فراخوان جشنواره مجازی تئاتر عروسکی دانشجویان منتشر شد/اجرای نمایش «فروزن» کنسل شد
- عرصه تئاتر از اوایل اسفند ماه سال گذشته تعطیلی طولانی مدتی را پشت سر گذاشته است، تعطیلاتی که بسیاری آثار در حال اجرا و یا در شرف اجرا را با ضررهای هنفگت مالی روبرو کرده و از سویی تماشاخانه های خصوصی را به مرز ورشکستگی رسانده است.
حال صحبتهایی احتمالی از بازگشایی اماکن فرهنگی پس از عید فطر شنیده میشود، اما نکته مهم آنجاست که هنوز مراجع اصلی عرصه هنرهای نمایشی برنامه ریزی منسجمی را برای چگونگی بازگشایی تماشاخانهها اعلام نکرده اند.
فراخوان جشنواره مجازی تئاتر عروسکی دانشجویان منتشر شد
فراخوان نخستین جشنواره بین المللی مجازی تئاتر عروسکی دانشجویان منتشر شد. نخستین جشنواره بین المللی مجازی تئاتر عروسکی دانشجویان با همکاری و حمایت انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر، خانه عروسک، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران و موسسه فرهنگی هنری تماشاگان و به دبیری مهشید موسوی برگزار خواهدشد.
فراخوان این جشنواره به شرح ذیل است:
مقدمه: همهگیری بیماری کرونا در جهان شرایط خاصی ایجاد کرده که موجب تغییرات فراوان در نگرش و باورهای مردم دنیای معاصر شده و دغدغههای فکری جدیدی را برای آنها به وجود آورده است، بهگونهای که سبک زندگی و اندیشه بسیاری از مردم جهان به دو بخش پیش و پس از کرونا تقسیم خواهد شد. کشورهای درگیر در حال انجام اقدامات لازم برای مهار این بیماری همهگیر هستند.
قرنطینه و ویروس کویید ۱۹ در دنیای هنر نیز تأثیر بسیاری داشته و نهادهای هنری به شکلهای مختلف واکنشهایی به این موضوع داشتهاند.
بسیاری از دانشکدهها، دانشگاهها و مؤسسات علمی در دنیا تعطیل شدند و فعالیتهای آموزشی و اداری خود را به صورت مجازی دنبال میکنند. ایران نیز از جمله کشورهایی است که طی دو ماه اخیر دانشگاهها و مدارس خود را تعطیل و از طریق آموزش مجازی فعالیتهای علمی خود را دنبال میکند.
اما همه گیری مشکلات کرونا فقط مختص دانشگاههای ایران نیست ودر این بین بسیاری از دانشگاههای دنیا ترمهای بهار و حتی تابستان ۲۰۲۰ را کاملاً به صورت مجازی برگزار کرده و از پذیرش حضوری دانشجویان خودداری ک ردهاند.
در این شرایط و وضعیت فعلی، ما دانشجویان نمایش عروسکی بر آن شدیم تا زمان پس گرفتن کارگاهها، سالنها و کلاسهای درسمان از کرونا با برگزاری جشنوارهای مجازی، از راهها و شهرهای دور، خودمان با خودمان و از خودمان یاد بگیریم.
به همین خاطر میخواهیم با برگزاری نخستین جشنواره بینالمللی مجازی نمایش عروسکی دانشجویی فضایی خلاقانه برای خودمان بسازیم تا پس از کرونا، با ذهنی باز و خلاق به کلاسهایمان برگردیم. عروسکها همیشه رهاتر از هر قر نطینهای، بی پروا احساسات صادقانه خود را منتقل کرده اند، چه خوب است که اکنون واسطهای باشند میان دانشجویان تا صدای آنها بلندتر و کارسازتر به گوش رسد.
ما با برگزاری نخستین جشنواره بین المللی مجازی نمایش عروسکی دانشجویی و با عروسک هایمان در کنار هم فاصلهها را کم و روزهای سخت را مفید و ارزنده و با هیجان به پایان میبریم.
دبیر نخستین جشنواره بین المللی مجازی نمایش عروسکی دانشجویی
تصور کلی جشنواره: آثار کوتاه نمایش عروسکی با هر شیوه، ب ا مدت زمان حداکثر ۷ دقیقه و محوریت تجربه های نو و زندگی در دوران قرنطینه و کرونا به دبیرخانه جشنواره در تاریخ اعلام شده ارسال، و در دو بخش داخلی و بین الملل داوری شده و اسامی برگزیدگان اعلام خواهد شد.
محورها و اولویت ها: جشنواره "مجازی نمایش عروسکی دانشجویی" فرصتی تازه در جهت شروع و پرورش تجربه تفکر خلاقانه و رشددادن به نمایش عروسکی دانشجویی در بستری نو به نام فضای مجازی و ارتباط تما شاگر و نمایش از راه دور در محورها و اولویتهای زیر برگزار میشود:
۱: موضوع آزاد
۲: برداشت آزاد از نمایشنامههای ایرانی و جهانی؛ کلاسیک و مدرن، مانند متون یونان باستان و آثار شکسپیر و تطبیق با شرایط کنونی و آفرینشی نو و خلاقانه
۳: تجربههای رئالیستی دوران قرنطینه
۴: بازتولید روابط اجتماعی دوران پس از کرونا
عباس جهانگیریان «دختر ابریشمی» را مینویسد
عباس جهانگیریان قصد دارد نمایشنامه «دختر ابریشمی» را به سفارش امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نگارش درآورد.
عباس جهانگیریان درباره «دختر ابریشمی» گفت»: این نمایشنامه داستان دختری است که مادرش را از دست میدهد؛ در زمانهای که دخترها فرزند بهحساب نمیآیند به ویژه دختری مثل شخصیت اصلی این نمایشنامه که مسایل خرافاتی مثل نحسی و بد بیاری را نیز به دوش میکشد. این دختر، از سوی پدر و برادرهای خود از خانه طرد میشود اما بهجای غصه خوردن و انفعال با تدبیر اتفاقهایی را در زندگیاش رقم میزند که روزهای غمبارش را فراموش میکند.
وی در ادامه گفت: داستان این نمایشنامه از متون کهن اقتباس شده است اما با اصل داستان فاصله دارد و میتوان گفت تنها نگاهی به این داستان کهن داشته، که تاکنون از ظرفیت نمایشی آن استفاده نشده است.
جهانگیریان ضرورت پرداختن به اینگونه داستانها را کمتوجهی نوجوانان به خواندن متون کهن ادبی از جمله آثار فردوسی، عطار، بیهقی و دیگران دانست و افزود: زمانی که این داستان ها به صورت نمایشنامه یا نقل و نقالی روایت میشود، این پل ارتباطی کمکم شکل میگیرد و نوجوانها علاقهمند میشوند.
این نویسنده حوزه کودک و نوجوان همچنین کمتوجهی متولیان فرهنگی را زمینهساز دور شدن نسل جدید از هویت تاریخی و فرهنگی خود عنوان کرد و یادآور شد: کانون میتواند با مشارکت صداوسیما دست به تولید و ضبط تئاتر برای کودکان و نوجوانان بزند و تئاتر را به خانهها ببرد تا با استفاده از ظرفیت تلویزیون، تئاتر عادلانه در اختیار تمام بچههای ایران قرار بگیرد.
جهانگیریان در زمینه کمبود محتوای نمایشی برای کودکان و نوجوانان اظهار کرد: در سه دهه گذشته اتفاق خوبی در عرصه نمایشنامهنویسی کودک و نوجوان ایران روی نداد و بیشتر آثار به نوعی تکرار بود و یکی از دلایل آن شاید این باشد که برای نمایشنامهنویسان بااستعداد انگیزه و شرایط مناسبی فراهم نشده تا خلاقیتشان را بروز دهند.
وی افزود: خلاقیت و آفرینش، پدیدهای دلی و درونی است و تنها یک مدیر تئاتری میتواند توجه نمایشنامهنویسان را به یک ضرورت تاریخی و اجتماعی جلب و جذب و به تعبیری بسترسازی کند.
نویسنده رمان «سایه هیولا» در پایان یادآور شد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این ظرفیت را دارد که در تولید نمایشنامه و اجرای تئاتر کودک ایران پیشگام باشد.
ماهنامه «نمایش» روی پیشخوان
جدیدترین شماره ماهنامه نمایش، ویژه اردیبهشتماه ۱۳۹۹ با نگاه ویژه به بازیهای نمایشی منتشر شد.
در نگاه ویژه شماره ۲۴۸ «ماهنامه نمایش» به بازیهای نمایشی پرداخته شده است و مقالههای «گفتوگوی خیالی با آقای آگستو بوآل» نوشته سعید تشکری، «بازشناسی پهلوان کچل، کهنترین نسخه مکتوب نمایش عروسکی در ایران» نوشته شهرام حبیبالله زرگر، «تبدیل افسانههای شفاهی به اثر مکتوب نمایشی؛ برداشتی تجربی» نوشته عبدالرضا فریدزاده، «جنبههای نمایشنامه عامیانه» نوشته صادق عاشورپور، «نگاهی به بازیهای نمایشی در کشورهای عربی» نوشته علی زیستی و روژین نادری و «پیرک، نمایشهای سنتی و عامیانه در افغانستان» نوشته حمید احمدی در این راستا منتشر شدهاند.
گفتوگو با یدالله آقاعباسی با عنوان «تئاتر در اسارت میمیرد» نیز در این شماره ارائه شده است. همچنین مخاطبان میتوانند مقاله «فیلسوف و دو نمایشنامهنویس: سقراط، آگاتون و آریستوفانس در ضیافت افلاطون» نوشته فردی روکم با ترجمه مجید کیانیان و «تئاتر سنتی هند، اسطوره و اسطورهشناسی، منابع پایه در نمایشهای کلاسیک هند» تالیف آبتین جاوید را نیز در این شماره بخوانند.
سرمقاله این شماره با نام « تئاتر، بدون متافیزیک موضوعیت ندارد!» به قلم نصرالله قادری منتشر شده است. نکوداشت شماره ۲۴۸ «ماهنامه نمایش» به داود فتحعلیبیگی اختصاص دارد که به همراه یادداشتی از محمدحسین ناصربخت و مصاحبهای با عنوان «هیچگونه انحصاری وجود ندارد» به چاپ رسیده است.
شماره ۲۴۸ «ماهنامه نمایش» ویژه اردیبهشتماه ۱۳۹۹ با سردبیری نصرالله قادری در ۱۲۴ صفحه و با بهای ۱۲ هزار تومان برای عموم علاقهمندان حوزه تئاتر زیر نظر دفتر پژوهش و انتشارات نمایش ادارهکل هنرهای نمایشی چاپ و توزیع شده است.
پرده آخر نمایش موزیکال «یخزده»
تئاتر کمپانی دیزنی اعلام کرده با بازگشایی مجدد سالنهای تئاتر در برادوی دیگر موزیکال «یخ زده» اجرا نخواهد شد.
کمپانی دیزنی تهیه کننده نمایش موزیکال «یخزده» برگرفته از انیمیشنی به همین نام است و در برادوی روی صحنه بود تا اینکه پاندمی ویروس کرونا درب سالنهای تئاتر برادوی را بست. تئاتر کمپانی دیزنی اعلام کرده با بازگشایی مجدد سالنهای تئاتر در برادوی دیگر موزیکال «یخ زده» اجرا نخواهد شد.
اما اجرای نمایش «علاالدین» و «شیرشاه» کماکان ادامه خواهد داشت. دو نمایش مذکور نیز براساس دو انیمیشن محبوب از دیزنی است.
قرار است از دکور و لباسهای طراحی شده در «یخ زده» برای اجراهای بینالمللی نمایش در شهرهای سیدنی، لندن، توکیو و هامبورگ در سال آینده استفاده شود.
در حقیقت «یخزده» نخستین نمایشی است که به دلیل پاندمی ویروس کرونا دیگر روی سن نخواهد رفت. نخستین بار نمایش «یخ زده» ماه مارس سال ۲۰۱۸ در سالن سنت جیمز تیهتر شهر نیویورک اجرا شد؛ و تا زمانی که به دلیل فاصلهگذاری اجتماعی سالنهای برادوی را نبسته بودند، نمایش اجرا میشد.
توماس شوماخر مدیر تولیدات تئاتر دیزنی میگوید: «به چند دلیل تصمیمی که گرفتیم سخت بود. نخست به این علت که باور داریم سه نمایش ما در چشم انداز جدید برادوی میتواند به اجرا ادامه بدهد.»
نمایشهای «علاالدین» و «شیرشاه» که مدتهاست روی صحنه است، با بازگشایی مجدد سالنهای برادوی دوباره اجرا خواهند داشت.
در حقیقت «یخزده» در میان سه نمایش ضعیفترین استقبال را داشت. برای این نمایش بالغ بر ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار هزینه شد و انتظارها از سودآوری به اندازه میزان استقبال از فیلم انیمیشن «یخ زده» بالا بود، اما در چند هفته نخست آغاز اجراها، استقبال از «یخ زده» خوب ارزیابی شد، هفتهای دو میلیون دلار بلیت میفروخت. اما در دو سال گذشته نمایش «یخ زده» با افت مخاطب روبهرو شده و. پیش از بسته شدن سالنها رقم فروش بلیت به هفتهای یک میلیون دلار رسیده بود.
در مجموع از زمان آغاز نمایش «یخ زده» در برادوی در سال ۲۰۱۸، ۱۵۵ میلیون دلار فروخته است. نمایش «علاالدین» طولانیترین زمان اجرا در برادوی را دارد و از سال ۲۰۱۴ روی صحنه است. این نمایش ۴۶۱.۹ میلیون دلار بلیت فروخته است. «شیرشاه» از سال ۱۹۹۷ در برادوی اجرا میشود و بیش از یک میلیارد و شصت میلیون دلار بلیت فروخته است.
دیزنی درنظر دارد نمایش «دیو و دلبر» (براساس انیمیشن محبوب دیو و دلبر) را در برادوی تولید کند. البته توری که برای اجرای نمایش «دیو و دلبر» برگزار خواهد شد جمع و جورتر از تور نمایش «علاالدین» است. مدیران بخش تئاتر دیزنی، دربرنامه تولید نمایشهای «کتاب جنگل» (در ایران پسرک جنگلی) و «هرکول»، «عروس شاهزاده» را مدنظر دارند.
همچنین نمایش برنده جایزه تونی «آیدا» را در بهار سال ۲۰۲۲ در آلمان روی صحنه خواهند برد.