نوبتدهی آنلاین قضایی/ نوبتدهی آنلاین از اتلاف وقت شهروندان جلوگیری میکند
نوبتدهی آنلاین قضایی در سامانه «خدمات قضایی من» ارائه میشود که این سرویس آنلاین نیاز به ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثبت نام الکترونیک (ثنا) و دریافت رمز شخصی دارد که به آرامش شهروندان کمک و از اتلاف وقت جلوگیری میکند.
خبرگزاری میزان -
اگر اخذ نوبت با روش شماره پرونده یا ابلاغیه باشد، در این قسمت واحد قضایی با توجه به اطلاعات پرونده یا ابلاغیه به صورت خودکار بازیابی و انتخاب خواهد شد. به این ترتیب لازم است سمت و در صورت وجود میز پاسخگو (دادورز) این گزینه انتخاب شود.
نوبتدهی آنلاین سازمان ثبت
به عنوان مثال، اکنون نوبتدهی آنلاین برای حوزه ثبت ملک شهرآرا تهران امکان پذیر است که پس از انتخاب آن از فهرست مربوطه (مربع نارنجی) علت مراجعه و سایر اطلاعات را درج کنید تا درنهایت موفق به اخذ نوبت از حوزه مربوطه شوید. توضیح آنکه علت مراجعه را میتوانید از «فهرست علتها» انتخاب کنید.
- نوبتدهی آنلاین قضایی یکی دیگر از خدمات مبتنی بر بستر اینترنت است که در سامانه «خدمات قضایی من» ارائه میشود. این سرویس آنلاین نیاز به ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثبت نام الکترونیک (ثنا) و دریافت رمز شخصی دارد. حجم امور محوله به عدلیه در حدی است که پیش از این و زمانی که دریافت نوبت برای رسیدگی به پروندهها به صورت حضوری و به عبارتی سنتی انجام میشد، ساعتها زمان شهروندان را اتلاف میکرد. همچنین هزینه و زمان رفت و آمد در ترافیک سرسامآور شهر را هم باید به آن اضافه کنیم تا دریابیم که سرویس نوبتدهی آنلاین تا چه حد به آرامش شهروندان کمک میکند.
همچنین شهروندان گاهی نیاز داشتند که به صورت حضوری با یکی از کارکنان یا قضات ملاقات حضوری داشته باشند، اما ساعتها باید منتظر میماندند تا کار بقیه شهروندان تمام و سپس نوبت آنها شود. هنگامی که از طریق سامانه خدمات قضایی من روی آیکون نوبتدهی قضایی کلیک میکنید، در بالای صفحه بخشهای پیگیری نوبت، ابطال نوبت، چاپ نوبت و دانلود فایل راهنما قابل مشاهده است.در بخش پیگیری نوبت از ۲ طریق «براساس بازه زمانی» و «براساس کد رهگیری» نوبتهای خود را جستجو و پیگیری کنید. برای ابطال نوبت هم لازم است کد رهگیری را وارد و سپس روی دکمه قرمز «ابطال نوبت» کلیک کنید. همچنین این امکان فراهم شده که جزئیات اخذ نوبت برای امور مربوطه را با کلیک روی دکمه مربوطه چاپ کنید. با این حال، توصیه میشود که پیش از اقدام به اخذ نوبت به صورت آنلاین، فایل پیدیاف راهنمای اخذ نوبت را یکبار مطالعه کنید.
در این صفحه همچنین ۲ بخش اصلی شامل «اخذ نوبت برای واحد قضایی و شعبه قضایی» و «اخذ نوبت برای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور» دیده میشود. پیش از این، در مطالب قبلی، مراحل اخذ نوبت برای سازمان ثبت را توضیح داده ایم.
نوبتدهی برای واحدها و شعب قضایی
نوبتدهی برای واحدها و شعب قضایی
هنگامی که روی «اخذ نوبت برای واحد قضایی و شعبه قضایی» کلیک میکنید ۳ گزینه اخذ نوبت براساس شماره پرونده، اخذ نوبت براساس شماره ابلاغیه و اخذ نوبت بر اساس واحد قضایی قابل دسترسی است.
نوبتدهی با شماره پرونده
نوبتدهی با شماره پرونده
باکلیک روی «اخذ نوبت براساس شماره پرونده» به صفحهای هدایت میشوید که ۳ کادر شماره پرونده، ردیف فرعی و رمز پرونده مشاهده میشود. کادرهای اول و دوم که ستارهدار هستند باید کامل شوند، اما ثبت رمز پرونده الزامی نیست.
پس از درج شماره پرونده و ردیف فرعی یا رمز پرونده برای انطباق اطلاعات ثبت شده با پرونده شما و ارتباط آن با شناسه ثنای شما در سامانه، روی دکمه «بررسی اطلاعات پرونده فوق» را در پایین صفحه کلیک کنید. در صورتی که شناسه ثنای ثبت شده در پرونده (شماره ملی) با شماره ملی شما منطبق باشد، به مرحله بعدی هدایت خواهید شد تا بر اساس اطلاعات خواسته شده، برای دریافت نوبت آنلاین اقدام کنید. مراحل بعدی شامل واحد قضایی، علت مراجعه، سایر اطلاعات و درنهایت دریافت نوبت است.
همچنین با کلیک روی دکمه «فهرست پروندههای من» در پایین صفحه میتوانید برای بازیابی پروندههای خود اقدام کنید.
نوبتدهی با شماره ابلاغیه
نوبتدهی با شماره ابلاغیه
اگر در سامانه نوبتدهی قضایی روی «اخذ نوبت براساس شماره ابلاغیه» کلیک کنید، کافی است شماره ابلاغیه را در محل مربوطه درج و سپس روی دکمه «بررسی ابلاغیه» کلیک کنید تا فرایند نوبتدهی را طی کنید. درواقع، پس از درج شماره ابلاغیه برای انطباق اطلاعات ثبت شده با پرونده شما و ارتباط آن با شناسه ثنای شما در سامانه، کافی است روی گزینه «بررسی ابلاغیه» کلیک کنید. در صورتی که شناسه ثنای ثبت شده در ابلاغیه (شماره ملی) با شماره ملی شما منطبق باشد، به مرحله بعدی هدایت خواهید شد. مراحل بعد شامل واحد قضایی، علت مراجعه و دست آخر دریافت نوبت است.
نوبتدهی بر اساس واحد قضایی
نوبتدهی بر اساس واحد قضایی
همچنین در صورتی که روی «اخذ نوبت بر اساس واحد قضایی» کلیک کنید به صفحهای هدایت میشوید که با انتخاب نام واحد قضایی و انتخاب سمت ملاقات کننده میتوانید با شخص مورد نظر ملاقات کنید. اگر روی مربع نارنجی کنار «نام واحد قضایی» کلیک کنید، دادگستریهای استانها نمایش داده میشود که با کلیک روی مربع کنار هر استان میتوانید به حوزههای قضایی هر استان دست یابید. این حوزهها شامل دادگاه عمومی و انقلاب و شورای حل اختلاف است که شعبههای مربوطه قابل مشاهده و انتخاب است. با انتخاب واحد قضایی در این بخش روی تایید و بستن کلیک کنید تا به صفحه پیشین هدایت شوید. سپس روی بخش انتخاب سمت کلیک کنید تا با شخص مورد نظر مانند متصدی امور دفتری دادگاه، قاضی واحد اجرای احکام مدنی و سایر کارکنان و قضات ملاقات کنید. با کلیک روی «مرحله بعدی» به صفحه علت مراجعه، سپس سایر اطلاعات و درنهایت دریافت نوبت هدایت میشوید.
اگر اخذ نوبت با روش شماره پرونده یا ابلاغیه باشد، در این قسمت واحد قضایی با توجه به اطلاعات پرونده یا ابلاغیه به صورت خودکار بازیابی و انتخاب خواهد شد. به این ترتیب لازم است سمت و در صورت وجود میز پاسخگو (دادورز) این گزینه انتخاب شود.
نوبتدهی آنلاین سازمان ثبت
همانطور که پیش از این در بخش معرفی سامانه ثبت من توضیح داده ایم، «اخذ نوبت برای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور» به تدریج در حال تکمیل است. اکنون نوبتدهی آنلاین برای بعضی از خدمات این سازمان در استانهای تهران، سمنان و فارس امکان پذیر است که به تدریج شاهد توسعه سامانه نوبتدهی آنلاین این سازمان برای بسیاری از خدمات در استانهای کشور خواهیم بود.
به عنوان مثال، اکنون نوبتدهی آنلاین برای حوزه ثبت ملک شهرآرا تهران امکان پذیر است که پس از انتخاب آن از فهرست مربوطه (مربع نارنجی) علت مراجعه و سایر اطلاعات را درج کنید تا درنهایت موفق به اخذ نوبت از حوزه مربوطه شوید. توضیح آنکه علت مراجعه را میتوانید از «فهرست علتها» انتخاب کنید.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *