مذاکره و مصالحهای در خصوص امنیت کشور نشد/ نمای روشنی از غنیسازی ایران در برجام آمده است
خبرگزاری میزان: عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان برای پاسخگویی به سوالات تخصصی نمایندگان عصر امروز در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حاضر شد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار سیاسی ، عراقچی در پاسخ به سوال یکی از اعضای این کمیسیون مبنی بر اینکه کمیسیون مشترک می تواند کارگروه هایی را برای کنترل ایران تشکیل دهد ، گفت : کمیسیون مشترک متشکل از ایران ، نمایندگان 1+5 و اتحادیه اروپاست و با نظر اجمالی آنان این کمیسیون تشکیل می شود .
وی با بیان اینکه کمیسیون مشترک به درخواست ما شکل گرفته است تصریح کرد: آژانس انرژی اتمی بر عملکرد ما نظارت داشت اما عملکرد این کشورها بدون نظارت بود که با تشکیل این کمیسیون بر عملکرد آنها نیز نظارت خواهد شد .
وی در پاسخ به سوال عضو دیگر این کمیسیون درباره داده ها و ستانده های برجام گفت : همانگونه که طرف های مذاکره کننده درخواست هایی داشتند و ما به آنان پاسخ منفی می دادیم برعکس این موضوع نیز وجود داشت و این ذات مذاکره است تا بتوانیم به خواسته ها و نتایج مورد توافق دو طرف برسیم.
عراقچی حفظ عزت و تثبیت غنی سازی در ایران، رفع تحریم ها و صنعتی شدن هسته ای کشورمان را از دستاوردهای این مذاکرات دانست و درباره تحریم سوئیفت گفت : در این زمینه تحریمی علیه ایران وجود ندارد بلکه افرادی هستند که در فهرست این نوع تحریم قرار دارند.
وی با بیان اینکه بسیاری از تحریم ها روانی بوده و تنها روی کاغذ آمده است گفت : به نظرم وجود 50 درصد تحریم ها علیه ایران اینگونه بوده است و شرکت ها به صورت خودتحریمی عمل کرده اند که بعد از برجام نخستین اقدامی که صورت می گیرد برداشته شدن بار روانی تحریم ها و جریمه های ساختگی است .
عراقچی گفت : در قدم اول پس از اجرای برجام بیش از 800 نفر از فهرست تحریم سوئیفت خارج می شوند و حدود 240 تا 250 نفر باقی می مانند که طی مدت زمان معین آنان نیز از این فهرست حذف خواهند شد .
وی با بیان اینکه سوئیفت تحریم حیاتی و کلیدی نیست افزود : سوئیفت خدمات انتقال پول است که برای کشور در نظر گرفته نشده است و فقط این افراد را در بر خواهد داشت .
عراقچی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا قبول برخی شرایط و استثنائات برای کشور دیگری نیز وجود داشته است یا خیر گفت : برخی کشورها برای اعتمادسازی مسیرهایی را طی کرده اند مانند ژاپن که 25 درصد کل بودجه آژانس انرژی اتمی صرف نظارت بر تاسیسات اتمی این کشور می شود و فراتر از پروتکل الحاقی با هدف اعتمادسازی عمل می کند .
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در ادامه سخنانش در پاسخ به سوالات اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس درخصوص برجام به تشریح نظر کارشناسی وزارت امور خارجه در مورد تصویب برجام در مجلس پرداخت.
وی ابتدا با اشاره به مهم بودن این موضوع و اینکه در خبرهای درج شده از سخنان وی در مورد موضوع برجام در مجلس سوءتفاهم شده است گفت: اینکه برجام در مجلس تصویب شود یا نه تصمیم گیری در این خصوص بر عهده وزارت امور خارجه نیست.
عراقچی با اشاره به این که این موضوع را می توان از دو منظر حقوقی و سیاسی بررسی کرد گفت: از منظر حقوقی ما به عنوان وزارت امور خارجه در موضع قضاوت نیستیم ولی دو دیدگاه بین حقوقدانان وجود دارد دیدگاه اول این که برجام باید براساس اصول 125 و 77 قانون اساسی در مجلس تصویب شود.
وی افزود: عده ای دیگر از حقوقدانان نیز معتقدند تعهدات برجام داوطلبانه است و این الزام حقوقی ندارد و نیازی به تصویب مجلس نیست.
عراقچی همچنین گفت: براساس نظر حقوقدانان چون برجام ضمیمه قطعنامه است و قطعنامه ها هیچ وقت در مجلس تصویب نمی شده بنابراین نباید به تصویب مجلس برسد.
وی افزود: براساس این نظریه چون شورای عالی امنیت ملی به این موضوع ورود پیدا کرده این موضوع شامل اصل 176 می شود و در نتیجه از حیطه مجلس خارج است.
عراقچی تصریح کرد: بنابر این از منظر حقوقی این دو دیدگاه وجود دارد و هرکسی که تصمیم باید بگیرد تصمیم می گیرد ولی وزارت خارجه تصمیم گیرنده در این موضوع نیست.
معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت کارشناسی مذاکره کننده هسته ای کشورمان در ادامه گفت: اما از نظر سیاسی وزارت خارجه می تواند نظر کارشناسی خود را ارائه دهد و براساس نظر کارشناسی وزارت امور خارجه چون هیچ یک از طرف های مقابل ما برجام را در کشورهای خودشان به تصویب نمی رسانند بنابر این لزومی به بررسی آن در مجلس شورای اسلامی نیز نیست.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در ادامه گفت: تصمیم بررسی برجام در مجلس را مجلس انتخاب می کند و این تصمیمی است که ما نمایندگان مجلس خواهیم گرفت و فعلاً این موضوع در مرحله بررسی است.
در ادامه عراقچی با اشاره به اینکه از نظر موضع شخصی تیم مذاکره کننده هسته ای، بهتر است برجام در مجلس بررسی شود گفت: بهترین حالت از نظر عقیده شخصی برای ما این است که مجلس برجام را بررسی کند ولی ما هیچ گاه نظرات شخصی خود را بر مصالح ملی ترجیح نداده ایم.
درباره امنیت کشور مصالحه نمی کنیم
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت : اصل اول در مذاکرات برای ما امنیت است و آن را با هیچ کس مصالحه نمی کنیم .
عراقچی درباره اینکه می گویند بحث موشکی دغدغه ماست گفت : در این زمینه پاسخ داده ایم و نگرانی ها برطرف شده است .
وی افزود: راستی آزمایی و نظارت بر موشک ها به هیچ وجه در برجام مطرح نیست و فقط یک پاراگراف قطعنامه شورای امنیت در این زمینه در خصوص موشک های طراحی شده با قابلیت حمل کلاهک هسته ای وجود دارد تا ایران در این زمینه ورود نکند و این درخواست نیز برای ما الزام آور نیست.
عراقچی در خصوص اینکه امنیت دفاعی ما چه می شود ؟ گفت : چه برجام و چه قطعنامه شورای امنیت و هیچ کس دیگری نمی تواند امنیت ما را متزلزل و خدشه دار کند و ما امنیت خود را با هیچ کس مصالحه نمی کنیم.
وی گفت : این که این به معنی کاغذپاره بودن قطعنامه است، نیست بلکه قطعنامه شورای امنیت ارزشمند است اما امنیت کشور ما از آن با ارزش تر است .
عراقچی افزود : قطعنامه جدید سندی ارزشمند است و ویژگی های زیادی دارد اما ما نیز صراحتاً و بدون تعارف گفته ایم که بحث امنیت کشورمان را با هیچ چیز مصالحه نمی کنیم.
وی درباره اینکه آیا کشتی های ایرانی مورد بازرسی قرار می گیرند گفت: طبق قوانین بین المللی کشورها می توانند در آب های خود از کشتی هایی که به گمانشان کالاهای دو منظوره حمل می کنند بازدید کنند و در آب های بین المللی با اجازه صاحب پرچم آن کشتی می توانند اقدام به بازرسی کنند و نیازی به قطعنامه نیست.
وی با بیان اینکه ممکن است نگرانی هایی برای سوء استفاده طرف مقابل وجود داشته باشد، گفت : سعی کرده ایم در متن برجام به این مسائل توجه ویژه داشته باشیم.
وی درباره سازوکار حل و فصل اختلافات احتمالی گفت : اگر اختلافی پیش بیاید هر یک از کشورهای برجام در صورتی که مدعی نقض تعهدات شوند باید در کمیسیون مشترک مسئله را پیگیری کنند و اگر حل و فصل نشود شاکی می تواند موضوع را به عنوان توقف کلی یا جزئی برجام قلمداد کند که این یک دوره سی و پنج روزه را باید طی کند و ما نیز به صراحت گفته ایم که در صورت نقض تعهدات طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نخواهیم بود .
وی با بیان اینکه طبق برجام در زمینه فعالیت هایی که منجر به ساخت بمب اتم می شود مانند چاشنی های انفجاری چند نقطه ای و تجهیزات و دوربینهایی که در بمب اتم به کار می رود تعهد داده ایم گفت : این تعهدی عجیب و غریب نیست و بر اساس فتوای مقام معظم رهبری و دکترین نظامی ما نیز دست زدن به چنین اقداماتی امکان پذیر نیست .
معاون حقوقی وزیر امور خارجه گفت : برای تجاری شدن صنعت هسته ای کشورمان چشم انداز 15 ساله در نظر گرفته ایم که بعد از سپری کردن هشت سال محدودیت دوره تکامل تدریجی آغاز می شود و در طول این مدت ایران به تعهدات خود به آژانس انرژی اتمی بر اساس پروتکل الحاقی پایبند خواهد بود .
عراقچی گفت : ما می خواهیم پس از دوران 8 ساله محدودیت ها روند توسعه نسل هشتم سانتریفیوژ ها و زیرساخت های آن را تهیه و تکمیل کنیم .
وی درباره اینکه می گویند رسیدن به این نقطه 147 تا 200 سال طول می کشد گفت : برنامه ما 15 ساله است و آن را به اژانس انرژی اتمی ارائه می کنیم تا سالانه 200 ماشین صنعتی تولید کنیم و این نگرانی مرتفع شده است .
عراقچی گفت : تا دو ، سه ماه آینده برنامه اجرایی 15 ساله را به آژانس ارائه می کنیم تا به یک میلیون سو غنی سازی دست یابیم .
وی افزود : دستاورد طرف مقابل این است که می تواند ادعا کند ایران اگر اراده کند تا به سلاح هسته ای دست یابد پس از گذشت ده سال تحریم یک سال دیگر زمان می خواهد تا به این سلاح دست یابد و همه دستاورد آنها این است .
عراقچی افزود : از سال هشتم به بعد طبق برنامه خود عمل می کنیم و ظرف 15 سال به تولید یک میلیون سو دست خواهیم یافت .
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان درباره محدودیت ایران در نگهداری بیش از 300 کیلو اورانیوم غنی شده 6 ، 3 درصد گفت : اگر اورانیوم را غنی می کنیم و احتیاج به سوخت آن داشته باشیم مواد حاصله را باید غنی کنیم و پس از آن به اکسید ، قرص سوخت ، میله و مجتمع و تزریق رآکتور تبدیل کنیم و در غیر این صورت یا باید آن را بفروشیم و یا رقیق کنیم .
وی گفت : بر اساس برجام معادن کنستانتره طی مدت 25 سال تحت نظارت خواهد بود .
عراقچی افزود : شرکت هایی که اجازه تعامل با ایران را پیدا می کنند نیز آیین نامه و دستورالعمل های آنها روی سایت ها قرار می گیرد و ایران در تهیه آیین نامه ها مشورت خواهد کرد .
عراقچی در پاسخ به این سوال که مجتمع سوخت متکی به روسیه خواهد بود یا خیر گفت : این گونه نیست و سوخت ارسالی از روسیه شامل 300 کیلو اورانیوم غنی شده نمی شود و همچنین تهیه سوخت با استانداردهای جهانی و یا خرید از دیگر کشورها نیز شامل این 300 کیلو نمی شود .
وی همچنین از نگهداری 164 ماشین اولیه غنی سازی در جای خود به عنوان موزه خبر داد و گفت: این درخواست ما بود که با موافقت طرف مقابل روبرو شد .
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در بخش دیگری از سخنانش گفت :ایران و گروه 1+5 هر دو سال یکبار برای بازنگری برجام در سطح وزرا با یکدیگر دیدار می کنند تا در خصوص رفع نقطه ضعفها به اجماع برسند .
وی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان در خصوص محرمانه بودن بخشی از برجام گفت: برجام هیچ بخش محرمانه ای ندارد و تنها ، نقشه راهی که بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود دارد محرمانه است.
عراقچی افزود: تمامی اسنادی که بین سازمان انرژی اتمی و کشورها وجود دارد جزو اسناد محرمانه به شمار می رود.
عضو هیئت مذاکره کننده هسته ای کشورمان همچنین درخصوص موضوع پی ام دی نیز گفت: یک سری موضوعات و سوالاتی از گذشته وجود داشته است که این سوالات در دو سه ماه آینده جمع بندی و به آنها پاسخ داده می شود.
عراقچی افزود: مرحله اول مربوط به این موضوع را روز گذشته ایران به آژانس داد و آژانس هم طبق اطلاعیه ای اعلام کرد که ایران آن را ارائه کرده است.
وی همچنین گفت: گزارشی هم وجود دارد که آژانس قبلاً آن را اعلام کرده و دارای 64 پاراگراف است که براساس آن 12 پرونده علیه ایران باز شده و مربوط به اتهاماتی است که به ایران زده شده و موجب تحریم ها شده است.
عراقچی افزود: این 12 پرونده قرار است طی چند ماه آینده حل و فصل شود و آژانس پرونده این موضوع را ببندد.
معاون وزیر امور خارجه همچنین در خصوص لغو برخی تحریم ها نیز گفت: یکسری تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران بوده که مربوط به لیست افراد می شود که براساس توافق هر تحریمی که برداشته می شود افرادی که به خاطر آن تحریم ها در لیست تحریم بودند نیز برداشته می شود.
وی افزود: در مرحله اول اسامی 800 فرد حقیقی و حقوقی در این تحریم ها وجود دارد که با لغو تحریم ها اسامی آنها نیز از لیست تحریم ها برداشته خواهد شد.
عراقچی گفت: در عین حال اسامی افرادی که به خاطر تحریم های تسلیحاتی و موشکی و اقدام دو منظوره در لیست تحریم ها بوده اند تا هشت سال باقی خواهد ماند که تعداد آنها 263 نفر را شامل می شود که عمدتاً فرد یا نهادهای حقیقی یا حقوقی هستند.
معاون وزیر امور خارجه افزود: بخش بعدی تحریم ها مربوط به کسانی است که در لیست هستند و از سوئیفت (خدمات مربوط به انتقال پول) نمی توانند استفاده کنند.
عراقچی گفت: بحث افرادی که به خاطر تروریسم و حقوق بشر در لیست تحریم ها قرار گرفته اند جداست و تحریم آنها مربوط به موضوع هسته ای نبوده و باقیست.
وی افزود: تحریم های مربوط به تبادلات دلاری همچنان می ماند چون از تحریم های اولیه آمریکاست که قبل از مورد هسته ای صورت گرفته است.
عراقچی گفت: برداشته شدن تحریم های اولیه آمریکا مربوط به مذاکرات دو کشور می شود که نه ما قصد آن را داریم و نه وارد این موضوع می شویم.
وی تاکید کرد: براساس توافق برجام تحریم هایی که در قالب برجام برداشته می شود به اسم و عناوین و بهانه های دیگر نمی تواند علیه ایران دوباره اعمال شود در این صورت آن نقض برجام خواهد بود.
عضو گروه مذاکره کننده هسته ای کشورمان همچنین در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان درخصوص بیرون بردن ضایعات نیروگاه هسته ای اراک از کشور گفت: اینکه ما خودمان تصمیم بگیریم ضایعات نیروگاه اراک را به بیرون از کشور بفرستیم این به معنی تسلط بیگانگان نیست.
عراقچی افزود: ما براساس توافقی که با روسیه داریم ضایعات سوخت نیروگاه بوشهر را به خارج می فرستیم چرا که نگهداری این ضایعات دارای هزینه ها و خطرات بسیاری است.
وی با بیان اینکه کمیسیون مشترک به درخواست ما شکل گرفته است تصریح کرد: آژانس انرژی اتمی بر عملکرد ما نظارت داشت اما عملکرد این کشورها بدون نظارت بود که با تشکیل این کمیسیون بر عملکرد آنها نیز نظارت خواهد شد .
وی در پاسخ به سوال عضو دیگر این کمیسیون درباره داده ها و ستانده های برجام گفت : همانگونه که طرف های مذاکره کننده درخواست هایی داشتند و ما به آنان پاسخ منفی می دادیم برعکس این موضوع نیز وجود داشت و این ذات مذاکره است تا بتوانیم به خواسته ها و نتایج مورد توافق دو طرف برسیم.
عراقچی حفظ عزت و تثبیت غنی سازی در ایران، رفع تحریم ها و صنعتی شدن هسته ای کشورمان را از دستاوردهای این مذاکرات دانست و درباره تحریم سوئیفت گفت : در این زمینه تحریمی علیه ایران وجود ندارد بلکه افرادی هستند که در فهرست این نوع تحریم قرار دارند.
وی با بیان اینکه بسیاری از تحریم ها روانی بوده و تنها روی کاغذ آمده است گفت : به نظرم وجود 50 درصد تحریم ها علیه ایران اینگونه بوده است و شرکت ها به صورت خودتحریمی عمل کرده اند که بعد از برجام نخستین اقدامی که صورت می گیرد برداشته شدن بار روانی تحریم ها و جریمه های ساختگی است .
عراقچی گفت : در قدم اول پس از اجرای برجام بیش از 800 نفر از فهرست تحریم سوئیفت خارج می شوند و حدود 240 تا 250 نفر باقی می مانند که طی مدت زمان معین آنان نیز از این فهرست حذف خواهند شد .
وی با بیان اینکه سوئیفت تحریم حیاتی و کلیدی نیست افزود : سوئیفت خدمات انتقال پول است که برای کشور در نظر گرفته نشده است و فقط این افراد را در بر خواهد داشت .
عراقچی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا قبول برخی شرایط و استثنائات برای کشور دیگری نیز وجود داشته است یا خیر گفت : برخی کشورها برای اعتمادسازی مسیرهایی را طی کرده اند مانند ژاپن که 25 درصد کل بودجه آژانس انرژی اتمی صرف نظارت بر تاسیسات اتمی این کشور می شود و فراتر از پروتکل الحاقی با هدف اعتمادسازی عمل می کند .
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در ادامه سخنانش در پاسخ به سوالات اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس درخصوص برجام به تشریح نظر کارشناسی وزارت امور خارجه در مورد تصویب برجام در مجلس پرداخت.
وی ابتدا با اشاره به مهم بودن این موضوع و اینکه در خبرهای درج شده از سخنان وی در مورد موضوع برجام در مجلس سوءتفاهم شده است گفت: اینکه برجام در مجلس تصویب شود یا نه تصمیم گیری در این خصوص بر عهده وزارت امور خارجه نیست.
عراقچی با اشاره به این که این موضوع را می توان از دو منظر حقوقی و سیاسی بررسی کرد گفت: از منظر حقوقی ما به عنوان وزارت امور خارجه در موضع قضاوت نیستیم ولی دو دیدگاه بین حقوقدانان وجود دارد دیدگاه اول این که برجام باید براساس اصول 125 و 77 قانون اساسی در مجلس تصویب شود.
وی افزود: عده ای دیگر از حقوقدانان نیز معتقدند تعهدات برجام داوطلبانه است و این الزام حقوقی ندارد و نیازی به تصویب مجلس نیست.
عراقچی همچنین گفت: براساس نظر حقوقدانان چون برجام ضمیمه قطعنامه است و قطعنامه ها هیچ وقت در مجلس تصویب نمی شده بنابراین نباید به تصویب مجلس برسد.
وی افزود: براساس این نظریه چون شورای عالی امنیت ملی به این موضوع ورود پیدا کرده این موضوع شامل اصل 176 می شود و در نتیجه از حیطه مجلس خارج است.
عراقچی تصریح کرد: بنابر این از منظر حقوقی این دو دیدگاه وجود دارد و هرکسی که تصمیم باید بگیرد تصمیم می گیرد ولی وزارت خارجه تصمیم گیرنده در این موضوع نیست.
معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت کارشناسی مذاکره کننده هسته ای کشورمان در ادامه گفت: اما از نظر سیاسی وزارت خارجه می تواند نظر کارشناسی خود را ارائه دهد و براساس نظر کارشناسی وزارت امور خارجه چون هیچ یک از طرف های مقابل ما برجام را در کشورهای خودشان به تصویب نمی رسانند بنابر این لزومی به بررسی آن در مجلس شورای اسلامی نیز نیست.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در ادامه گفت: تصمیم بررسی برجام در مجلس را مجلس انتخاب می کند و این تصمیمی است که ما نمایندگان مجلس خواهیم گرفت و فعلاً این موضوع در مرحله بررسی است.
در ادامه عراقچی با اشاره به اینکه از نظر موضع شخصی تیم مذاکره کننده هسته ای، بهتر است برجام در مجلس بررسی شود گفت: بهترین حالت از نظر عقیده شخصی برای ما این است که مجلس برجام را بررسی کند ولی ما هیچ گاه نظرات شخصی خود را بر مصالح ملی ترجیح نداده ایم.
درباره امنیت کشور مصالحه نمی کنیم
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت : اصل اول در مذاکرات برای ما امنیت است و آن را با هیچ کس مصالحه نمی کنیم .
عراقچی درباره اینکه می گویند بحث موشکی دغدغه ماست گفت : در این زمینه پاسخ داده ایم و نگرانی ها برطرف شده است .
وی افزود: راستی آزمایی و نظارت بر موشک ها به هیچ وجه در برجام مطرح نیست و فقط یک پاراگراف قطعنامه شورای امنیت در این زمینه در خصوص موشک های طراحی شده با قابلیت حمل کلاهک هسته ای وجود دارد تا ایران در این زمینه ورود نکند و این درخواست نیز برای ما الزام آور نیست.
عراقچی در خصوص اینکه امنیت دفاعی ما چه می شود ؟ گفت : چه برجام و چه قطعنامه شورای امنیت و هیچ کس دیگری نمی تواند امنیت ما را متزلزل و خدشه دار کند و ما امنیت خود را با هیچ کس مصالحه نمی کنیم.
وی گفت : این که این به معنی کاغذپاره بودن قطعنامه است، نیست بلکه قطعنامه شورای امنیت ارزشمند است اما امنیت کشور ما از آن با ارزش تر است .
عراقچی افزود : قطعنامه جدید سندی ارزشمند است و ویژگی های زیادی دارد اما ما نیز صراحتاً و بدون تعارف گفته ایم که بحث امنیت کشورمان را با هیچ چیز مصالحه نمی کنیم.
وی درباره اینکه آیا کشتی های ایرانی مورد بازرسی قرار می گیرند گفت: طبق قوانین بین المللی کشورها می توانند در آب های خود از کشتی هایی که به گمانشان کالاهای دو منظوره حمل می کنند بازدید کنند و در آب های بین المللی با اجازه صاحب پرچم آن کشتی می توانند اقدام به بازرسی کنند و نیازی به قطعنامه نیست.
وی با بیان اینکه ممکن است نگرانی هایی برای سوء استفاده طرف مقابل وجود داشته باشد، گفت : سعی کرده ایم در متن برجام به این مسائل توجه ویژه داشته باشیم.
وی درباره سازوکار حل و فصل اختلافات احتمالی گفت : اگر اختلافی پیش بیاید هر یک از کشورهای برجام در صورتی که مدعی نقض تعهدات شوند باید در کمیسیون مشترک مسئله را پیگیری کنند و اگر حل و فصل نشود شاکی می تواند موضوع را به عنوان توقف کلی یا جزئی برجام قلمداد کند که این یک دوره سی و پنج روزه را باید طی کند و ما نیز به صراحت گفته ایم که در صورت نقض تعهدات طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نخواهیم بود .
وی با بیان اینکه طبق برجام در زمینه فعالیت هایی که منجر به ساخت بمب اتم می شود مانند چاشنی های انفجاری چند نقطه ای و تجهیزات و دوربینهایی که در بمب اتم به کار می رود تعهد داده ایم گفت : این تعهدی عجیب و غریب نیست و بر اساس فتوای مقام معظم رهبری و دکترین نظامی ما نیز دست زدن به چنین اقداماتی امکان پذیر نیست .
معاون حقوقی وزیر امور خارجه گفت : برای تجاری شدن صنعت هسته ای کشورمان چشم انداز 15 ساله در نظر گرفته ایم که بعد از سپری کردن هشت سال محدودیت دوره تکامل تدریجی آغاز می شود و در طول این مدت ایران به تعهدات خود به آژانس انرژی اتمی بر اساس پروتکل الحاقی پایبند خواهد بود .
عراقچی گفت : ما می خواهیم پس از دوران 8 ساله محدودیت ها روند توسعه نسل هشتم سانتریفیوژ ها و زیرساخت های آن را تهیه و تکمیل کنیم .
وی درباره اینکه می گویند رسیدن به این نقطه 147 تا 200 سال طول می کشد گفت : برنامه ما 15 ساله است و آن را به اژانس انرژی اتمی ارائه می کنیم تا سالانه 200 ماشین صنعتی تولید کنیم و این نگرانی مرتفع شده است .
عراقچی گفت : تا دو ، سه ماه آینده برنامه اجرایی 15 ساله را به آژانس ارائه می کنیم تا به یک میلیون سو غنی سازی دست یابیم .
وی افزود : دستاورد طرف مقابل این است که می تواند ادعا کند ایران اگر اراده کند تا به سلاح هسته ای دست یابد پس از گذشت ده سال تحریم یک سال دیگر زمان می خواهد تا به این سلاح دست یابد و همه دستاورد آنها این است .
عراقچی افزود : از سال هشتم به بعد طبق برنامه خود عمل می کنیم و ظرف 15 سال به تولید یک میلیون سو دست خواهیم یافت .
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان درباره محدودیت ایران در نگهداری بیش از 300 کیلو اورانیوم غنی شده 6 ، 3 درصد گفت : اگر اورانیوم را غنی می کنیم و احتیاج به سوخت آن داشته باشیم مواد حاصله را باید غنی کنیم و پس از آن به اکسید ، قرص سوخت ، میله و مجتمع و تزریق رآکتور تبدیل کنیم و در غیر این صورت یا باید آن را بفروشیم و یا رقیق کنیم .
وی گفت : بر اساس برجام معادن کنستانتره طی مدت 25 سال تحت نظارت خواهد بود .
عراقچی افزود : شرکت هایی که اجازه تعامل با ایران را پیدا می کنند نیز آیین نامه و دستورالعمل های آنها روی سایت ها قرار می گیرد و ایران در تهیه آیین نامه ها مشورت خواهد کرد .
عراقچی در پاسخ به این سوال که مجتمع سوخت متکی به روسیه خواهد بود یا خیر گفت : این گونه نیست و سوخت ارسالی از روسیه شامل 300 کیلو اورانیوم غنی شده نمی شود و همچنین تهیه سوخت با استانداردهای جهانی و یا خرید از دیگر کشورها نیز شامل این 300 کیلو نمی شود .
وی همچنین از نگهداری 164 ماشین اولیه غنی سازی در جای خود به عنوان موزه خبر داد و گفت: این درخواست ما بود که با موافقت طرف مقابل روبرو شد .
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در بخش دیگری از سخنانش گفت :ایران و گروه 1+5 هر دو سال یکبار برای بازنگری برجام در سطح وزرا با یکدیگر دیدار می کنند تا در خصوص رفع نقطه ضعفها به اجماع برسند .
وی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان در خصوص محرمانه بودن بخشی از برجام گفت: برجام هیچ بخش محرمانه ای ندارد و تنها ، نقشه راهی که بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود دارد محرمانه است.
عراقچی افزود: تمامی اسنادی که بین سازمان انرژی اتمی و کشورها وجود دارد جزو اسناد محرمانه به شمار می رود.
عضو هیئت مذاکره کننده هسته ای کشورمان همچنین درخصوص موضوع پی ام دی نیز گفت: یک سری موضوعات و سوالاتی از گذشته وجود داشته است که این سوالات در دو سه ماه آینده جمع بندی و به آنها پاسخ داده می شود.
عراقچی افزود: مرحله اول مربوط به این موضوع را روز گذشته ایران به آژانس داد و آژانس هم طبق اطلاعیه ای اعلام کرد که ایران آن را ارائه کرده است.
وی همچنین گفت: گزارشی هم وجود دارد که آژانس قبلاً آن را اعلام کرده و دارای 64 پاراگراف است که براساس آن 12 پرونده علیه ایران باز شده و مربوط به اتهاماتی است که به ایران زده شده و موجب تحریم ها شده است.
عراقچی افزود: این 12 پرونده قرار است طی چند ماه آینده حل و فصل شود و آژانس پرونده این موضوع را ببندد.
معاون وزیر امور خارجه همچنین در خصوص لغو برخی تحریم ها نیز گفت: یکسری تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران بوده که مربوط به لیست افراد می شود که براساس توافق هر تحریمی که برداشته می شود افرادی که به خاطر آن تحریم ها در لیست تحریم بودند نیز برداشته می شود.
وی افزود: در مرحله اول اسامی 800 فرد حقیقی و حقوقی در این تحریم ها وجود دارد که با لغو تحریم ها اسامی آنها نیز از لیست تحریم ها برداشته خواهد شد.
عراقچی گفت: در عین حال اسامی افرادی که به خاطر تحریم های تسلیحاتی و موشکی و اقدام دو منظوره در لیست تحریم ها بوده اند تا هشت سال باقی خواهد ماند که تعداد آنها 263 نفر را شامل می شود که عمدتاً فرد یا نهادهای حقیقی یا حقوقی هستند.
معاون وزیر امور خارجه افزود: بخش بعدی تحریم ها مربوط به کسانی است که در لیست هستند و از سوئیفت (خدمات مربوط به انتقال پول) نمی توانند استفاده کنند.
عراقچی گفت: بحث افرادی که به خاطر تروریسم و حقوق بشر در لیست تحریم ها قرار گرفته اند جداست و تحریم آنها مربوط به موضوع هسته ای نبوده و باقیست.
وی افزود: تحریم های مربوط به تبادلات دلاری همچنان می ماند چون از تحریم های اولیه آمریکاست که قبل از مورد هسته ای صورت گرفته است.
عراقچی گفت: برداشته شدن تحریم های اولیه آمریکا مربوط به مذاکرات دو کشور می شود که نه ما قصد آن را داریم و نه وارد این موضوع می شویم.
وی تاکید کرد: براساس توافق برجام تحریم هایی که در قالب برجام برداشته می شود به اسم و عناوین و بهانه های دیگر نمی تواند علیه ایران دوباره اعمال شود در این صورت آن نقض برجام خواهد بود.
عضو گروه مذاکره کننده هسته ای کشورمان همچنین در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان درخصوص بیرون بردن ضایعات نیروگاه هسته ای اراک از کشور گفت: اینکه ما خودمان تصمیم بگیریم ضایعات نیروگاه اراک را به بیرون از کشور بفرستیم این به معنی تسلط بیگانگان نیست.
عراقچی افزود: ما براساس توافقی که با روسیه داریم ضایعات سوخت نیروگاه بوشهر را به خارج می فرستیم چرا که نگهداری این ضایعات دارای هزینه ها و خطرات بسیاری است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *