چه اقداماتی پس از گم شدن چک باید انجام داد؟
- زمانی که یک برگه چک تکمیل و از دسته چک جدا میشود، در حکم پول است و دارنده چک در صورت ارائه آن به بانک میتواند وجه آن را وصول کند. بنابراین احتیاط در حفظ و نگهداری چک بسیار مهم است. ممکن است یک برگه چک گم یا مفقود شود و یا به دلیل سرقت، جعل، یا از کلاهبرداری، به دست دیگری بیفتد در این شرایط صاحب چک برای جلوگیری از سوء استفاده از آن اقداماتی انجام دهد.
مراحل اعلام مفقودی چک:
۱) مراجعه به بانک و پر کردن فرم درخواست دستور عدم پرداخت از جانب بانک، که اعتبار این دستور برای یک هفته است.
طبق ماده ۱۴ قانون صدور چک، بعد از گم شدن چک، صادر کننده، باید به بانک، کتبا دستور عدم پرداخت بدهد. بانک، بعد از بررسی هویت دستور دهنده، در صورتی که کسی، چک را به بانک ارائه دهد، از پرداخت وجه آن، خودداری میکند و با ذکر علت، اقدام به صدور گواهی عدم پرداخت میکند.
۲) مراجعه به مراجع قضایی صالح در مهلت یک هفتهای و اقدام برای گرفتن گواهی مربوط به مفقودی چک و تقاضای رسیدگی به مساله مفقودی چک. درخواست رسیدگی به گم شدن چک و صدور گواهی مفقودی چک باید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه ارسال شود.
مرجع صالح برای اعلام مفقودی و گم شدن چک، در حالت عادی و تا مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال، شورای حل اختلاف، و مبلغ بیشتر از آن، در صلاحیت دادگاه عمومی است.
۳) ارائه گواهی مفقودی چک صادره از مراجع قضایی صالح و برگه اعلام شکایت به بانک جهت تمدید مهلت دستور عدم پرداخت.
بعد از دریافت گواهی مفقودی و گم شدن چک، از مرجع صالح، باید حداکثر ظرف مدت یک هفته از دستور عدم پرداخت، گواهی دریافتی از مرجع قضایی، به بانک، تسلیم شود. اگر فرد متقاضی، این گواهی را به بانک ارایه ندهد، بانک، بعد از گذشت یک هفته، در صورت تقاضای دارنده چک، وجه چک مفقود شده را به دارنده چک، پرداخت خواهد کرد.
بعد از ارائه گواهی اعلام مفقودی و گم شدن چک به بانک، بانک موظف است، وجه چک را تا زمانی که تکلیف پرونده، در مرجع رسیدگی مشخص نشده است، در یک حساب مسدود، نگه دارد و از پرداخت وجه چک، به دارنده آن جلوگیری کند.