آیتالله محقق داماد: در میانجیگری رأی وجود ندارد و آشتی میان افراد و دولتهاست
رئیس گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم ایران گفت: در میانجیگری رأی وجود ندارد، میانجیگری آشتی میان افراد و دولتهاست، آشتی میان افراد از بهترین عبادتها محسوب میشود و خداوند به افرادی که وقت خود را بر این موضوع قرار میدهند، اجر عطا فرماید.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ،آیت الله سید مصطفی محقق داماد امروز در کنفرانس تخصصی «کنوانسیون سنگاپور» که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار کرد: انسان مومن سه رابطه با خدا، طبیعت پیرامون و انسانها دارد که بر پایه عشق و محبت است.
وی با بیان اینکه فرد مومن باید رابطه با طبیعت را بر پایه صلح قرار دهد، افزود: شخص مومن هرچه را در طبیعت میبیند، باید خدا و قدرت او را در آن ببیند.
محقق داماد اضافه کرد: رابطه انسانها با یکدیگر باید برمبنای صلح، برادری و برابری باشد، در قرآن دو نوع برادری دینی و انسانی وجود دارد که انسانها را با یکدیگر برابر میداند، این در حالی است که سازمان ملل در قرن فعلی به این فرهنگ دوستی و صلح قرآن رسیده است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: نزاع در قرآن ناهنجاری محسوب شده است. قضاوت به معنای امروزی که افراد به نزد قاضی بروند و قاضی رای صادر کند، نیست، قرآن بر میانجیگری و حکمیت تاکید کرده است.
وی افزود: در میانجیگری رای وجود ندارد، میانجیگری آشتی میان افراد و دولتهاست، آشتی میان افراد از بهترین عبادتها محسوب میشود و خداوند به افرادی که وقت خود را بر این موضوع قرار میدهند، اجر عطا فرماید.
محقق داماد تصریح کرد: آیههای بسیاری در خصوص حکمیت در قرآن وجود دارد. حاکم باید عادل، آگاه و با سواد باشد و با علم و بدون دخالت عواطف رای دهد. انسانها باید در صلح، آرامش و عشق زندگی کنند و در فضای ایمن به فعالت خود برسند. اصل در اسلام آشتی و صلح است و جنگ پدیدهای استثنایی و تلخ است.
رئیس گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم ایران درباره نصب قاضی هم عنوان کرد: قاضی نباید روی عواطف رای دهد؛ شرایط داور را خدا مشخص کرده است او باید عادل، فقیه، دانشمند باشد.
وی با بیان اینکه فرد مومن باید رابطه با طبیعت را بر پایه صلح قرار دهد، افزود: شخص مومن هرچه را در طبیعت میبیند، باید خدا و قدرت او را در آن ببیند.
محقق داماد اضافه کرد: رابطه انسانها با یکدیگر باید برمبنای صلح، برادری و برابری باشد، در قرآن دو نوع برادری دینی و انسانی وجود دارد که انسانها را با یکدیگر برابر میداند، این در حالی است که سازمان ملل در قرن فعلی به این فرهنگ دوستی و صلح قرآن رسیده است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: نزاع در قرآن ناهنجاری محسوب شده است. قضاوت به معنای امروزی که افراد به نزد قاضی بروند و قاضی رای صادر کند، نیست، قرآن بر میانجیگری و حکمیت تاکید کرده است.
وی افزود: در میانجیگری رای وجود ندارد، میانجیگری آشتی میان افراد و دولتهاست، آشتی میان افراد از بهترین عبادتها محسوب میشود و خداوند به افرادی که وقت خود را بر این موضوع قرار میدهند، اجر عطا فرماید.
محقق داماد تصریح کرد: آیههای بسیاری در خصوص حکمیت در قرآن وجود دارد. حاکم باید عادل، آگاه و با سواد باشد و با علم و بدون دخالت عواطف رای دهد. انسانها باید در صلح، آرامش و عشق زندگی کنند و در فضای ایمن به فعالت خود برسند. اصل در اسلام آشتی و صلح است و جنگ پدیدهای استثنایی و تلخ است.
رئیس گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم ایران درباره نصب قاضی هم عنوان کرد: قاضی نباید روی عواطف رای دهد؛ شرایط داور را خدا مشخص کرده است او باید عادل، فقیه، دانشمند باشد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *