۶۰ درصد آلودگی هوا ناشی از سیستم حمل و نقل موتوری
به گزارش وبدا، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (دوشنبه ۱۹ آذرماه) طی نشست خبری با اشاره به آلودگی هوا در پایتخت و شهرهای صنعتی کشور، اظهار کرد: ما به عنوان وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت هدفمان این است که علاوه بر انجام وظایف خود، وظایف سایر دستگاه را نیز مطالبه و یادآوری و تبیین کنیم.
وی ضمن حمایت از دستور رییسجمهور مبنی بر توقف مازوت سازی نیروگاه ها، گفت: این اقدام در حوزه سلامت هم قابل تقدیر و هم حمایت است، چراکه اولویت سلامت مردم است و ما نباید با دست خود سبب ایجاد و شیوع بیماری در سطح کشور شویم.
معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: برخورداری از انرژی برق، گاز و آب جزو حداقلهای وظایف دولتها است و باید از راه درست تامین شود.
رئیسی ضمن مخالفت با مازوت سوزی، گفت: در سال ۹۶ قانون هوای پاک تصویب شد که براساس این قانون به ۲۳ دستگاه تکلیف داده شد و از این تعداد، حدود ۱۱ دستگاه متولی اصلی هستند، براساس این قانون ۱۷۴ تکلیف برعهده این دستگاه قرار گرفت و انتظار میرود که دستگاهها، تکلیفها را به درستی انجام دهند.
وی افزود: به عنوان مثال، یکی از تکالیف، توسعه حمل و نقل عمومی است و این تکلیف بسیار مهم است، چراکه ۶۰ درصد از سهم آلودگی هوا ناشی از سیستم حمل و نقل موتوری است. هم اکنون ۱۲ میلیون دستگاه موتور سیکلت در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۱ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده است و به عبارتی ۹۰ درصد موتورسیکلتهای ما فرسوده هستند؛ از ۱۲ میلیون دستگاه موتور سیکلت، ۶ هزار دستگاه موتورسیکلت دارای معاینه فنی است.
رئیسی گفت: خودرو عامل دیگر آلودگی هوا است. حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون خودرو در کشور وجود دارد و از این تعداد، ۲ و نیم میلیون خودرو، فرسوده اند و میزان تولید آلایندگی بیشتری تولید میکنند. همچنین در بحث خرید خودرو با وجود خودروسازان داخلی هم پول و هم سلامتی خود از دست میدهیم.
معاون بهداشت تصریح کرد: ۱۰ سال پیش ۸ هزار اتوبوس در شهر تهران وجود داشته، اما پس از گذشت ۱۰ سال با وجود هدف توسعه حمل و نقل عمومی، تعداد اتوبوس در تهران به ۲ هزار دستگاه رسیده است. کامیونها نیز عامل دیگر آلودگی هوا هستند.
وی توضیح داد: یکی از محورهای اصلی در قانون هوای پاک، اسقاط وسیله نقلیه فرسوده است که در این محور حدود ۲۷ میلیون وسیله نقلیه فرسوده وجود دارد و از سال ۹۶ تاکنون، از این تعداد خودروهای فرسوده، حدود ۴۴۰ هزار دستگاه از رده خارج شده است. یکی از دیگر از محورها، ارتقای کیفیت سوخت است که روزانه از ۱۱۲ میلیون لیتر سوختی که توزیع میشود، تنها ۴۴ میلیون لیتر سوخت یورو چهار است و حدود ۶۰ درصد این قانون اجرا نشده است، این دو محور دارای اهمیت بسیار زیادی هستند.
رئیسی خاطرنشان کرد: محور دیگر این قانون توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است که مطابق با این محور باید سهم حمل و نقل عمومی در تردد شهروندان حدود ۶۰ درصد باشد، اما هم اکنون این سهم ۱۳ درصد است.
وی ادامه داد: توسعه انرژیهای تجدید پذیر محور دیگر این قانون است که براساس ماده ۱۹ قانون، سالیانه باید ۳۰ درصد از برق براساس انرژی تجدید پذیر تامین شود، اما درسال ۱۴۰۲ حدود ۶۱۱ مگاوات برق از انرژی تجدید پذیر تولید میشود.
معاون بهداشت عنوان کرد: تعداد تکالیف دستگاهها در قانون هوای پاک مشخص شده است و سازمان ملی استاندارد به انجام ۱۳ تکلیف، وزارت کشور به انجام ۸ تکلیف، وزارت نیرو به انجام ۵ تکلیف، وزارت بهداشت به انجام ۴ تکلیف، وزارت اقتصاد و دارایی به انجام ۳ تکلیف، وزارت صنعت به انجام ۷ تکلیف و سازمان حفاظت محیط زیست به انجام ۱۹ تکلیف موظف شدهاند.
براساس گزارش این دستگاهها حدود ۶۵ درصد از این وظایف انجام داده اند و حدود ۴۰ درصد از این وظایف هنوز انجام نشده است.
وی ادامه داد: ما در کشور ۴ هزار و ۲۰۰ جایگاه بنزین داریم که براساس ارزیابی صورت گرفته در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۴۸ جایگاه مغایر با حدود مجاز شغلی بوده است و براین اساس ۲ هزار و ۶۲ اخطار برای جایگاههای بنزین صادر و ۲۷۴ پرونده از جایگاههای بنزین به قوه قضاییه معرفی و حدود ۳۰ جایگاه پلمب شده است.
رئیسی با بیان اینکه بنزن، گازیست که در جایگاه بنزین وجود دارد و افرادی که در این جایگاهها کار میکنند، در معرض آلودگی با این گازها قراردارند، عنوان کرد: براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت میزان آلایندهها سالانه باید ۵ میکروگرم بر مترمربع باشد، اما در کشور ما میانگین سالانه حدود ۳۰ میکروگرم برمتر مربع است که ۶ برابر بیشتر از میانگین سازمان بهداشت جهانی است.
وی افزود: از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ حدود ۱۵ درصد از از روزهای سال در کیفیت هوا در محدوده پاک بوده است. در کشور ما، ۳۰ تا ۳۵ هزار مرگ در سال به دلیل آلودگی هوا رخ میدهد. در شهر تهران سالانه ۷ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا داریم. در کشور ما ۱۴ درصد مرگها ناشی از سکته قلبی، ۱۴ درصد سرطان ریه، ۱۵ درصد مرگ مغزی و ۱۱ درصد به دلیل بیماریهای مزمن انسدادی ریه ناشی از آلودگی هوا است.
۱۲ میلیارد دلار هزینه آلودگی هوا در کشور
رئیسی ادامه داد: در سال گذشته حدود ۱۲ میلیارد دلار هزینه ناشی ازخسارات آلودگی هوا در کشور بوده است. معاون بهداشت با اشاره به اینکه گرد و غبار بخشی از آلودگی هوا است، عنوان کرد: زابل یکی از آلودهترین شهرها است که براثر گردو غبار آلوده شده است.
وی با بیان اینکه شهرهای اراک و اصفهان در روزهای اخیر جز آلودهترین شهرهای کشور بودند، تصریح کرد: غلظت آلودگی سالانه در استان اصفهان ۳۵ بوده و ۲ هزار و ۲۹ مورد مرگ ناشی از آلودگی داشته است، همچنین حدود ۲ میلیون ۵۶۴ هزار نفر در معرض آلودگی قرار داشتند و حدود ۷۹۶ میلیون دلار به عنوان هزینههای ناشی از آلودگی در این استان صرف شده است.
رئیسی بیان کرد: براساس قانون هوای پاک، وزارت بهداشت مکلف به انجام تشخیص شرایط اضطراری توسط دانشگاههای علوم پزشکی، نظارت بر مواجهه شغلی و جایگاههای بنزین است که در این راستا طرح کهاب را اجرا کرده است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان توصیه کرد: زمانیکه هوا آلوده است، سعی کنیم بیشتر فعالیتها و خدمات خود را به صورت الکترونیک انجام دهیم و همچنین دولت در این راستا باید بیشتر خدمات خود را به صورت الکترونیک ارائه دهد، همچنین افراد سالمند و زنان باردار از بیرون رفتن، پرهیز کنند.
انتهای پیام/