آدرس غلط آقای وزیر در اثنای افزایش نرخ بلیت هواپیما
با آغاز اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در پروازهای داخلی، باید شاهد افزایش نرخ بلیت هواپیما باشیم، افزایش نرخی که هنوز میزان دقیق آن مشخص نیست و تاکنون اظهارات ضد و نقیضی در خصوص آن منتشر شده است.
خبرگزاری میزان -
شانزدهم مهرماه، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفته بود رعایت فاصله در سفرهای هوایی یک مطالبه اجتماعی بود، به همین خاطر تصمیم گرفته شد با هماهنگی وزارت بهداشت نشستن یک در میان در هواپیماها الزامی شود، طبیعی است که این مسئله روی هزینه بلیت تاثیر خواهد گذاشت که این اجباری است و راهی غیر از این نداریم.
اسلامی خاطر نشان کرد اجرای این طرح (نشستن یک در میان در هواپیما) در حالی است که سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) در سندی که منتشر کرد این مسئله را الزام نکرد.
البته اسلامی در اردیبهشت ماه سال جاری نیز از انجام پروازها با ۶۰ درصد ظرفیت خبر داده بود که بررسیها نشان میداد این دستور وزیر راه عملی نشد.
دو روز بعد از این اظهارات وزیر راه و شهرسازی در هجدهم مهرماه انجمن شرکتهای هواپیمایی نرخ نامه جدید بلیت هواپیما در پروازهای داخلی را منتشر کرد که افزایش چشمگیری نسبت به آخرین نرخ نامه این انجمن که در خردادماه سال جاری (یعنی ۴ ماه قبل) منتشر شده بود را نشان میداد.
اما تنها یک روز بعد از انتشار این نرخ نامه، وزیر راه و شهرسازی که چراغ سبز برای افزایش قیمت بلیت هواپیما را نشان داده بود به آن واکنش نشان داد و گفت: افزایش قیمت اعلام شده از سوی انجمن شرکتهای هواپیمایی معتبر نیست و قیمتهای جدید که قرار بود از اول آبان ماه اعمال شود لغو شده است.
اسلامی در ادامه جلسه خواستار ارائه صورتهای مالی شرکتهای هواپیمایی برای تصمیم گیری نهایی در مورد حمایت از آنها و اعطای تسهیلات لازم برای برون رفت از شرایط حاکم شد و افزود افزایش حداقلی نرخ قیمت بلیت هواپیما یک الزام است و به زودی نرخهای جدید با رد نرخ اعلامی روزهای گذشته اعلام خواهد شد.
گویا وزیر محترم راه و شهرسازی فراموش کرده اند که خودشان چراغ سبز برای افزایش نرخ بلیت هواپیما را نشان دادند و پس از افزایش بیش از صددرصدی نرخ بلیت در برخی مسیرها، حالا به قیمتهای جدید انتقاد کرده و بدون ذکر این مسئله که تنها ۴ ماه از افزایش نرخ بلیت هواپیما میگذرد و البته حدود یک هزار میلیارد تومان هم تسهیلات حمایتی به شرکتهای هواپیمایی اعطا شده، بازهم از افزایش نرخ بلیت (هرچند به کمترین میزان) سخن گفته اند.
مسئله دیگر اینکه در تیرماه همین امسال سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه هوای داخل کابین هواپیما هر سه دقیقه تهویه میشود، از عدم نیاز به رعایت فاصله گذاری در هواپیما خبر داده بود و حالا مشخص نیست چطور به یکباره این طرح در شرکتهای هواپیمایی ایرانی اجرایی شده است!
در ادامه ماجرای افزایش نرخ بلیت هواپیما تورج دهقانی زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفته است مشکلات و گرانیهای بلیت هواپیما به دلیل حضور چارتر کننده هاست و ما چندین بار به شرکتهای هواپیمایی اعلام کردهایم که باید چارترها را کنسل کنند چرا که چارتر کنندگان زمینه ساز چنین اوضاعی هستند و باعث ایجاد نابسامانی در نرخهای پرواز شدهاند.
بیان این مطلب از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در حالی است شرکتهای هواپیمایی خودشان بلیت پروازها را به چارتر کنندگان میفروشند و سازمان هواپیمایی کشوری بعنوان نهاد ناظر بر فعالیتهای این شرکتها میتواند از چنین اقدامی جلوگیری کند، اما مشخص نیست چرا یکبار برای همیشه معضل پروازهای چارتری را حل و فصل نکرده و تنها به تذکر به شرکتهای هواپیمایی بسنده میکند.
تعیین کف نرخ بلیت هواپیما برای چیست؟
با اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه و شهرسازی خود را از هرگونه دخالت در نرخ گذاریها معاف کرده و نرخ گذاری بلیت هواپیما توسط انجمن شرکتهای هواپیمایی انجام میشود و این انجمن در نرخ نامههای خود سقف و کف برای قیمت بلیت تعیین میکند.
حالا سؤال مهم اینجاست که این انجمن با چه منطقی و بر اساس چه قانونی کف نرخ برای بلیت تعیین میکند؟
آیا این مسئله به عنوان اقدامی در جهت تضییع حقوق مسافر تلقی نمیشود؟ چرا که در زمان غیر پیک با کاهش نرخ بلیت، میتواند هزینههای سفر مسافران را کاهش دهد.
به هرحال باید منتظر ماند و دید نرخ نامه جدید بلیت هواپیما در پروازهای داخلی چه زمانی منتشر میشود، آنچه که پیداست همین حالا هم نرخهای بلیت نسبت به ماههای قبل سیر صعودی داشته؛ اما باید دید این افزایش قیمتها به کجا ختم میشود.
- بیش از دو هفته است که صنعت حمل و نقل هوایی تجاری کشور با اعلام یک خبر توسط محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در تب و تاب افزایش نرخ بلیت قرار گرفته و تاکنون اخبار مختلفی از زبان مسئولان این صنعت درباره گران شدن نرخ بلیت پروازهای داخلی بیان شده است.
شانزدهم مهرماه، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفته بود رعایت فاصله در سفرهای هوایی یک مطالبه اجتماعی بود، به همین خاطر تصمیم گرفته شد با هماهنگی وزارت بهداشت نشستن یک در میان در هواپیماها الزامی شود، طبیعی است که این مسئله روی هزینه بلیت تاثیر خواهد گذاشت که این اجباری است و راهی غیر از این نداریم.
اسلامی خاطر نشان کرد اجرای این طرح (نشستن یک در میان در هواپیما) در حالی است که سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) در سندی که منتشر کرد این مسئله را الزام نکرد.
البته اسلامی در اردیبهشت ماه سال جاری نیز از انجام پروازها با ۶۰ درصد ظرفیت خبر داده بود که بررسیها نشان میداد این دستور وزیر راه عملی نشد.
دو روز بعد از این اظهارات وزیر راه و شهرسازی در هجدهم مهرماه انجمن شرکتهای هواپیمایی نرخ نامه جدید بلیت هواپیما در پروازهای داخلی را منتشر کرد که افزایش چشمگیری نسبت به آخرین نرخ نامه این انجمن که در خردادماه سال جاری (یعنی ۴ ماه قبل) منتشر شده بود را نشان میداد.
اما تنها یک روز بعد از انتشار این نرخ نامه، وزیر راه و شهرسازی که چراغ سبز برای افزایش قیمت بلیت هواپیما را نشان داده بود به آن واکنش نشان داد و گفت: افزایش قیمت اعلام شده از سوی انجمن شرکتهای هواپیمایی معتبر نیست و قیمتهای جدید که قرار بود از اول آبان ماه اعمال شود لغو شده است.
در نهایت پس از تمام این کش و قوسها در راه افزایش نرخ بلیت هواپیما، تورج دهقانی زنگنه معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت مقرر شد بلیت پروازهای داخلی تا اول آبان ماه افزایش نیافته و مشکلات و راه کارهای برون رفت از بحرانهای پیش روی شرکتهای هواپیمایی در جلسه ایی با حضور وزیر راه وشهرسازی بررسی شوند.
- بیشتر بخوانید:
- قیمت جدید بلیت هواپیما اعمال نخواهد شد
وزیر راه و شهرسازی در این جلسه که در تاریخ ۲۸ مهرماه با حضور مدیرانعامل شرکتهای هواپیمایی برگزار شد گفته بود بر اساس مصوبات ستاد مقابله با کرونا، برای شرکتهای حمل و نقلی به خاطر آسیبهایی که در مدت اخیر دیده اند، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات حمایتی در نظر گرفته شد که تاکنون حدود ۵۰ درصد این مبلغ توسط ایرلاینها دریافت شده است.
اسلامی در ادامه جلسه خواستار ارائه صورتهای مالی شرکتهای هواپیمایی برای تصمیم گیری نهایی در مورد حمایت از آنها و اعطای تسهیلات لازم برای برون رفت از شرایط حاکم شد و افزود افزایش حداقلی نرخ قیمت بلیت هواپیما یک الزام است و به زودی نرخهای جدید با رد نرخ اعلامی روزهای گذشته اعلام خواهد شد.
- بیشتر بخوانید:
- ارائه تسهیلات به شرکت های هواپیمایی از سوی دولت
واکنشهای ضد و نقیض وزیر راه و شهرسازی در ماجرای افزایش نرخ بلیت هواپیما
گویا وزیر محترم راه و شهرسازی فراموش کرده اند که خودشان چراغ سبز برای افزایش نرخ بلیت هواپیما را نشان دادند و پس از افزایش بیش از صددرصدی نرخ بلیت در برخی مسیرها، حالا به قیمتهای جدید انتقاد کرده و بدون ذکر این مسئله که تنها ۴ ماه از افزایش نرخ بلیت هواپیما میگذرد و البته حدود یک هزار میلیارد تومان هم تسهیلات حمایتی به شرکتهای هواپیمایی اعطا شده، بازهم از افزایش نرخ بلیت (هرچند به کمترین میزان) سخن گفته اند.
مسئله دیگر اینکه در تیرماه همین امسال سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه هوای داخل کابین هواپیما هر سه دقیقه تهویه میشود، از عدم نیاز به رعایت فاصله گذاری در هواپیما خبر داده بود و حالا مشخص نیست چطور به یکباره این طرح در شرکتهای هواپیمایی ایرانی اجرایی شده است!
در ادامه ماجرای افزایش نرخ بلیت هواپیما تورج دهقانی زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفته است مشکلات و گرانیهای بلیت هواپیما به دلیل حضور چارتر کننده هاست و ما چندین بار به شرکتهای هواپیمایی اعلام کردهایم که باید چارترها را کنسل کنند چرا که چارتر کنندگان زمینه ساز چنین اوضاعی هستند و باعث ایجاد نابسامانی در نرخهای پرواز شدهاند.
بیان این مطلب از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در حالی است شرکتهای هواپیمایی خودشان بلیت پروازها را به چارتر کنندگان میفروشند و سازمان هواپیمایی کشوری بعنوان نهاد ناظر بر فعالیتهای این شرکتها میتواند از چنین اقدامی جلوگیری کند، اما مشخص نیست چرا یکبار برای همیشه معضل پروازهای چارتری را حل و فصل نکرده و تنها به تذکر به شرکتهای هواپیمایی بسنده میکند.
تعیین کف نرخ بلیت هواپیما برای چیست؟
با اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه و شهرسازی خود را از هرگونه دخالت در نرخ گذاریها معاف کرده و نرخ گذاری بلیت هواپیما توسط انجمن شرکتهای هواپیمایی انجام میشود و این انجمن در نرخ نامههای خود سقف و کف برای قیمت بلیت تعیین میکند.
حالا سؤال مهم اینجاست که این انجمن با چه منطقی و بر اساس چه قانونی کف نرخ برای بلیت تعیین میکند؟
آیا این مسئله به عنوان اقدامی در جهت تضییع حقوق مسافر تلقی نمیشود؟ چرا که در زمان غیر پیک با کاهش نرخ بلیت، میتواند هزینههای سفر مسافران را کاهش دهد.
به هرحال باید منتظر ماند و دید نرخ نامه جدید بلیت هواپیما در پروازهای داخلی چه زمانی منتشر میشود، آنچه که پیداست همین حالا هم نرخهای بلیت نسبت به ماههای قبل سیر صعودی داشته؛ اما باید دید این افزایش قیمتها به کجا ختم میشود.
- بیشتر بخوانید:
- احتمال افزایش نرخ بلیط هواپیما از آذرماه
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *