشاره به پروژههای در دست اجرای نظیر قطار سریع السیر قم – تهران – اصفهان و قطار برقی تهران – مشهد خاطرنشان کرد: این پروژهها از سوی طرف چین قدری با کندی مواجه شده است که باید تلاش کنیم مسایل پیش رو برطرف شود.
معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر این که توسعه قطار شهری در ۹ کلانشهر کشور در دستور کار دولت قرار دارد گفت: دولت توانسته علیرغم محدودیت منابع مالی ۳۱۸ کیلومتر خط مترو را در پنج کلانشهر اجرا کند که ظرفیت آن جابجایی ۸۰۰ میلیون نفر مسافر در سال است.
جهانگیری افزود: ۲۷۰ کیلومتر خط مترو نیز در دست اجرا قرار دارد و دولت ۱۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای کمک به احداث این خطوط فروخته و ۵۰ درصد بازپرداخت این اوراق نیز بر عهده دولت خواهد بود.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به گزارش شهردار مشهد از برنامه ریزی برای اجرای هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح در شهر مشهد گفت: امیدوارم با اجرای این طرحها و نیز اجرای خط چهارم قطار شهری مشهد شاهد متحول شدن چهره مشهد و خدمت رسانی هر چه بیشتر به مردم و زائران باشیم.
جهانگیری همچنین با اشاره به برنامه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای اجرای طرحهای بزرگ عمرانی در اقصی نقاط کشور خاطرنشان کرد: این قرارگاه طرحهای متعددی را ظرف سالهای ۹۸ و ۹۹ به بهره برداری خواهد رساند که مجموعه این اقدامات باعث شده تا سراسر کشور به کارگاهی در حال ساخت و ساز تبدیل شود.
در این مراسم استاندار خراسان رضوی نیز از وجود ملجاء شریف امام رضا به عنوان سرمایهای اجتماعی و معنوی برای شهر مشهد یاد کرد و گفت: زیبنده شهری که به نام امام رضا (ع) است این نیست که یک و نیم میلیون نفر جمعیت با وضعیت نامناسب در حاشیه شهر سکونت داشته باشند که لازم است با برنامه ریزی دقیق این مشکل را حل و فصل کنیم.
شهردار مشهد نیز در این مراسم گزارشی از روند احداث قطار شهری و سرمایه گذاری انجام شده ارائه کرد و به تشریح برنامههای شهرداری مشهد برای اجرای دیگر پروژههای مدیریت شهری پرداخت.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نیز در این مراسم گزارشی از روند اجرای پروژه قطار شهری مشهد ارائه کرد و افزود: خط دو قطار شهری مشهد ۱۴ و نیم کیلومتر بوده و دارای ۱۳ ایستگاه است و برای احداث آن هزار میلیارد تومان و ۳۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری شده است.
گفتنی است معاون اول رئیس جمهور پس از شرکت در آئین افتتاح خط دو قطار شهری مشهد، با حضور در دانشگاه فردوسی مشهد از روند برگزاری آزمون استخدامی آتش نشانان بازدید کرد.
انتهای پیام /
گروه سیاسی ؛ اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (جمعه) در آئین افتتاح خط ۲ قطار شهری مشهد با تسلیت شهادت امام محمد باقر (ع)، با بیان این که توسعه خطوط ریلی در دولتهای یازدهم و دوازدهم به یکی از اولویتهای دولت تبدیل شد گفت: بر اساس سیاستگذاری دولت تلاش شد که تمام مراکز استان به راه آهن سراسری متصل شوند چرا که مسیر ریلی ارزانترین و ایمنترین نوع حمل و نقل است و در این چند سال پنج مرکز استان به ریل سراسری متصل شده اند.
معاون اول رئیس جمهور از نامگذاری ایستگاه پایانی خط ۲ قطار شهری مشهد به نام شهید کاوه قدردانی کرد و گفت: شهید کاوه شهید سرافراز جنگ تحمیلی و فرماندهای مقتدر بود که با نثار خون خود به پایداری انقلاب اسلامی کمک کرد.
معاون اول رئیس جمهور شهدا را از سرمایههای بزرگ کشور برشمرد و افزود: شهدا برای ما الهام بخش هستند و مسیر را نورافشانی میکنند تا راه آینده نظام روشن شود.
جهانگیری با اشاره به این که مسایل حوزه شهری کلانشهر مشهد پس از تهران مهمترین مسایل در بخش مدیریت شهری برای کشور محسوب میشود اظهار داشت: کلانشهر مشهد به دلایل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی از اهمیت ویژهای برخوردار است و میتواند نمادی از آثار مدیریت جمهوری اسلامی ایران و مدیریت کلانشهرهای کشور باشد.
معاون اول رئیس جمهور افزود: مشهد میتواند از هر نظر مورد بررسی قرار گیرد که چه آسیبهایی در مدیریت کشور وجود داشته و چه راهکارهایی برای حل این آسیبها باید در پیش گرفت.
جهانگیری با قدردانی از مدیریت مطلوب شهری در کلانشهر مشهد تصریح کرد: در مدیریت شهری باید علاوه بر موضوع حمل و نقل، حقوق افراد پیاده نیز مورد نظر قرار گیرد و همه مسایل شهر به صورت یکپارچه دیده شود. بر اساس گزارشها در مدیریت شهری مشهد به همه بخشها توجه کافی صورت گرفته و رعایت همه نکات در دستور کار قرار دارد.
معاون اول رئیس جمهور با بیان این که مسایل زیست محیطی، حمل و نقل و ترافیک یکی از مهمترین مسایل کلانشهرهای کشور است خاطر نشان کرد: اگر به موقع برای حل این مسایل تصمیم گیری نشود آثار مخرب آن میتواند به سایر بخشها تسری پیدا کند.
جهانگیری ادامه داد: یکی از مهمترین مسایل تهران و مشهد مسایل زیست محیطی و ترافیک است چرا که بخش زیادی از وقت افراد در ترافیک تلف میشود.
معاون اول رئیس جمهور توسعه قطار شهری را یکی از تجربیات موفق بشریت در بهبود حمل و نقل کلانشهرها و حل مسأله ترافیک و محیط زیست برشمرد و اظهار داشت البته ما در زمینه توسعه قطار شهری سالها عقب هستیم، اما باید با جدیت هر چه بیشتر در این زمینه تلاش کنیم تا کاستیهای گذشته جبران شود.
جهانگیری با اشاره به پروژههای در دست اجرای نظیر قطار سریع السیر قم – تهران – اصفهان و قطار برقی تهران – مشهد خاطرنشان کرد: این پروژهها از سوی طرف چین قدری با کندی مواجه شده است که باید تلاش کنیم مسایل پیش رو برطرف شود.
معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر این که توسعه قطار شهری در ۹ کلانشهر کشور در دستور کار دولت قرار دارد گفت: دولت توانسته علیرغم محدودیت منابع مالی ۳۱۸ کیلومتر خط مترو را در پنج کلانشهر اجرا کند که ظرفیت آن جابجایی ۸۰۰ میلیون نفر مسافر در سال است.
جهانگیری افزود: ۲۷۰ کیلومتر خط مترو نیز در دست اجرا قرار دارد و دولت ۱۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای کمک به احداث این خطوط فروخته و ۵۰ درصد بازپرداخت این اوراق نیز بر عهده دولت خواهد بود.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به گزارش شهردار مشهد از برنامه ریزی برای اجرای هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح در شهر مشهد گفت: امیدوارم با اجرای این طرحها و نیز اجرای خط چهارم قطار شهری مشهد شاهد متحول شدن چهره مشهد و خدمت رسانی هر چه بیشتر به مردم و زائران باشیم.
جهانگیری همچنین با اشاره به برنامه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای اجرای طرحهای بزرگ عمرانی در اقصی نقاط کشور خاطرنشان کرد: این قرارگاه طرحهای متعددی را ظرف سالهای ۹۸ و ۹۹ به بهره برداری خواهد رساند که مجموعه این اقدامات باعث شده تا سراسر کشور به کارگاهی در حال ساخت و ساز تبدیل شود.
در این مراسم استاندار خراسان رضوی نیز از وجود ملجاء شریف امام رضا به عنوان سرمایهای اجتماعی و معنوی برای شهر مشهد یاد کرد و گفت: زیبنده شهری که به نام امام رضا (ع) است این نیست که یک و نیم میلیون نفر جمعیت با وضعیت نامناسب در حاشیه شهر سکونت داشته باشند که لازم است با برنامه ریزی دقیق این مشکل را حل و فصل کنیم.
شهردار مشهد نیز در این مراسم گزارشی از روند احداث قطار شهری و سرمایه گذاری انجام شده ارائه کرد و به تشریح برنامههای شهرداری مشهد برای اجرای دیگر پروژههای مدیریت شهری پرداخت.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نیز در این مراسم گزارشی از روند اجرای پروژه قطار شهری مشهد ارائه کرد و افزود: خط دو قطار شهری مشهد ۱۴ و نیم کیلومتر بوده و دارای ۱۳ ایستگاه است و برای احداث آن هزار میلیارد تومان و ۳۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری شده است.
گفتنی است معاون اول رئیس جمهور پس از شرکت در آئین افتتاح خط دو قطار شهری مشهد، با حضور در دانشگاه فردوسی مشهد از روند برگزاری آزمون استخدامی آتش نشانان بازدید کرد.
انتهای پیام /
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *