«راز و رمز خبرنگاری کوله پشتی» کتاب شد
«راز و رمز خبرنگاری کوله پشتی» نوشته حسن قربانی از سوی انتشارات سروش منتشر شد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرگزاری فارس، چاپ نخست کتاب «راز و رمز خبرنگاری کوله پشتی» تألیف حسن قربانی از سوی انتشارات سروش وارد بازار نشر شد.
خبرنگاری کوله پشتی، محصول دوران پس از اینترنت، پس از وب و پس از تولد شبکههای اجتماعی است. یعنی 15 سال از ظهور آن میگذرد.
خبرنگار کوله پشتی مثل یک طبیعت گرد تنها، همه وسایل مورد نیاز برای گردآوری، ضبط و ارسال خبر، عکس خبری، گزارش تصویری و ارتباط با منابع اطلاعاتی دیجیتال برای تکمیل گزارشهایش را همه جا همراه خود دارد که عبارتند از: دوربین فیلمبرداری دیجیتال، میکروفن، رایانه روپایی دارای قابلیت اتصال به اینترنت پرسرعت، با نرم افزارهای ویرایش و تصویرآرایی مورد نیاز.
در کتاب حاضر نویسنده که خود یکی از خبرنگاران باسابقه صدا و سیماست و عملاً این گونه خبرنگاری را تجربه کرده است، حاصل تجارب و مطالعات و رموز کارش را که در کلاسهای آموزش خبرنگاری تدریس میکند، در اختیار همه علاقهمندان جوان قرار داده است.
نویسنده در این کتاب سعی کرده با استفاده از 3 دهه تجربه در دنیای رسانه و ارتباطات و بهرهگیری از نظر دیگر دست اندرکاران و فعالان رسانه، که به کار خبرنگاری اشتیاق نشان دادهاند، ویژگیهای خبرنگاری کوله پشتی، ماهیت و چیستی آن، کاربردها و دیگر ابعاد این پدیده ارتباطی را با نگاهی موشکافانه مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد.
کتاب «راز و رمز خبرنگاری کوله پشتی» در 8 فصل تدوین شده است. بخش اول کتاب پدیده نوظهور خبرنگاری کوله پشتی را تعریف کرده و آن را از جنبههای اقتصادی، ارتباطی و سرعت مورد بررسی قرار میدهد و بخش دوم کتاب نیز برای خواننده بیان میکند که خبرنگاری کوله پشتی از کجا آمده و چه عواملی باعث ظهور چنین پدیدهای در رسانه و فضای ارتباطات شده است.
یکی از نکات مهم این است که اساساً خبرنگاری کوله پشتی مختص کدام رسانه است؟ پاسخ این سوال در بخش سوم کتاب به خوبی مورد بررسی قرار گرفته و نویسنده به بیان این مطلب میپردازد که کدام رسانه و کدام آدمها باید از این پدیده استفاده کنند. بخش چهارم کتاب با عنوان «تواناییهایی که خبرنگار کوله پشتی باید داشته باشد» به بیان ویژگیهای یک خبرنگار کوله پشتی میپردازد و بیان میکند که خبرنگار کوله پشتی باید توانایی تصویربرداری، توانایی تدوین و آرشیو، شناخت صدا و توانایی صدابرداری و صداگذاری، توانایی کار در فضای مجازی، توانایی ارسال، توانایی حسی و جسمی و توانایی سوژه یابی را داشته باشد.
بخش پنجم کتاب خبرنگاری کوله پشتی را به یک خبرنگاری چریکی تشبیه کرده و ویژگیهای این نوع خبرنگاری را بیان میکند و فصل ششم حوزه فعالیت خبرنگار کوله پشتی را در رویداد بحران، رویداد فوری، رویداد محلی، مناسبتها و گزارشهای نرم و لایههای پنهان و مستندسازی مودر واکاوی قرار میدهد.
در فصل هفتم نویسنده کتاب از مخالفان و موافقان خبرنگاری کوله پشتی نام برده و نظرات آنان را بیان میکند و فصل هشتم به بررسی نحوه فعالیت خبرنگار کوله پشتی در هنگام مصاحبه، پشت دوربین، ارتباط زنده، ضبط پلاتو، تدوین و غیره میپردازد.
در بخش پایانی کتاب نویسنده بیست توصیه و دو تجربه خود را در زمینه خبرنگاری کوله پشتی برای خواننده بازگو میکند تا ابعاد گسترده این پدیده ارتباطی بیشتر روشن شود.
چاپ نخست کتاب «راز و رمز خبرنگاری کوله پشتی» در 96 صفحه و با قیمت 5000 تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقهمندان به حرفه خبرنگاری قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری فارس، چاپ نخست کتاب «راز و رمز خبرنگاری کوله پشتی» تألیف حسن قربانی از سوی انتشارات سروش وارد بازار نشر شد.
خبرنگاری کوله پشتی، محصول دوران پس از اینترنت، پس از وب و پس از تولد شبکههای اجتماعی است. یعنی 15 سال از ظهور آن میگذرد.
خبرنگار کوله پشتی مثل یک طبیعت گرد تنها، همه وسایل مورد نیاز برای گردآوری، ضبط و ارسال خبر، عکس خبری، گزارش تصویری و ارتباط با منابع اطلاعاتی دیجیتال برای تکمیل گزارشهایش را همه جا همراه خود دارد که عبارتند از: دوربین فیلمبرداری دیجیتال، میکروفن، رایانه روپایی دارای قابلیت اتصال به اینترنت پرسرعت، با نرم افزارهای ویرایش و تصویرآرایی مورد نیاز.
در کتاب حاضر نویسنده که خود یکی از خبرنگاران باسابقه صدا و سیماست و عملاً این گونه خبرنگاری را تجربه کرده است، حاصل تجارب و مطالعات و رموز کارش را که در کلاسهای آموزش خبرنگاری تدریس میکند، در اختیار همه علاقهمندان جوان قرار داده است.
نویسنده در این کتاب سعی کرده با استفاده از 3 دهه تجربه در دنیای رسانه و ارتباطات و بهرهگیری از نظر دیگر دست اندرکاران و فعالان رسانه، که به کار خبرنگاری اشتیاق نشان دادهاند، ویژگیهای خبرنگاری کوله پشتی، ماهیت و چیستی آن، کاربردها و دیگر ابعاد این پدیده ارتباطی را با نگاهی موشکافانه مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد.
کتاب «راز و رمز خبرنگاری کوله پشتی» در 8 فصل تدوین شده است. بخش اول کتاب پدیده نوظهور خبرنگاری کوله پشتی را تعریف کرده و آن را از جنبههای اقتصادی، ارتباطی و سرعت مورد بررسی قرار میدهد و بخش دوم کتاب نیز برای خواننده بیان میکند که خبرنگاری کوله پشتی از کجا آمده و چه عواملی باعث ظهور چنین پدیدهای در رسانه و فضای ارتباطات شده است.
یکی از نکات مهم این است که اساساً خبرنگاری کوله پشتی مختص کدام رسانه است؟ پاسخ این سوال در بخش سوم کتاب به خوبی مورد بررسی قرار گرفته و نویسنده به بیان این مطلب میپردازد که کدام رسانه و کدام آدمها باید از این پدیده استفاده کنند. بخش چهارم کتاب با عنوان «تواناییهایی که خبرنگار کوله پشتی باید داشته باشد» به بیان ویژگیهای یک خبرنگار کوله پشتی میپردازد و بیان میکند که خبرنگار کوله پشتی باید توانایی تصویربرداری، توانایی تدوین و آرشیو، شناخت صدا و توانایی صدابرداری و صداگذاری، توانایی کار در فضای مجازی، توانایی ارسال، توانایی حسی و جسمی و توانایی سوژه یابی را داشته باشد.
بخش پنجم کتاب خبرنگاری کوله پشتی را به یک خبرنگاری چریکی تشبیه کرده و ویژگیهای این نوع خبرنگاری را بیان میکند و فصل ششم حوزه فعالیت خبرنگار کوله پشتی را در رویداد بحران، رویداد فوری، رویداد محلی، مناسبتها و گزارشهای نرم و لایههای پنهان و مستندسازی مودر واکاوی قرار میدهد.
در فصل هفتم نویسنده کتاب از مخالفان و موافقان خبرنگاری کوله پشتی نام برده و نظرات آنان را بیان میکند و فصل هشتم به بررسی نحوه فعالیت خبرنگار کوله پشتی در هنگام مصاحبه، پشت دوربین، ارتباط زنده، ضبط پلاتو، تدوین و غیره میپردازد.
در بخش پایانی کتاب نویسنده بیست توصیه و دو تجربه خود را در زمینه خبرنگاری کوله پشتی برای خواننده بازگو میکند تا ابعاد گسترده این پدیده ارتباطی بیشتر روشن شود.
چاپ نخست کتاب «راز و رمز خبرنگاری کوله پشتی» در 96 صفحه و با قیمت 5000 تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقهمندان به حرفه خبرنگاری قرار گرفته است.
/انتهای پیام/
:
انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید
محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *