ماجرای شایعه تملک گورستان دولاب چه بود؟
حسن خلیل آبادی درخصوص شایعه تملک گورستان دولاب توسط بهشت زهرا (س) و شهرداری گفت: مسالهای درباره دعوا بر سر تملک این گورستان به وجود نیامده است. به طور کلی حفظ و نگهداری محیط پیرامونی و جلوگیری از آسیب دیدگی محیطهایی نظیر آرامستانها از وظایف شهرداری است.
خبرگزاری میزان -
خلیل آبادی در پاسخ به اینکه باتوجه به مخروبه بودن بعضی از ساختمان ها، کلیسا و بخشهایی از فضای داخلی این گورستان صرف هزینه برای پیاده راه سازی در محیط اطراف چه ضرورتی داشته گفت: فضاهای داخلی گورستان دولاب در اختیار شورای شهر و شهرداری تهران نیست. متولی این گورستان بعضی از سفارتخانهها و بستگان کسانی هستند که در این گورستانها خاکسپاری شده اند. مسوولیتی که ما در قبال این مکان داریم به نمای شهری، پیاده رو و خیابان محدود میشود و فضای داخلی گورستان به متولیان این مکان مربوط است. البته اگر از ما کمکی بخواهند برای خدمت رسانی آماده هستیم.
وی ادامه داد: عملیات عمرانی برای گورستان دولاب تنها شامل محیط بیرونی این مکان میشود. وظیفه شهرداری و شورای شهر رسیدگی به فضای خارجی این گورستان است و در امور داخلی آنجا که متولیان دیگری دارد دخالتی نداریم. براساس برنامه عمرانی درحال انجام محوطههای بیرونی این گورستان ساماندهی میشود که مجموعه بزرگی شامل بخشهای مختلف را در بر میگیرد. ما در حال بازسازی محیط پیرامونی این گورستان از جمله پیاده راه، نماسازی ها، میدان و محوطههای بیرونی هستیم.
وی درباره نیاز کلیسای تاریخی گورستان دولاب به بازسازی و مرمت گفت: تصمیم گیری درباره مواردی از این قبیل با شورای خلیفه گری ارامنه است که خودشان اقدامات ترمیمی را انجام میدهند و اگر از ما تقاضای کمک داشته باشند آمادگی لازم را خواهیم داشت. ولی معمولا، چون چنین مکانهایی جزو میراثهای تاریخی محسوب میشوند باید وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ورود پیدا کند و نیز، چون مربوط به اقلیت محترم ارامنه است شورای خلیفه گری ارامنه در این امور اقدام و پیگیری میکند. شهرداری هم که به عنوان نهاد مدیریت شهری در نگهداری آرامستانها وظایفی را برعهده دارد در صورت لزوم اقدامات لازم را صورت خواهد داد. اما باید در نظر گرفت مداخله کردن مدیریت شهری در امور مربوط به گورستان دولاب بدون هماهنگی با متولیان این مکان ممکن است پیامدهای مثبتی نداشته باشد.
خلیل آبادی در واکنش به اینکه احداث پیاده راه در محیط پیرامونی گورستان دولاب باعث اختلال در تردد خودروها شده گفت: سیاست کلی شورای شهر پنجم انسان محورانه است. به این معنا که ما برای انسانها و افراد پیاده بیشتر از خودروها ارزش قائل میشویم. بر همین اساس ما به رفت و آمد مردم در شهر به صورت پیاده بیشتر توجه نشان میدهیم و تمرکز را روی این موضوع گذاشته ایم.
رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران درخصوص شایعه تملک گورستان دولاب توسط بهشت زهرا (س) و شهرداری گفت: مسالهای درباره دعوا بر سر تملک این گورستان به وجود نیامده است. به طور کلی حفظ و نگهداری محیط پیرامونی و جلوگیری از آسیب دیدگی محیطهایی نظیر آرامستانها از وظایف شهرداری است. با این حال شهرداری هیچگاه ابتدا به ساکن در این امور مداخله نمیکند. معمولا با متولیان آرامستان و افرادی که متوفیانشان را در آنجا دفن کرده اند حتما هماهنگیهای لازم صورت میگیرد.
وی درخصوص بحثهای پیش آمده درمورد تغییر نام میدان این آرامستان تاریخی گفت: پیشنهادی وجود داشت که نام میدان این گورستان به میدان صلح تغییر پیدا کند، اما بعضیها پیشنهاد کردند نام بهشت مریم برای این مکان برگزیده شود. این بحث همچنان ادامه دارد و امیدوارم با خرد جمعی این موضوع را به نقطه مطلوب برسانیم.
حسن خلیلآبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران درخصوص عملیات عمرانی صورت گرفته در گورستان تاریخی دولاب به میزان گفت: ما در اطراف گورستان دولاب درحال ایجاد پیاده راه هستیم و میدان واقع در این منطقه را هم تحت پوشش عملیات عمرانی قرار داده ایم. کارها و اقداماتی هم برای ساماندهی محیط اطراف گورستان در دست انجام است تا به عنوان محل گردشگری برای مردم منطقه و شهروندان تهرانی یا کسانی که از خارج از کشور میآیند مورد استفاده قرار بگیرد.
خلیل آبادی در پاسخ به اینکه باتوجه به مخروبه بودن بعضی از ساختمان ها، کلیسا و بخشهایی از فضای داخلی این گورستان صرف هزینه برای پیاده راه سازی در محیط اطراف چه ضرورتی داشته گفت: فضاهای داخلی گورستان دولاب در اختیار شورای شهر و شهرداری تهران نیست. متولی این گورستان بعضی از سفارتخانهها و بستگان کسانی هستند که در این گورستانها خاکسپاری شده اند. مسوولیتی که ما در قبال این مکان داریم به نمای شهری، پیاده رو و خیابان محدود میشود و فضای داخلی گورستان به متولیان این مکان مربوط است. البته اگر از ما کمکی بخواهند برای خدمت رسانی آماده هستیم.
وی ادامه داد: عملیات عمرانی برای گورستان دولاب تنها شامل محیط بیرونی این مکان میشود. وظیفه شهرداری و شورای شهر رسیدگی به فضای خارجی این گورستان است و در امور داخلی آنجا که متولیان دیگری دارد دخالتی نداریم. براساس برنامه عمرانی درحال انجام محوطههای بیرونی این گورستان ساماندهی میشود که مجموعه بزرگی شامل بخشهای مختلف را در بر میگیرد. ما در حال بازسازی محیط پیرامونی این گورستان از جمله پیاده راه، نماسازی ها، میدان و محوطههای بیرونی هستیم.
وی درباره نیاز کلیسای تاریخی گورستان دولاب به بازسازی و مرمت گفت: تصمیم گیری درباره مواردی از این قبیل با شورای خلیفه گری ارامنه است که خودشان اقدامات ترمیمی را انجام میدهند و اگر از ما تقاضای کمک داشته باشند آمادگی لازم را خواهیم داشت. ولی معمولا، چون چنین مکانهایی جزو میراثهای تاریخی محسوب میشوند باید وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ورود پیدا کند و نیز، چون مربوط به اقلیت محترم ارامنه است شورای خلیفه گری ارامنه در این امور اقدام و پیگیری میکند. شهرداری هم که به عنوان نهاد مدیریت شهری در نگهداری آرامستانها وظایفی را برعهده دارد در صورت لزوم اقدامات لازم را صورت خواهد داد. اما باید در نظر گرفت مداخله کردن مدیریت شهری در امور مربوط به گورستان دولاب بدون هماهنگی با متولیان این مکان ممکن است پیامدهای مثبتی نداشته باشد.
بیشتر بخوانید:
خلیل آبادی در واکنش به اینکه احداث پیاده راه در محیط پیرامونی گورستان دولاب باعث اختلال در تردد خودروها شده گفت: سیاست کلی شورای شهر پنجم انسان محورانه است. به این معنا که ما برای انسانها و افراد پیاده بیشتر از خودروها ارزش قائل میشویم. بر همین اساس ما به رفت و آمد مردم در شهر به صورت پیاده بیشتر توجه نشان میدهیم و تمرکز را روی این موضوع گذاشته ایم.
وی خاطرنشان کرد: حتی اگر همه مجموعه گورستان دولاب هم تخریب شود و اتوبانی جایگزینش شود باز شاهد اختلال در رفت و آمد خودروها خواهیم بود. علت این امر فزونی خودروها در تهران است. بسیاری از افراد به قصد گردش سوار خودروهایشان میشوند و به خیابانها میآیند و حجم ترافیک شهری را بالا میبرند. ما، اما محیط این منطقه را برای رفت و آمد و پیاده روی و تفریحات مردم محل ساماندهی میکنیم. البته اینکه بخواهیم سراسر شهر را برای رفت و آمد آسان خودروها مهیا کنیم جزو برنامههای ما هست. اما نباید سهم خودروها بیشتر از انسانها باشد. هر کجا که ما میخواهیم پیاده راه احداث کنیم تا تسهیلی در رفت و آمد مردم پیاده به وجود بیاید طبیعی است که سهم خودروها کاهش پیدا کند. سهم خودروها در دورههای گذشته در تهران زیادی بوده و همین حالا هم زیاد است. همین مساله باعث شده تا تهران پر از دود و ترافیک و خودروهای آلاینده باشد. اگر ما سهم دوچرخه سواری و پیاده روی را افزایش داده بودیم امروز به این بحرانی که در آلودگی هوا و ترافیک داریم برنمی خوردیم.
رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران درخصوص شایعه تملک گورستان دولاب توسط بهشت زهرا (س) و شهرداری گفت: مسالهای درباره دعوا بر سر تملک این گورستان به وجود نیامده است. به طور کلی حفظ و نگهداری محیط پیرامونی و جلوگیری از آسیب دیدگی محیطهایی نظیر آرامستانها از وظایف شهرداری است. با این حال شهرداری هیچگاه ابتدا به ساکن در این امور مداخله نمیکند. معمولا با متولیان آرامستان و افرادی که متوفیانشان را در آنجا دفن کرده اند حتما هماهنگیهای لازم صورت میگیرد.
وی درخصوص بحثهای پیش آمده درمورد تغییر نام میدان این آرامستان تاریخی گفت: پیشنهادی وجود داشت که نام میدان این گورستان به میدان صلح تغییر پیدا کند، اما بعضیها پیشنهاد کردند نام بهشت مریم برای این مکان برگزیده شود. این بحث همچنان ادامه دارد و امیدوارم با خرد جمعی این موضوع را به نقطه مطلوب برسانیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *