طرح LEZ یا جایگزین طرح زوج و فرد چیست+ فیلم
خبرگزاری میزان- پلیس راهنمایی و رانندگی با طرح ۵ سوال از شرکت کنترل کیفیت هوا اجرای طرح «ال ای زد» را نا مطلوب ارزیابی میکند، این در حالی است که شرکت کنترل کیفیت هوا اصرار دارد که این طرح مطلوبتر از طرح زوج و فرد است.
خبرگزاری میزان -
حسینی با اشاره به غیر ممکن بود دریافت برگه معاینه فنی بدون مراجعه خودرو به این مراکز گفت: دریافت برگه معاینه فنی بدون حضور خودرو در این مراکز در تهران غیرممکن است، ما با اجرای طرح ال ای زی تمام خودرها را مجبور به حضور در این مراکز و دریافت برگه معاینه خودرو می کنیم زیرا خودرویی که برگه معاینه فنی نداشته باشد حق تردد در سطح شهر را نخواهد داشت و در صورت مشاهد برخورد قانونی می شود.
به گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، ضرورت های جایگزینی طرح "ال ای زد" به جای طرح زوج و فرد در کاهش ترافیک را با حضور مهمان وحید حسینی (مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا) و سردار سید تیمور حسینی (رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ) در برنامه پیشخوان خبر بررسی شد.
چرا به این طرح "طرح LEZ" می گویند؟ ویژگی های "طرح LEZ" چیست و بناست جایگزین کدام طرح ترافیکی در تهران شود؟
وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در خصوص این طرح گفت: طرح LEZ یا همان طرح کاهش آلودگی هوا قرار است جایگزین طرح زوج و فرد شود،چرا که این طرح دیگر قادر نیست جلوی آلودگی هوای کلان شهر تهران را بگیرد این در حالی است که طرح LEZ به راحتی می تواند این کار را انجام دهد.
وی در ادامه به تعداد میلیونی خودروهای سطح شهر تهران گفت: ما در حدود 3 میلیون خودروی سواری در سطح شهر داریم که از این تعداد 10 درصد کاربراتی تولید سال 82 به قبل هستند، از سال 82 ما خودروسازان را مجبور به اجرای استاندارد یورو2 بر روی خودروهای تولیدیشان کردیم، هدف ما از اجرای طرح ال ای زی محدودیت تردد خودروهای 82 به قبل است زیرا این خودروها کاربراتی هستند و سهم قابل توجهی در آلودگی کلان شهر تهران دارند، به عنوان مثال پیکان سال 82 که موتور آن کاربراتی است در طول یک سال به اندازه وزن خود یعنی معادل یک تن هوا را آلوده می کند، این آمار مربوط به یک خودرو است در حالی که بر اساس آمار ما بیش از 300 هزار خودروی کاربراتی داریم.
وی در ادامه افزود: در طرح ال ای زی خودروها با دریافت برگه معاینه فنی می توانند در سطح شهر تردد کنند در حقیقت با اجرای طرح ال ای زی تنها 10 درصد خودروها از چرخه ترافیکی خارج می شوند ولی در عمل نیمی از آلودگی هوای تهران رفع و رجوع می شود.
حسینی با اشاره به غیر ممکن بود دریافت برگه معاینه فنی بدون مراجعه خودرو به این مراکز گفت: دریافت برگه معاینه فنی بدون حضور خودرو در این مراکز در تهران غیرممکن است، ما با اجرای طرح ال ای زی تمام خودرها را مجبور به حضور در این مراکز و دریافت برگه معاینه خودرو می کنیم زیرا خودرویی که برگه معاینه فنی نداشته باشد حق تردد در سطح شهر را نخواهد داشت و در صورت مشاهد برخورد قانونی می شود.
وی با اشاره به عمده نگرانی شرکت کنترل کیفیت هوا خاطرنشان کرد: نگرانی ما خودروهای کاربراتی 10 تا 12 ساله است زیرا اینها سهم قابل توجهی در آلودگی هوای پایتخت دارند از طرف دیگر میزان آلودگی خودروی دارای استاندارد یورو 4تنها 1.5 گرم، استاندارد یورو 2 فقط 2.7 گرم اما خودروی کاربراتی حدودا 40 گرم هوا را آلوده می کنند که آمار تکان دهنده ای است.
سردار سید تیمور حسینی در ادامه این این میز گرد با اشاره به چالش های جدی طرح زوج و فرد در کلان شهر تهران گفت: طرح زوج و فرد در سال 83 با یک هدف خاص اجرا شد که در آن زمان طرح کارآمدی بود و توانست میزان آلودگی هوای کلان شهر تهران را کاهش دهد اما امروز با توجه به میزان خودروهایی که در سطح شهر در حال ترددند این طرح چندان کارآمد نیست.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در ادامه گفت: در تهران بیش از 4 میلیون خودرو تردد می کند این در حالی است که توان ترافیکی پایتخت چیزی در حدود 800 هزار خودروست، ما به دنبال اجرای طرحی هستیم که علاوه بر روان سازی ترافیک سطح شهر، سلامت محیط زیست را هم به دنبال داشته باشد.
وی ادامه داد: ما با اجرای طرح زوج و فرد تجربیات زیادی کسب کردیم که امروز می خواهیم از این تجربیات در اجرای طرح جدید استفاده کنیم زیرا دیگر کسی از ما نمی پذیرد که بعد سالها تجربه طرح جدید را با مجموعه ای از آزمون و خطا اجرا کنیم و در رابطه با طرح ال ای زد نیز ما با مجموعه ای از سوالات بی جواب روبروئیم.
سردار حسینی با تشریح طرح ال ای زد افزود: این طرح، خودروها را به سه رنگ مختلف تفکیک می کند، در رنگ سبز خودروهای دارای استاندارد یورو5، در رنگ زرد خودروهای دارای استاندارد یورو4 به پایین و در طرح قرمز خودروهای فرسوده و کاربراتی قرار می گیرند، در حال حاضر بیشتر خودروهای سطح شهر، ناوگان عمومی و حتی خودروهای تحت اختیار سازمانها و ارگانها در رنگ قرمز قرار می گیرند، سوال این است که با اجرای این طرح ما با این طیف وسیع خودروها چه کار باید بکنیم؟
وی در ادامه اظهار داشت: البته برای ما سلامتی مردم از هر طرح و هزینه ای مهمتر است و ما طرفدار ترویج استفاده از خودروهای فرسوده در سطح شهر نیستیم اما باید بپذیریم که واقعیت های موجود بسیار متفاوت با آرمانها و آرزوهای ما هستند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین تصریح کرد: اینکه گفته می شود خودروها می توانند با دریافت یک برگه معاینه فنی نسبت به ادامه تردد خودروهای خود در سطح شهر اقدام کنند نشانه شکست زود هنگام طرح ال ای زد است زیرا ما در بحث معاینه فنی هنوز به استانداردی قابل قبول نرسیده ایم از طرف دیگر ما شاهد تخلفاتی در مراکز معاینه فنی خودروهاییم به این صورت که خودروها بدون مراجعه به مراکز مربوطه، برگه معاینه را دریافت می کنند، ما به دنبال اجرای سوری طرح نیستیم بلکه به دنبال حل مشکل ترافیکی شهریم.
وی در ادامه افزود: مورد بعدی طرح 5 ساله معاینه خودرهاست که ما روی این موضوع نقد جدی داریم زیرا معاینه خودرو باید هر 2 سال یکبار صورت بگیرد دلیل ما این است که خوردوها در طول مدت 5 سال از تنظیم خارج می شوند و منبع آلودگی بیشتر هوا می شوند.
سردار سید تیمور حسینی با اشاره به آلودگی موتورسیکلتها افزود: ما بالغ بر 2 میلیون موتورسیکلت کاربراتی در سطح شهر داریم که عمده تمرکز آنها در منطقه 12 تهران است، همین موتورسیکلتها به راحتی می توانند طرح ال ای زی را با یک چالش جدی روبرو کنند و عملا این طرح را خنثی کنند.
وی در ادامه افزود: با اجرای طرح ال ای زی، 300 هزار خودرو حق تردد در کلان شهر تهران را نخواهند داشت اما حق رفت و آمد در حاشیه شهر تهران را دارند به این ترتیب با یک جریان ساده هوا این آلودگی ها از حاشیه ها به سطح شهر باز می گردند، ما به دنبال راه حل جدی برای سوالاتمان درباره طرح ال ای زی هستیم و کنترل ترافیک هوا باید تکلیف معاینه فنی 5 ساله خودروها، مراکز معاینه فنی، موتور سیکلتهای کاربراتوری و 300 هزار خودروی کاربراتی که با اجرای این طرح حق تردد در کلان شهر تهران را ندارند مشخص کند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *