دلیل اصلی آلودگی هوا مسئولین هستند
- شاید نتوان برای رفع آلودگی هوای تهران راهکاری پیدا کرد چرا که انگیزه و همت لازم در مسئولین دیده نمیشود.
دلیل اصلی آلودگی هوا در کلانشهر تهران را باید در نوع مدیریت و تصمیم گیریهای مسئولین جستجو کرد.
در واقع تاکنون اگر نگوییم هیچ اقدامی برای کاهش آلودگی هوا از سوی مسئولین در تهران و دیگر کلانشهرهای کشور انجام نشده است، میتوانیم بگوییم که تاکنون هر آنچه که برای کاهش آلودگی هوایی تصویب و در قالب قانون در آمده یا صلا اجرا نشده یا کاملاً ناقص اجرا شده است.
مسئولین پاسخ دهند که تا چه اندازه قانون هوای پاک در کشور اجرا شده است؟
این قانون پس از بحث و بررسیهای طولانی سرانجام در سال ۱۳۹۶ به تصویب رسید.
برای اجرای قانون هوای پاک سازمانها، وزارتخانهها و نهادهای گوناگونی وجود دارد که هر یک باید به وظایف خود عمل کند.
سازمان حفاظت محیط زیست مهمترین بخش از اجرای قانون هوای پاک است که در واقع متولی اصلی آن است.
این سازمان بر اساس قانون هوای پاک حتی حق دارد خودروهای غیر استانداردی که در داخل تولید میشود، از شماره گذاری آن جلوگیری کند، اما این بخش از قانون تنها بر روی کاغذ وجود دارد.
سازمان حفاظت محیط زیست وظایف و اختیارات دیگری هم دارد که در قانون قید شده، اما هیچیک از آنها اجرایی نشده است.
شهرداریها، وزارت بهداشت، وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت کشور و دیگر سازمانها و ارگانهای ذیربط در این قانون وظایفی دارند که هر یک باید به آن عمل کنند.
نمیتوان مردم را مقصر آلودگی هوای تهران و برخی دیگر از کلانشهرها دانست، مردم در این پرونده شاکی هستند و حتی بر اساس قانون شهروندی میتوانند از متولیانی که در زمینه مبارزه با آلودگی هوا سهل انگاری کردهاند شکایت کنند.
آیا خودروهایی که در کشور تولید میشود استانداردهای آلایندگی را دارد؟
آیا بنزینی که در جایگاهها عرضه میشود بر اساس استانداردهای یورو ۴ و ۵ است؟
آیا کارخانههای اطراف و درون شهرها از سوخت مازوت استفاده میکنند یا نه؟
کارخانههایی که آلایندگی ایجاد میکنند آیا از فیلترهای تصفیه استاندارد بهره میبرند؟
آیا دولت برای ارتقاء ناوگان حمل و نقل عمومی سهم خود را که قانون برای آن تعیین کرده پرداخت میکند؟
شهرداری تهران و دیگر شهرداریهای کلانشهرهایی آلوده کشور آیا به وظایف خود در زمینه مقابله با آلودگی هوا عمل میکنند؟
شورای عالی محیط زیست چه زمانی برگزار شد و آیا مصوبات این شورا عملیاتی شده است؟
آخرین جلسه شورای عالی محطی زیست تیر ماه سال ۱۳۹۸ برگزار شده است که بیش از یکسال از آن میگذرد.
در آن جلسه از تلاشهای وزارت نفت برای تولید بنزین یورو ۴ و یورو ۵ تقدیر و تشکر شد، اما آیا واقعاً بنزین تولید شده استاندارد یورو ۴ و ۵ را دارد و در صورت دارا بودن این استانداردها، آیا خودروهای تولید داخل توانایی استفاده بهینه از این بنزین را دارد؟
در خبرهای استفاده از سوخت مازوت در کارخانهها تأیید شده است در حالی که بر اساس قانون، کارخانهها نباید از سوخت مازوت استفاده کنند چرا که آلایندگی آن بسیار بالا است.
در این میان تا چه اندازه قانون از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و جایگزین کردن خودروهای نو اجرا شده است؟
همه مسائلی که در بالا گفته شد، از وظایف اصلی مسئولین برای مبارزه با آلودگی هوا است و با توجه به شرایط حاکم در تهران و دیگر کلانشهرها، متوجه میشویم که مسئولین در این زمینه اقدام خاصی انجام ندادهاند و تنها این مردم هستند که باید خودروهای غیر استاندارد ساخت داخل را تحویل بگیرند و همین خودروها اگر به مراکز معاینه فنی خودرو مراجعه کنند نمیتوانند مؤلفههایی که در زمان معاینه اعمال میشود به دست آورند.
مردم بیشترین زیان را به خاطر آلودگی هوا میبینند. بیماریها، مرگ و میرها و هزینههای تابع آن به مردم تحمیل میشود و هیچ مسئول و سازمانی هم پاسخگو نیست.
حال تو خود قصه مفصل بخوان از این مجمل!