رونمایی از قطار ملی؛ شاید وقتی دیگر
با وجود اینکه مدیران شهری پایتخت از مدت ها پیش رونمایی از قطار ملی مترو را به رسانه ها و افکار عمومی وعده داده بودند مراسم رونمایی از این دستاورد ملی بدون اطلاع و توضیح قبلی در زمان مقرر انجام نشد.
خبرگزاری میزان -
اما این رونمایی معهود چه زمانی برگزار خواهد شد؟ سال رو به پایان است و بهتر آن است که این دستاورد ملی از پس این سال سخت تحریم و کرونا مانند میوه و ماحصلی برای خوداتکایی و خودباوری نمایش داده شود: در یکی از روزهای اسفند این رونمایی انجام خواهد شد. حالا باید ببینیم چه تاریخی در اسفندماه برای این کار انتخاب خواهد شد. اما احتمالا در ده روز آخر اسفند این مراسم انجام خواهد شد. چون این یک اتفاق بزرگ محسوب میشود که برای اولین بار در کشورمان رخ میدهد و قطار ملی مترو در حال ساخته شدن است. این جزو بزرگترین پروژههای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. کارفرمای این پروژه آنها هستند و شرکت مترو تهران هم مجری این پروژه محسوب میشود. این اتفاق بزرگ و ارزشمند برای اولین بار رخ میدهد و مقامات هم باید حضور داشته باشند تا این اتفاق بزرگ با حضور آنها رقم بخورد. امیدوار هستم در اسفندماه مراسم رونمایی از قطار ملی محقق شود.
شیوع کرونا با آن همه قربانی و تلفات برای درآمدهای شهرداری تهران هم ضایعهای محسوب میشود. به ویژه اگر تحریمهای ظالمانه آمریکایی هم به کمکش آماده باشد. البته مدیرعامل متروی پایتخت انجام تمهیدات برای ساخت قطار ملی را به پیش از درگرفتن موج بیماری کرونا مربوط میداند. برنامهای که با وجود مشقتهای پیش آمده باید پیش میرفت: قراردادی که برای انجام این پروژه منعقد گردید مربوط به پیش از شیوع بیماری کرونا و در تیرماه ۹۸ بود. این قراداد براساس تکلیفی بود که ماده ۵۴ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور مشخص کرده است. طبق این ماده قانونی دولت و مشخصا وزارت صنایع و معادن و معاونت علمی و فناوری موظف هستند که تا آخر این برنامه که سال ۱۴۰۰ خواهد بود عمق داخلی سازی را به هشتاد و پنج درصد برسانند.
با وجود اینکه مدت هاست اعتباری از جانب دولت نصیب حمل و نقل عمومی نشده علی امام، اما رد و نشان دولتیان در انجام این پروژه ملی را هم عیان میکند. آن طور که او میگوید یک پای آتش این دیگ دستاورد ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده است: بر همین اساس توافقی شکل گرفت که منجر به انعقاد قراردادی شد که در تیرماه ۹۸ مابین شرکت مترو به نمایندگی از شهرداری تهران با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به امضا رسید تا این اتفاق رخ دهد. از آن زمان همکاران ما تلاش مجدانهای برای به سرانجام رسیدن این کار داشتند. استفاده از ظرفیتهای ارزندهای که در بحث طراحی و ساخت که در بخشهای مختلف قطار مترویی در کشور هست باعث شده تا الان درحال رسیدن به مراحل پایانی این پروژه باشیم.
- طی این ماهها که در کوران کرونا، کمبود درآمد و منابع مالی عشوه میخرد و جلوه میفروشد و فشار تحریمها چنان مدیریت شهری پایتخت را در فشار گذاشته که راهی برای تامین اعتبارهای مورد نیاز باقی نمانده خبر رونمایی از قطار ملی مترو بادی به پرچم نیمه افراشته شهرداری تهران انداخته است. در این مدت صفحات روزنامهها و ویترین خبرگزاریها از گزارش و مصاحبه و مداهنه بر سر این پروژه ملی پر بوده و متولیان اداره تهران آن را به مثابه دستاوردی ارزشمند در برهوت کرونا و تحریمها به جامعه عرضه کرده اند.
اما طبق آن چیزی که مدیران شهری پایتخت از مدتها قبل به رسانهها گفته بودند زمان مقرر شده برای رونمایی از این قطار ساخت ملی دهه فجر در نظر گرفته شده بود. بر این اساس و آن گونه که مدیرعامل شرکت مترو تهران در گفت و گوهایش با رسانهها ابراز کرده قرار بود روز ۲۱ بهمن مراسم رونمایی از واگن ملی با حضور شماری از مسوولان رده بالای کشوری انجام شود.
روز موعود، اما سپری شد و بی هیچ اطلاع یا خبری مراسم رونمایی انجام نشد. اینکه در سال جهش تولید ملی و در میانه برزخ کرونا و تحریم چنین ابتکار مهم و مغتنمی به صدر فهرست برنامههای دهه فجر برود اتفاق خوشایندی برای مدیران شهری بود. با وجود این به ثمر ننشستنش، اما و اگرهایی را پدید آورد.
علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران به رغم اشتغالات اجرایی پردامنه اش آنقدرها دست یافتنی نیست که بتوان هر لحظه سراغش رفت و برای دانستن از اوضاع متروی پایتخت از او اطلاعات یا تحلیل گرفت. این بار، اما مساله عدم رونمایی از قطار ملی با آن همه خبر و گزارش و وعده چیزی نبود که بتوان به راحتی از کنارش گذشت. پس باید که برای به دست آوردن خبری درباره علت برگزار نشدن این مراسم هر طور که بود آقای مدیرعامل را روی خط میآوردیم و سوال و جوابش میکردیم.
علی امام البته درمورد چرایی برگزار نشدن مراسم رونمایی پاسخی ساده و سرراست برای میزان دارد: کار ما از چند روز پیش به پایان رسیده است. روز بیست و یکم بهمن هم ما آمادگی لازم برای رونمایی را داشتیم. اما ناهماهنگیهایی در برنامه برای حضور پیدا کردن بعضی از مقامات در این مراسم پیش آمد. چون هم آقای ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و هم آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و هم خود آقای شهردار قرار بود در این مراسم حضور پیدا کنند.
اما طبق آن چیزی که مدیران شهری پایتخت از مدتها قبل به رسانهها گفته بودند زمان مقرر شده برای رونمایی از این قطار ساخت ملی دهه فجر در نظر گرفته شده بود. بر این اساس و آن گونه که مدیرعامل شرکت مترو تهران در گفت و گوهایش با رسانهها ابراز کرده قرار بود روز ۲۱ بهمن مراسم رونمایی از واگن ملی با حضور شماری از مسوولان رده بالای کشوری انجام شود.
روز موعود، اما سپری شد و بی هیچ اطلاع یا خبری مراسم رونمایی انجام نشد. اینکه در سال جهش تولید ملی و در میانه برزخ کرونا و تحریم چنین ابتکار مهم و مغتنمی به صدر فهرست برنامههای دهه فجر برود اتفاق خوشایندی برای مدیران شهری بود. با وجود این به ثمر ننشستنش، اما و اگرهایی را پدید آورد.
علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران به رغم اشتغالات اجرایی پردامنه اش آنقدرها دست یافتنی نیست که بتوان هر لحظه سراغش رفت و برای دانستن از اوضاع متروی پایتخت از او اطلاعات یا تحلیل گرفت. این بار، اما مساله عدم رونمایی از قطار ملی با آن همه خبر و گزارش و وعده چیزی نبود که بتوان به راحتی از کنارش گذشت. پس باید که برای به دست آوردن خبری درباره علت برگزار نشدن این مراسم هر طور که بود آقای مدیرعامل را روی خط میآوردیم و سوال و جوابش میکردیم.
علی امام البته درمورد چرایی برگزار نشدن مراسم رونمایی پاسخی ساده و سرراست برای میزان دارد: کار ما از چند روز پیش به پایان رسیده است. روز بیست و یکم بهمن هم ما آمادگی لازم برای رونمایی را داشتیم. اما ناهماهنگیهایی در برنامه برای حضور پیدا کردن بعضی از مقامات در این مراسم پیش آمد. چون هم آقای ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و هم آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و هم خود آقای شهردار قرار بود در این مراسم حضور پیدا کنند.
بیشتر بخوانید:
قطار ملی بیست تا سی درصد هزینهها را کاهش میدهد
دهه فجر بهترین زمان برای رونمایی از دستاورد قطار ملی بود. علی رغم این مدیرعامل مترو پایتخت خود ایام دهه فجر و ناهناهنگیهای ناشی از آن را مانع انجام این مراسم میداند: اما به خاطر اینکه در بهمن ماه و ایام دهه فجر قرار داریم مجموعه اقدامات ما برای انجام هماهنگیهای مربوط به مراسم رونمایی از قطار ملی به نتیجه نرسید. درحالی که ما کارها را انجام داده ایم و برای برگزاری مراسم رونمایی آماده بوده و هستیم. ما البته دو برنامه داشتیم که ابتدا یک رونمایی اولیه از قطار سه واگنه داشته باشیم که قرار بود در روز بیست و یکم بهمن انجام شود و بعد در اسفندماه قطار هفت واگنه هم رونمایی شود.
حال که این مراسم رونمایی انجام نشده فرصتی دست داده تا قطار سه واگنه تکمیل و مراسم رونمایی برای قطار هفت واگنه انجام شود: باید متذکر شوم قاعده عمده واگنهای ما در شبکه مترو تهران قطارهای هفت واگنه است. برنامه ما هم برای قطار تولید ملی این است که از قطار سه واگنه به سمت تولید قطار هفت واگنه برویم. حالا، اما فعلا برنامه رونمایی از قطار سه واگنه انجام نشده است. چون آخر سال هم هست نظر مدیریت ارشد ما این بود که اگر برنامهها برای رونمایی هماهنگ نشد کارهای مربوط به همین قطار سه واگنه تکمیل شود و چهار واگن اضافه هم کامل شود و قطار هفت واگنه در اسفندماه رونمایی شود؛ بنابراین از طرف ما مشکلی برای رونمایی از قطار ملی وجود نداشته است.
دهه فجر بهترین زمان برای رونمایی از دستاورد قطار ملی بود. علی رغم این مدیرعامل مترو پایتخت خود ایام دهه فجر و ناهناهنگیهای ناشی از آن را مانع انجام این مراسم میداند: اما به خاطر اینکه در بهمن ماه و ایام دهه فجر قرار داریم مجموعه اقدامات ما برای انجام هماهنگیهای مربوط به مراسم رونمایی از قطار ملی به نتیجه نرسید. درحالی که ما کارها را انجام داده ایم و برای برگزاری مراسم رونمایی آماده بوده و هستیم. ما البته دو برنامه داشتیم که ابتدا یک رونمایی اولیه از قطار سه واگنه داشته باشیم که قرار بود در روز بیست و یکم بهمن انجام شود و بعد در اسفندماه قطار هفت واگنه هم رونمایی شود.
حال که این مراسم رونمایی انجام نشده فرصتی دست داده تا قطار سه واگنه تکمیل و مراسم رونمایی برای قطار هفت واگنه انجام شود: باید متذکر شوم قاعده عمده واگنهای ما در شبکه مترو تهران قطارهای هفت واگنه است. برنامه ما هم برای قطار تولید ملی این است که از قطار سه واگنه به سمت تولید قطار هفت واگنه برویم. حالا، اما فعلا برنامه رونمایی از قطار سه واگنه انجام نشده است. چون آخر سال هم هست نظر مدیریت ارشد ما این بود که اگر برنامهها برای رونمایی هماهنگ نشد کارهای مربوط به همین قطار سه واگنه تکمیل شود و چهار واگن اضافه هم کامل شود و قطار هفت واگنه در اسفندماه رونمایی شود؛ بنابراین از طرف ما مشکلی برای رونمایی از قطار ملی وجود نداشته است.
اما این رونمایی معهود چه زمانی برگزار خواهد شد؟ سال رو به پایان است و بهتر آن است که این دستاورد ملی از پس این سال سخت تحریم و کرونا مانند میوه و ماحصلی برای خوداتکایی و خودباوری نمایش داده شود: در یکی از روزهای اسفند این رونمایی انجام خواهد شد. حالا باید ببینیم چه تاریخی در اسفندماه برای این کار انتخاب خواهد شد. اما احتمالا در ده روز آخر اسفند این مراسم انجام خواهد شد. چون این یک اتفاق بزرگ محسوب میشود که برای اولین بار در کشورمان رخ میدهد و قطار ملی مترو در حال ساخته شدن است. این جزو بزرگترین پروژههای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. کارفرمای این پروژه آنها هستند و شرکت مترو تهران هم مجری این پروژه محسوب میشود. این اتفاق بزرگ و ارزشمند برای اولین بار رخ میدهد و مقامات هم باید حضور داشته باشند تا این اتفاق بزرگ با حضور آنها رقم بخورد. امیدوار هستم در اسفندماه مراسم رونمایی از قطار ملی محقق شود.
شیوع کرونا با آن همه قربانی و تلفات برای درآمدهای شهرداری تهران هم ضایعهای محسوب میشود. به ویژه اگر تحریمهای ظالمانه آمریکایی هم به کمکش آماده باشد. البته مدیرعامل متروی پایتخت انجام تمهیدات برای ساخت قطار ملی را به پیش از درگرفتن موج بیماری کرونا مربوط میداند. برنامهای که با وجود مشقتهای پیش آمده باید پیش میرفت: قراردادی که برای انجام این پروژه منعقد گردید مربوط به پیش از شیوع بیماری کرونا و در تیرماه ۹۸ بود. این قراداد براساس تکلیفی بود که ماده ۵۴ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور مشخص کرده است. طبق این ماده قانونی دولت و مشخصا وزارت صنایع و معادن و معاونت علمی و فناوری موظف هستند که تا آخر این برنامه که سال ۱۴۰۰ خواهد بود عمق داخلی سازی را به هشتاد و پنج درصد برسانند.
با وجود اینکه مدت هاست اعتباری از جانب دولت نصیب حمل و نقل عمومی نشده علی امام، اما رد و نشان دولتیان در انجام این پروژه ملی را هم عیان میکند. آن طور که او میگوید یک پای آتش این دیگ دستاورد ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده است: بر همین اساس توافقی شکل گرفت که منجر به انعقاد قراردادی شد که در تیرماه ۹۸ مابین شرکت مترو به نمایندگی از شهرداری تهران با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به امضا رسید تا این اتفاق رخ دهد. از آن زمان همکاران ما تلاش مجدانهای برای به سرانجام رسیدن این کار داشتند. استفاده از ظرفیتهای ارزندهای که در بحث طراحی و ساخت که در بخشهای مختلف قطار مترویی در کشور هست باعث شده تا الان درحال رسیدن به مراحل پایانی این پروژه باشیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *