لزوم اجرای نظام چند لایه تامین اجتماعی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار/ حمایتهایی فعلی با نیازها و شرایط موجود تناسب لازم از ندارد
زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل میدهند و از آنجایی که پرورش دهنده نسل آینده کشورند نقش بسیار مهمی دارند و لازم است به نیازهایشان توجه شود در این میان گروهی از زنان نیاز ویژهتری به دریافت خدمات اجتماعی دارند، روز زن بهانهای برای پرداختن به نیازهای اجتماعی زنان و بررسی وضعیت تامین این نیازها در جامعه است.
سیدحسن موسویچلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی در گفتوگو با میزان ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت روز زن و مادر در مورد نیازهای اجتماعی زنان و وضعیت تامین این نیازها گفت: زنان سرپرست خانوار گروهی از زنان در جامعه هستند که یا همسرشان فوت کرده، یا از کار افتاده و زندانی طولانی مدت است و یا اینکه از همسرشان جدا شدهاند. طبق قوانین چنانچه این گروه از زنان بیمه نداشته باشند و در آمدشان کمتر از یک سوم حقوق کارکنان دولت باشد دولت باید آنها را تحت پوشش سازمانهای حمایتی قرار دهد.
وی ضمن اشاره به اینکه ۲ سازمانی که در حال حاضر این زنان را تحت پوشش قرار میدهند سازمان بهزیستی که سازمانی کاملا دولتی است و کمیته امداد امام خمینی (ره) که نهاد عمومی غیر دولتی است، هستند و کمیته امداد چند برابر سازمان بهزیستی زنان سرپرست خانوار را تحت پوشش دارد، ادامه داد: دولت ۲ نوع حمایت را از این زنان انجام میدهد. یک حمایت مستمر است، پس از اینکه بررسیهای لازم صورت گرفت و تشحیص داده شد که فرد شرایط دریافت حمایت دارد مستمریهایی را به صورت ماهانه دریافت میکنند که به حسابشان واریز میشود.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی با بیان اینکه مبلغ این مستمریها به تعداد اعضای خانواده بستگی دارد، افزود: در حال حاضر خانواده یک نفره کمتر از یک میلیون تومان و خانواده ۵ نفره و بیشتر ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان دریافت میکنند. البته دولت برای بودجه سال آینده ۲۰ درصد و مجلس ۴۰ درصد افزایش این مبلغ را پیشنهاد داده که باز هم با تورم و افزایش هزینهها هیچ تناسبی ندارد و با وجود افزایش مستمری قدرت خرید این افراد کاهش پیدا میکند.
موسویچلک با اشاره به اینکه نوع دیگر کمکها به زنان سرپرست خانوار کمکهای غیرمستمر است، بیان کرد: در صورتی که این ۲ سازمان منابع مالی مورد نظر را داشته باشند میتوانند از زنان حمایتهای غیرمستمر داشته باشند. از جمله این حمایتها کمک به ازدواج، تهیه جهیزیه، اجاره، رهن، خرید، تعمیر، مشارکت در ساخت و مشارکت در خرید مسکن، کمک به خود اشتغالی، کاریابی، وام کارفرمایی و ایجاد فرصتهای دیگر برای اشتغال، بیمه، تامین بخشی از هرینههای درمانی، هزینه تحصیل، تامین وسایل ضروری منزل و.. است.
حمایتهایی که از زنان سرپرست خانوار صورت میگیرد با نیازها و شرایطشان تناسب لازم را ندارد
وی ضمن بیان اینکه بر اساس دستورالعملها این ۲ سازمان میتوانند حسب نیاز افراد حمایتهای غیر مستمر را از زنان سرپرست خانوار داشته باشند، توضیح داد: میزان حمایتهایی که از این افراد چه به طور مستمر و چه به طور غیر مستمر صورت میگیرد با نیازها و شرایطشان تناسب لازم از ندارد و این مسئله نقطه ضعف جدی حمایتهای اجتماعی از ازنان سرپرست خانوار است.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ضمن اشاره به اینکه ما قانون هدفمندی یارانهها، قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست، قانون تشکیل بهزیستی، قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور به ویژه ماده ۵۷، قوانین برنامه توسعه هفتم، ماده ۲۱ و ۲۲ قانون اساسی و اساسنامه کمیته امداد امام خمینی (ره) را داریم، توضیح داد: در سیاستهای کلی نیز سیاستهای کلی تامین اجتماعی، اشتغال و خانواده را داریم و در زمینه قوانین مشکلی نداریم.
موسویچلک با بیان اینکه منابعی که دولت برای انجام این کار اختصاص میدهد نمیتواند موجب توانمندی این گروه از زنان شود و از این رو چسبندگیشان به نظام حمایتهای اجتماعی بالا میرود، عنوان کرد: لازم است به سمت اجرای نظام چند لایه نظام تامین اجتماعی برویم. هم در سیاستهای کلی تامین اجتماعی، هم در ادوار مختلف و قوانین برنامه توسعه و همچنین در احکام دائمی برنامههای توسعه کشور به این موضوع اشاره شده اما تا به امروز اجرا نشده است.
وی گفت: در کنار سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) سازمانها، بنیادها و تشکلهای دیگر نیز نظیر سازمان داوطلبان هلال احمر، انجمن حمایت از خانوادههای زندانیان، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد علوی، بنیاد احسان و تشکلهای خیریه نیز حمایتهایی را از زنان سرپرست خانوار دارند. لازم است به سمت ایجاد پنجره واحد خدمات اجتماعی برویم.
داشتن پنجره واحد خدمات اجتماعی موجب میشود نظام بهتری برای شناسایی، ارائه خدمات و توزیع منابع وجود داشته باشد
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی افزود:در قانون برنامه هفتم توسعه به این امر اشاره شده است، اما ضمانت اجرایی ندارد و از آنجایی که این قانون الزام آور نیست ممکن است تشکلها و نهادهای غیردولتی این کار را انجام ندهند. داشتن پنجره واحد خدمات اجتماعی موجب میشود نظام بهتری برای شناسایی، ارائه خدمات و توزیع منابع وجود داشته باشد.
مقابله قانونی با خشونت علیه زنان
موسویچلک همچنین در مورد خشنونت علیه زنان نیز بیان کرد: در حال حاضر زنانی که مورد خشونت قرار میگیرند میتوانند بر طبق سازوکار قانونی از حمایتهای قانونی و اجتماعی بهرهمند باشند. این قوانین نیازمند بازنگری بود که در لایحه تامین امنیت زنان به مجلس شورای اسلامی رفته و میتواند حمایت از این گروه زنان را تقویت کند. در حال حاضر نیز اگر زنی مورد خشونت قرار گیرند و قاضی تشخیص دهد که خانه برایش محیط امنی نیست میتواند آن زن را به محیطی امن از جمله خانه بستگان یا سازمان بهزیستی ارجاع دهد و یا اینکه این زنان میتوانند با اورژانس اجتماعی (شماره ۱۲۳) تماس گیرند و حمایتهای لازم را دریافت کنند.
حمایت از زنانی که مادر میشوند
وی در رابطه قوانین حمایتی از زنانی که فرزندآوری میکنند نیز توضیح داد: بخشهای زیر مجموعه سازمانهای دولتی تابع قوانین بیمهای هستند و ۹ ماه مرخصی زایمان را میپذیرند، اما ممکن است بخش خصوصی حاضر نباشد که مادر ۹ ماه به مرخصی برود و همه حقوق و مزایا را دریافت کند. همچنین نوع قراردادهایی که بسته میشود ممکن است مشکلاتی را در این زمینه داشته باشد و از این رو لازم است قانون کار و تامین اجتماعی به گونهای اجرا شود تا زنانی که فرزندآوری میکنند در این مورد نگرانی نداشته باشند البته این مورد را در قانون جوانی جمعیت نیز داریم که میتواند به این مسئله کمک کند.
انتهای پیام/