باید به فکر زیرساختهای مناسب برای گسترش ادبیات در فضای مجازی باشیم
محمد قبادی در گفتوگو با پیرامون عدم برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتاب تهران یک اتفاق فرهنگی در کشور محسوب میشود و آن را باید از دو بعد متفاوت مورد بررسی قرار داد، اگر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را از بعد معرفی کتاب به مخاطبان نگاه کنیم قطعاً در خواهیم یافت که ناشران فرصت خوب و ارزشمندی را از دست دادهاند، زیرا نمایشگاه کتاب تهران مکانی مناسب برای معرفی بسیاری از کتابها به مخاطبینی است که با حضور در این فضای فرهنگی میتوانند با عناوین کتابهای جدیدی که به تازگی منتشر شده و برای آنان جذابیت دارد به راحتی دست یابند و با آثار جدید آشنا شوند.
قبادی نمایشگاه کتاب تهران را از بعد عرضه و تقاضای کتاب مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: هنگامی که حرف از عرضه و تقاضای کتاب به میان بیاید در حقیقت بعد اقتصادی حوزه نشر را مورد بررسی قرار دادهایم در این شرایط نمایشگاه کتاب محل مناسبی برای بررسی و عرضه کتاب به مخاطبان است.
این نویسنده حضور فضای مجازی را به عنوان یکی از بازوان حوزه نشر مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: فضای مجازی توانسته به عنوان یک فروشگاه بزرگ به عرضه و تقاضای کتاب، کمکی چشمگیری داشته باشد و بسیاری از ناشران از این فضا استفاده کردند، اگر چه باید تاکید کرد که زیرساختهای لازم در این زمینه وجود ندارد و با تداوم بیماری کرونا باید حتماً زیرساختها و بسترهای لازم در این زمینه فراهم گردد تا مخاطبان بتوانند به راحتی به کتابهای تولید شده دسترسی پیدا کنند و یا سفارشهای خرید کتاب خود را از ناشران در فضای مجازی به ثبت برسانند.
وی نمایشگاه بین المللی کتاب را فضایی مناسب و فرهنگی از نظر تعامل مخاطبان، ناشران و مولفان دانست و ابراز کرد: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تعامل بین مخاطبان، ناشران و مولفان را به راحتی سهل و آسان کرده بود، اما با عدم برگزاری این رویداد فرهنگی بزرگ سال عملاً بهترین فضای فرهنگی را از دست داده ایم اگر چه فضای مجازی تلاش دارد تا این آسیب را تا حدود زیادی مرتفع کند، اما باید قبول کرد که نمایشگاه بینالمللی کتاب یک رویداد فرهنگی است و حال و هوای خاص خود را دارد.
وی تبلیغات رسانهای در حوزه فرهنگ کتاب و کتابخوانی را کمرنگ دانست و تاکید کرد: متاسفانه رسانههای ما خصوصاً رسانه ملی در معرفی کتاب به مخاطبان کوتاهی بسیاری دارد نگاهی به میزان تبلیغات رسانه ملی به خوبی نشان میدهد که کالاهای فرهنگی عمومی در حوزه تبلیغات دیده نمیشوند و یا بسیار کم رنگ هستند این در حالی است که حوزه فرهنگ خصوصا کتاب نیازمند حمایت فراوانی است.
نویسنده کتاب «پاسیاد پسر خاک» فعالیتهای رخ داده طی سالهای اخیر در عرصه فرهنگ را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: فعالیت و برنامه ریزیهایی که در حوزه فرهنگ انجام میشود عموما با سایر حوزهها تفاوتهای چشمگیری دارد، زیرا هرگونه تصمیم و یا تغییری تاثیرش را در دراز مدت و به آرامی نشان میدهد.
وی استفاده از ظرفیتهای مختلف فرهنگی برای معرفی کتاب را مسئله مهم و قابل توجهی دانست و بیان کرد: باید از ظرفیتها و پتانسیلهای موجود به بهترین نحو استفاده کنیم ما هنوز استفاده بهینه از ظرفیتها را در پیش نگرفته ایم لذا نتوانستهایم در حوزه معرفی آثار ارزشمند فرهنگی موفق عمل کنیم.
قبادی پیرامون نحوه عملکرد مسئولین فرهنگی در حوزه کتابخوانی در سالیان اخیر خاطرنشان کرد: نگاهی به فعالیتها و سیاست گذاریهای مسئولان عرصه فرهنگ نشان میدهد که مسئولان ما در این حوزه دچار نوعی سردرگمی شدهاند، آنها نمیدانند چه راهی را برای توسعه سرانه مطالعه در پیش بگیرند.