هزینه ۲۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران برای احداث بلوار استادمعین
- بنا به اعلام پایگاه خبری معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران که در تشریح ویژگیهای فنی پروژه احداث بلوار استادمعین جنوبی سخن میگفت، ضمن اعلام مطلب فوق افزود: خیابان کامل معبری است که در آن برای تمام موارد بهره برداری از قبیل جمعآوری و هدایت آبهای سطحی، برخورداری از مسیرهای مجزای کندرو و تندرو، مسیر دوچرخهسواری و مسیر پیادهراه چاره اندیشی شده باشد و ادامه جنوبی بلوار استادمعین از تمام ویژگیهای فوق برخوردار است.
وی با بیان آنکه شهروندان ساکن در محلات سی متری جی و استادمعین بیش از ۶۰ سال منتظر گشایش این معبر بودند تا به این ترتیب از بن بست ترافیکی خارج شوند، یادآور شد: از این پس ساکنان این محلات که با بن بستی به نام پادگان جی مواجه بودند، میتوانند با استفاده از بلوار استادمعین جنوبی از میانه این پادگان عبور کنند و به شمالیترین نقطه بلوار استادمعین و بزرگراه شیخ فضلالله نوری دسترسی یابند.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با یادآوری اینکه پروژه احداث بلوار استادمعین جنوبی از سال ۱۳۹۳ آغاز، اما پس از مدت کوتاهی متوقف شد، لزوم نهایی شدن توافقات با ارتش به عنوان مالک اصلی پادگان جی را دلیل عمده توقف عملیات اجرایی ذکر و اضافه کرد: از سال ۱۳۹۷ اجرای پروژه از سرگرفته شد و همزمان با ارتش جمهوری اسلامی توافق شد تا عملیات عمرانی در فضای داخلی پادگان ادامه پیدا کند و دیوارها پس از قطعی شدن توافقات، برداشته شود. سرانجام توافقات لازم با ارتش به مرحله نهایی رسید و طی هفتهای که گذشت بلوار استادمعین جنوبی وارد مسیرهای شریانی منطقه ۹ شد.
وی افزود: یکی از نکات مهم ساخت بلوار استادمعین جنوبی، اجرای این معبر با رویکردی نوین است و دلیل آن هم وجودبافت متراکم در مناطق ۹ و ۱۰ و کمبود پارک و فضای سبز است. ۷ ماه قبل بود که پروژه زیرگذر استادمعین به صورت یکطرفه افتتاح شد چراکه برای دوطرفه شدن آن باید مجموعهای از تمهیدات در بخش جنوبی خیابان دیده میشد. در نهایت با بهرهبرداری از این خیابان ۸۷۵ متری، ملاحظات مورد نظر تکمیل شده و همزمان با بهرهبرداری از آن، زیرگذر استادمعین نیز دوطرفه شد.
صفا صبوری دیلمی در تشریح برخی جزئیات فنی این معبر ۸۷۵ متری با عرض ۴۵ متر گفت: تلاش شد تا این خیابان یک خیابان کامل باشد؛ یعنی به جای یک پیادهراه کوچک و باریک، پیادهراهی عریض داشته باشد و در کنار آن، مسیر دوچرخه و مبلمان شهری کاملی دیده شده باشد. امروز در دو طرف بلوار استادمعین جنوبی مجموعاً چهار خط فضای سبز کاشته شده است که این خیابان را طی ۱۰ سال آینده به یکی از زیباترین معابر شهر تهران مبدل خواهد کرد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان آنکه در کنار بلوار استادمعین جنوبی دو خط دوچرخهسواری به طول ۱.۹ کیلومتر ساخته شده و به موضوع نورپردازی و مناسبسازی برای گذر شهروندان کم توان جسمی نیز توجه شده است، افزود: تا این لحظه ۸۰ درصد از ایدههایی که باید برای اجرای یک خیابان کامل مدنظر قرار گیرد، در بلوار استادمعین جنوبی به اجرا درآمده است؛ بنابراین اقدامات اندکی باقی مانده است تا بتوانیم ادعا کنیم که یک خیابان کامل در منطقه ۹ ساخته شده است.
صبوری با تاکید بر اینکه بلوار استاد معین جنوبی به گونهای طراحی شده است که امکان ۱.۹ کیلومتر پیادهروی بدون هیچ مشکل امنیتی و ترافیکی را برای شهروندان فراهم میکند، احداث این معبر را نقطه عطف تغییر نگرش در احداث معابر دانست؛ رویکردی که تلاش میکند فضای خیابان به طور عادلانه بین ماشین و عابر پیاده تقسیم شود، زیرا طی صد سال اخیر هرگاه خیابانی ساختهایم، نگاهمان به افزایش سرعت خودرو و تعداد خودروها بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع بهسازی ۵۰۰ کیلومتر از پیادهراههای تهران اشاره کرد و گفت: در ۱۵۰ کیلومتر این پیادهراهها، تجهیز کارگاه انجام شده و تلاش میکنیم عملیات بهسازی به سرعت انجام شود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به تصمیم مدیریت شهری برای ادامه مسیر دوچرخه بخش جنوبی بلوار استادمعین تا شمالیترین نقطه بلوار و اتصال به میدان شهید تیموری، از برنامه ریزی به منظور ایجاد مسیر ویژه دوچرخه در زیرگذر استادمعین خبر داد و گفت: از نکاتی که در زیرگذر استادمعین حائز اهمیت بوده، این است که ما در این زیرگذر یک مسیر به عرض ۳ متر درنظر گرفتهایم که قرار است برای پیادهراه استفاده شود. این بخش با شیشه از بخش سوارهرو جدا میشود و به لحاظ تهویه نیز مناسب و مطلوب خواهد بود.
وی با شاره به نقطه نظر وزارت میراث فرهنگی در خصوص پل عابر پیاده روی خیابان آزادی در تقاطع بلوار استادمعین که سبب برهم خوردن منظر میدان آزادی شده است، گفت: از این رو تلاش میکنیم تا این پل جمع شود و عبور پیاده از عرض خیابان آزادی توسط زیرگذر انجام گیرد؛ زیرگذری که قابلیت دسترسی به ایستگاه بیآرتی میانه خیابان آزادی را نیز داشته باشد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، یکی دیگر از اقدامات در دست انجام در خیابان استادمعین را موضوع قرار دادن چراغهای مخصوص عابر پیاده عنوان کرد و گفت: امروز در دنیا از مدل ساخت پلهای عابر پیاده عبور کرده و به این نتیجه رسیده اند که باید فرهنگ عبور از عرض خیابان را افزایش داد و با استفاده از چراغهای مخصوص عابر پیاده، سرعت خودروها را پائین آورده و اجازه تردد به عابر پیاده داد.
وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اینکه ساخت این قطعه از خیابان استادمعین چه میزان هزینه برای شهرداری تهران داشته است، گفت: هنوز صورتوضعیت قطعی قراردادها به دست ما نرسیده است، اما رفع معارضات ملکی و ساخت خیابان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری تهران هزینه در پی داشته است.
صبوری دیلمی در پاسخ به این سؤال که گشایش بلوار استادمعین جنوبی و افزایش احتمالی ترافیک چه تاثیراتی بر کیفیت زندگی ساکنان خواهد داشت، گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که ساخت این خیابان و رفع بنبست خواست خود شهروندان بوده است و شهرداری تهران به خواست شهروندان پاسخ داده است. هر گشایش ترافیکی به طور طبیعی در دو هفته تا ۳۰ روز اول، ایجاد سردرگمی و تشویش میکند، اما حتماً بعد از آن به اصلاح روند ترافیکی منطقه کمک خواهد کرد. از سوی دیگر، اگرچه عرض این خیابان به ۴۵ متر میرسد، اما کارکرد آن بیشتر محلی است و باعث افزایش کیفیت زندگی شهروندان ساکن در محلات همجوار خواهد شد.
به گفته صبوری، پیش از این وقتی ساکنان منطقه شمالی بلوار استادمعین قصد رسیدن به منطقه جنوبی آن را داشتند یا بالعکس وقتی میخواستند از جنوب استادمعین به شمالیترین نقطه آن بروند، باید در مجموعهای از رینگهای فرامنطقهای نظیر بزرگراههای یادگار امام (ره) و آیتالله سعیدی تردد میکردند که هم مصرف سوخت و هم اتلاف وقت را به همراه داشت. اما امروز این دسترسی ایجاد شده است تا ترددهای شمالی- جنوبی شهروندان بدون اتلاف انرژی و وقت انجام شود. کمااینکه مقرر شده است در ابتدا و انتهای این خیابان، محل استقرار پلیس راهور و پلیس انتظامی نیز دیده شود تا حتی امنیت خیابان در شبهنگام هم برای تردد عابران حفظ شود.