فروش ۱۴ میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب تهران در روز دوم
دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران؛ با هدف بست و توسعه عدالت فرهنگی برگزار شده است پیش بینی میشود استقبالهای مردمی از این نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته چشم گیرتر باشد این نمایشگاه با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزارشده و زمان برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب از سوم تا دهم بهمن ماه است؛ علاقمندان میتوانند با مراجهه به نشانی ketab.ir در این رویداد فرهنگی شرکت کنند.
شیوه خرید کتاب در دومین نمایشگاه کتاب مجازی بدین ترتیب است که در مرحله نخست آدرس سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران را وارد کنید. www. ketab.ir سپس از قسمت منوی سایت، فهرست ناشران رو انتخاب کنید، در مراحل بعدی در قسمت بعدی، فهرست ناشران براساس حروف الفبا میآید، میتوانید بهترینها را انتخاب کنید در این مرحله علاقمندان میتوانند کتاب مورد نظر خود را در قسمت بعدی انتخاب کنند.
در مرحله نهایی کردن نیز در قسمت پایین صفحه، افزودن به سبد خرید را کلیک کنید و کتاب مورد نظرتان به سبد خرید افزوده شد سپس به قسمت سبد خرید بروید و نشانیتان را انتخاب و سفارشتان را ثبت کنید توجه کنید حتماً توی سایت ثبت نام کرده باشید، بعد از نهایی کردن خرید و واریز، میتوانید تاریخچه خریدهاتان رو از توی پروفایلتان مشاهده کنید.
مسئولان و برگزار کنندگان دومین نمایشگاه مجازی کتاب برای جذب بیشتر علاقمندان به کتاب و کتاب خوانی برنامههای متعدد را در نظر گرفته اند و با برگزاری برنامههای جانبی توسط ادیبان و نویسندگان تلاش دارند تا نظر مخاطبان و جامعه را به سوی دومین نمایشگاه مجازی کتاب جلب کنند درنظر گرفتن بن کارتها و ارسال اریگان کتابهای به نقاط مختلف از جمله راهبردهای ارزنده برای کمک به برگزاری دومین نمایشگاه کتاب تهران است.
در این صورت مخاطبان میتوانند وارد سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به نشانی ketab.ir شده، پس از ثبت نام در سایت، کتابهای مورد نیاز خود را جستوجو و آن را به بخش علاقهمندیهای صفحه شخصیشان اضافه کنند و یا کتابهایی را که انتخاب کرده اند سفارش داده و خریدشان را نهایی کنند که به صورت رایگان از طریق شرکت ملی پست به دستشان میرسد. این نمایشگاه به مدت هشت روز فعالیت خواهد کرد.
اما امروز در حاشیه برگزاری دومین نمایشگاه کتاب شاهد رویدادها متعددی هستیم که در ادامه خواهید خواند: نمایشگاه کتاب فرصتی برای استعدادیابی است
کودک چهار ساله بیجاری؛ کمسنترین خریدار نمایشگاه مجازی کتاب تهران
علی رمضانی گفت: تا پایان دومین روز از نمایشگاه مجازی کتاب تهران، کمسنترین خریدار کتاب، کودک چهار ساله از شهر بیجار استان کردستان است که والدینش کتابهایی با موضوع دانش کودک را برای او خریداری کردند.
به گزارش ستاد خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، علی رمضانی (رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران) با پایان دومین روز نمایشگاه از خرید 220 هزار و 114 نسخه کتاب به ارزش 148 میلیارد و 223 میلیون و 310 هزار و 801 ریال از سوی مردم خبر داد.او با اشاره به تعداد سفارشهای ثبت شده از سوی مردم در دو روز گذشته نمایشگاه گفت: خریداران با گذشت دو روز از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران توانستند 41هزار و 657 سفارش را ثبت کنند که از مجموع کل سفارشهای ثبت شده، 25هزار و 578 سفارش از سوی ناشران به باجههای شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد و مابقی (16هزار و 76 سفارش) در انتظار ارسال است.
رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با بیان اینکه تاکنون کمسنترین خریدار کتاب، کودک چهار ساله از شهر بیجار استان کردستان است که والدینش کتابهایی با موضوع دانش کودک را برای او خریداری کردند. همچنین مسنترین خریدار کتاب تاکنون فردی 92 ساله از استان تهران بوده که پنج نسخه کتاب خریداری کرده است.
دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با حضور بیش از دو هزار 100 ناشر داخلی و خارجی و 24 کشور خارجی از سوم بهمنماه آغاز و تا دهم بهمنماه ١٤٠٠ ادامه خواهد داشت. علاقهمندان برای بازدید و خرید کتاب میتوانند به ketab.ir مراجعه کنند.
مرکز پاسخگویی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با شماره 91009898-021 با 70 کارشناس به طور مستمر در حال پاسخگویی به سوالات مخاطبان است.
نشر الکترونیک نیاز به ساماندهی و قوانین حمایتی دارد
مرتضی کاردر در نشست «بررسی نشر الکترونیک آثار ادبی» اظهارکرد: شروع فعالیت نشر الکترونیک در ایران به صورت غیرنظاممند و با بیسامانی همراه بود و این بیسر و سامانی همچنان وجود دارد و شاهد انتشار الکترونیک آثار به صورت غیرقانونی هستیم. این مهمترین مساله ناشران در حوزه نشر الکترونیک است و همچنان امکان کشف و پیگیری دقیق نداریم. ساماندهی این موضوع به حل برخی مشکلات نشر الکترونیک کمک میکند.
به گزارش ستادخبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، میزگرد «بررسی نشر الکترونیک آثار ادبی» از سلسله نشستهای دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با حضور مرتضی کاردر (مدیرعامل نشر هرمس)، قاسم صفایینژاد (مدیرعامل نشر صاد)، عبدالله گلباف (معاون تولید انتشارات سوره مهر) و مریم فردی (دبیر نشست) روز دوشنبه (چهارم بهمنماه 1400) در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
در ابتدی این نشست مرتضی کاردر اظهارکرد: شروع فعالیت نشر الکترونیک در ایران به صورت غیرنظاممند و با بیسامانی همراه بود و این بیسر و سامانی همچنان وجود دارد و شاهد انتشار الکترونیک آثار به صورت غیرقانونی هستیم. این مهمترین مساله ناشران در حوزه نشر الکترونیک است و همچنان امکان کشف و پیگیری دقیق نداریم. ساماندهی این موضوع به حل برخی مشکلات نشر الکترونیک کمک میکند.
وی مساله دیگر را عدم رعایت حقوق مولف عنوان کرد و افزود: درباره آثاری که مولف آن فوت کرده و زمان نزدیک به 30 سال از چاپ کتاب گذشته، مشکلی که وجود دارد این است که ناشر نمیداند در رابطه با آثار یک نویسنده چه کسی متولی است؟ در این زمینه هم نیاز است متولیان و اتحادیه ناشران قوانین مدون و منظمی تعریف شود.
مدیرعامل انتشارات هرمس در ادامه صحبتهای خود در این میزگرد، گفت: در استفاده از شکلهای جدید ارائه کتاب نباید فریفته شویم و در حد یک ظرفیت و امکان به آن نگاه کنیم. آنچیزی که در همه دورهها جایگاه خودش را از دست نمیدهد، اصالت نوشتن است. اگر ناشران به این اصل توجه کنند، میتوانند موفق باشند.
مرتضی کاردر پایان سخنان خود با بیان این که در حوزه نشر الکترونیک بیشتر از آثار ادبیات داستانی، روانشناسی و توسعه فردی استقبال میشود، تصریحکرد: برای حل مشکلات نشر الکترونیک نیاز به عزم عمومی است تا شاهد بهتر شدن شرایط در این حوزه شویم.
بازار نشر الکترونیک در انحصار چند پلتفرم کتاب است
عبدالله گلباف نیز در این نشست گفت: انتشارات سوره از اوایل دهه 90 به حوزه نشر الکترونیک ورود کرده است و فعالیت در این حوزه از برنامههای جدی این انتشارات است. در حال حاضر 70 درصد آثار سوره مهر نسخه الکترونیک دارند.
وی اظهارکرد: در نشر الکترونیک چالشهای زیادی داریم و به نظر میرسد در سال های آینده نیز تداوم خواهد داشت. در این حوزه تبوتاب اولیه مقداری فروکش کرده است. در اوایل بیماری کرونا نوعی خوشبینی ایجاد شد که رونق جدیتری بگیرد اما بعد از مدتی دوباره فروش کتابهای کاغذی بیشتر شد.
معاون تولید انتشارات سوره مهر گفت: تعیینکننده اصلی در بازار کتاب و تعیین نوع قالب کتاب، مخاطبان وفادار و کتابخوانهای حرفهای هستند. تاکنون استقبال این افراد سمت وسو به کتابهای فیزیکی دارد و از کتابهای کاغذی بیشتر استقبال میکنند.
وی یادآورشد: بازار نشر الکترونیک در انحصار چند پلتفرم کتاب است و به این بازار شکل میدهند. در این حالت به نظر میرسد هرکدام سهم خودشان را از بازار برداشتهاند و فضای رقابتی وجود ندارد. برهمین اساس، تلاشی برای ارتقای قالبها دیده نمیشود و به ارائه متن کتاب بسنده کردهاند. همین وضعیت موجب نسخه کاغذی شده برای مخاطب حرفهای، جذابتر باشد.
قالبهای جدید محتوایی دیگری در نشر الکترونیک ارائه کنیم
قاسم صفایینژاد نیز در این نشست گفت: باید نگاه کنیم در آینده حوزه نشر به کدام سمت خواهد رفت و چگونه تعریف می شود؟ برآورد شخصی من این است که اوضاع متفاوت خواهد شد. ناگزیر هستیم قالبهای جدید محتوایی دیگری در نشر الکترونیک ارائه کنیم. چرا که این خطر وجود دارد مخاطب بیشتر مصرف کننده محتوای سطحی شود. باید چاره ای برای مطالعه بیشتر محتوای عمیق اندیشیده شود.
وی تاکید کرد: ناشران کم کاری خود را نباید به گردن مردم بیاندازند و باید محتوا را در قالبهای جدیدی به مردم ارائه کنند. در حال حاضر نمیشود نام آنچیزی را که به عنوان نشر الکترونیک ارائه میشود را الکترونیک گذاشت. امروزه در دنیا از قالبهای جدیدتری، همانند کتابهای تعاملی و چتاستوریها استفاده میشود. ضروری است برای این گونههای جدید نویسندههایی تربیت کنیم.
مدیرعامل انتشارات صاد، گفت: ترویج نشر الکترونیک جدی گرفته نشده است و در این زمینه سیاستگذاریها و قوانین مشکل دارد. در این حوزه نیاز به نظرسنجیهایی داریم تا با استفاده از اطلاعات کافی، نیاز مخاطب را بهتر بشناسیم و براساس آن تولید محتوا کنیم. در حال حاضر محتواهای ناشران مطابق با نیاز مخاطبان نیست.
همچنان قانونها برای حمایت از کتابهای کاغذی است
صفایینژاد اظهارکرد: در زمینه قانونهای حمایتی از نشر الکترونیک نیز مشکل داریم و این قانونها برای حمایت از کتابهای کاغذی است. همچنین باید برای قانون مالکیت معنوی و مادی نیز تصمیم گرفته شود تا زمینه فعالیت واقعی نشر کشور در حوزه بینالملل، فراهم شود. ما در گام دوم انقلاب باید به حوزه بینالملل ورود و در این زمینه از نشر الکترونیک به خوبی استفاده کنیم. قوانین ممیزی نیز به بازنگری و اصلاح و روزآمد نیاز دارد.
وی بر استفاده از مشارکت مردمی در حوزه نشر الکترونیک، تاکید کرد و افزود: از مشارکت مردمی میتوان در زمینههای مختلف مانند بازاریابی و حتی ممیزی کتاب استفاده کرد.
صفایی نژاد گفت: در حال حاضر جنگ اصلی بین محتوایی سطحی و عمیق است و با استفاده از چهرهها و ستارهها میتوانیم مخاطب را به محتوای عمیق ترغیب کنیم. در بلندمدت نیز باید به گونهای عمل کنیم که صنعت نشر ستارههای نویسنده خاص خودش را داشته باشد که مردم برای خرید کتابهایشان صف بکشند یا پیش خرید کنند.
وی افزود: به آینده نشر الکترونیک چندان خوش بین نیستم اما با این وجود باید به سراغ همه مخاطبان ایرانی و جهانی برویم و مطالبمانمان را ارائه کنیم. نشر الکترونیک ماندگاری بیشتری دارد. ضروری است از این فناوری استفاده کنیم و رسانهها و بخش خصوصی در این حوزه میتوانند نقش ایفا کنند.
مدیرعامل انتشارات صاد، تصریحکرد: برخلاف نظر برخی ناشران، رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) با نشر الکترونیک موافق هستند. ایشان در سخنرانی در سال 1371 براین موضوع تاکید داشتند و اگر این فرمودههای رهبری را در آن زمان جدی میگرفتیم، میتوانستیم امروزه در این حوزه از نشر سرآمد باشیم.
دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمنماه آغاز شده و تا دهم بهمنماه ١٤٠٠ ادامه خواهد داشت. علاقهمندان برای بازدید و خرید کتاب میتوانند به Ketab.ir مراجعه کنند.