مرکز بازیافت زباله «آرادکوه» بالاخره جابهجا میشود؟
- فارس نوشت: آرادکوه در کیلومتر ۲۳ جاده قدیم تهران - قم قرار دارد و بزرگترین مجتمع پردازش و بازیافت زبالههای پایتختنشینان است. روزانه هزاران تن زبالههای تهرانیها جمعآوری و به این مرکز منتقل میشود.
فرودگاه امام (ره) در نزدیکیهای آراد کوه ساخته شد و چند سالی است که بوی نامطبوعی در این مسیر منتشر شده و مدیران به دنبال منشأ این بو هستند. هر چند گفته میشود ۲۵ آیتم در انتشار این بو مؤثر است و آرادکوه گزینه یازدهم است، اما هرازچندگاهی مسئولین اعلام میکنند که باید آرادکوه از این منطقه منتقل شود. البته مدیران شهری هم استدلالهای خود را در این زمینه مطرح میکنند.
زهرا صدراعظم نوری درباره جانمایی آرادکوه گفت: فعلاً جانمایی آرادکوه در دستورکار نیست و باید در یک بازه زمانبندی شده این انتقال صورت گیرد و آرادکوه به محدوده خارج از شهر که مناسب و ایدهآل باشد منتقل شود.
رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر ادامه داد: در حال حاضر انجام این کار نانشدنی است. هزاران تن زباله تهران در آرادکوه تخلیه و دفن و بازیافت میشود. باید برای انتقال آرادکوه تمامی سازوکارها فراهم شود.
وی به انتشار بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه امام (ره) اشاره کرد و گفت: بر مبنای مطالعات صورت گرفته، عوامل زیادی در انتشار این بو نقش دارند و یکی از آنها آرادکوه است، براساس مطالعات صورت گرفته و بررسیشده ۲۵ آیتم مطرح شده که آرادکوه در مرحله یازدهم قرار دارد.
نوری تأکید کرد: تا زمانی که یک سایت مناسب نداشته باشیم و زیرساختها فراهم نشود، امکان انتقال آرادکوه وجود ندارد، اما به عنوان یک چشمانداز و افق بیست ساله یا پنجاه ساله حتماً باید برای آینده برای انتقال آرادکوه پشبینی کرده و مطالعاتی هم در این زمینه صورت گیرد، اما کلا ما برنامهای برای انتقال نداریم.
یکی از دلایل انتخاب آرادکوه به عنوان مرکز زباله در دهههای گذشته این بود که در مسیر جریان باد به سمت شرق قرار نداشت و در آن زمان که آرادکوه ساخته شد هیچ مجموعه مسکونی یا فرودگاهی در اطراف آن نبود و خاک هم به گفته مسئولین نفوذناپذیر بود.
صدرالدین علیپور در این باره میگوید: در گذر زمان، مجوز ساخت فرودگاه و مجموعههای مسکونی در اطراف آرادکوه داده شد. امکان پیدا کردن مکانی با وسعت زیاد برای دفن زباله و انتقال زیرساختها در چنین شرایطی اگر ناممکن نباشد بسیار سخت است.
رییس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران ادامه داد: با اینکه از نظر سازمان مدیریت پسماند، این ایده عملی نیست و تبعات بسیاری به دنبال دارد، در صورت اصرار همکاران، ما با انتقال آرادکوه هیچ مشکلی نداریم و برای این امر مانعی ایجاد نمیکنیم، اما این کار تخصصی است و همکاران محیط زیست باید چندین سال مطالعه و مکان مناسب را انتخاب کنند و هزینه آن هزاران میلیاردی است.
وی در ادامه گفت: تلاش ما این است که با شیوههای روز دنیا، اولویت قرار دادن طرح جامع پسماند و اجرای روشهای اصولی، میزان دفن را به حداقل و درنهایت به صفر برسانیم و از پسماند برای تولید کمپوست یا انرژی استفاده کنیم. البته روشهای مدرنی همچون کاپ را در حال اجرایی کردن هستیم.