نوسازی مترو تهران کلید خورد
تفاهمنامه بازسازی کامل ۳۱ رام قطار مترو، طرح نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده شهر تهران و انعقاد قرارداد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن قطار مترو امروز در واگن سازی تهران امضا شد.
خبرگزاری میزان -
در ابتدا این مراسم معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ضمن خیر مقدم و قدردانی از همراهی معاون رییس جمهور، شهردار تهران به عنوان میزبان اصلی و اعضا شورای شهر و وزارت کشور گفت: به میمنت مبعث پیامبر اسلام امروز در کنار افتتاح از دو ایستگاه یادگار امام (ره)، شهید ستار در خط شش و امضای تفاهمنامه بازسازی کامل ۳۱ رام قطار مترو، طرح نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده شهر تهران و انعقاد قرارداد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن قطار مترو بازدیدی داریم از واگن ملی که بهره برداری رسمی آ، توسط ریاست محترم جمهوری در روزهای پایانی سال انجام میشود گفت: با اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران و با کمک ۶۰۰ میلیارد تومانی دولت، ۱۰ هزار تاکسی در شهر تهران نوسازی میشوند.
مناف هاشمی با بیان اینکه ۴۰ هزار از ۸۰ هزار تاکسیهای شهر تهران کاملا فرسوده و نیازمند بازسازی هستند، گفت: قرارداد ساخت ۱۰۵ واگن مترو میان شرکت واگن سازی تهران و مجموعه مترو انعقاد شده است. حجم این قرارداد حدود ۳هزار میلیارد تومان است که از منابع داخلی تامین خواهد شد.
وی در ادامه در خصوص دو ایستگاه یادگار امام (ره) و شهید ستاری افزود: این دو ایستگاه جمع ۶۰۰میلیارد تومان برای ما هزینه داشته است و افزود: در سختترین سال اقتصادی بعد انقلاب با تلاش شهرداری و شورای شهر توانستیم۱۳ایستگاه را که هر کدام حدود ۲۸۰تا ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه داشت. به بهره برداری برسانیم.
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با ابراز امیدواری از اینکه واگن ملی به صورت انبوه در داخل کشور تولید شودگفت: با تمام مشکلاتی که داشتیم امسال سال خوبی بود و توانستیم اوراق مشارکت سال ۹۸و ۹۹ را بگیریم، اما برای اوراق مشارکت سال ۹۹ دچار مشکل هستیم از این رو درخواست کمک میکنیم، زیرا تمام تلاشها و فعالیتهای مترو و شرکت اتوبوسرانی و واگن سازی از طریق اوراق مشارکت انجام شده است.
هاشمی افزود: اگر بتوانیم اوراق مشارکت سال ۹۹ که حدود هزار میلیارد آن متعلق به مترو و ۴۰۰ میلیارد آن متعلق به اتوبوسرانی است را دریافت کنیم میتوانیم اقدامات متعددی را انجام دهیم.
وی در پایان گفت: بیشتر زحمات را افراد پشت صحنه کشیده اند و ماتنها هماهنگ کننده بودیم.
در ادامه مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران وحومه (مترو) گفت: برای خانواده مترو افتخار بزرگی است که با حضور عزیزان از پروژه تاریخی و عظیم واگن ملی بازدید داریم و افزود: تفاهم نامه از ظرفیت تبصره ۱۸ قانون بودجه کل کشور برای اولین بار به امضا رسید.
امام با اشاره به اینکه قراداد تولید ۱۰۵ دستگاه قطار بین شرکت مترو و شرکت واگن سازی تهران نیز منعقد شده گفت: این طرح در قالب طرح تولید انبوه قطار ملی مترو است که نمونه نخست آن با سطح ۸۵ درصد داخلی سازی قطعات، به سرانجام رسیده و امروز بازدید میشود و در روزهای آینده توسط رییس جمهور رونمایی خواهد شد.
امام همچنین دستاوردهای طراحی و ساخت قطار ملی مترو را:تشریح کرد و افزود: قرداد ساخت واگن ملی در تیر ماه ۹۸ بسته شد و توانستیم در دانش طراحی ساخت واگن ملی که مورد تاکید تبصره ۵۴بود موفق عمل کنیم و امروز ۸۵ درصد بومی شده از ساخت قطار را که قبلا ۳۲در صد آن محقق شد بود را عملیلتی کنیم.
مدیرعامل متروی تهران گفت: در ساخت قطار ملی همه قطعاترا همانند سری ۳۰۰مبود و در طراحی بوژی، سیستم رانش، بدنه، ترمز، تامین هوای فشرده، سیستم درها و ... این تغییرات اتفاق افتاد.
وی تصریح کرد: ۸۷درصدزیر ساختها داخلی سازی شد و این قطار تنها ۳۰درصد ارز بری دارد که قابل تقدیر است
امام گفت در ابتدا برای ساخت قطار ملی ۲۰میلیون یورو در نظر گرفته شد بود، اما با ۱۲میلیون یورو تمام شد.
در ادامه رییس شورای اسلامی شهر تهران ضمن تشکر از افرادی که در این مسیر همراه خانواده مترو شده اند گفت: تمام هزینهای که در این سالها انجام شده است قبل انقلاب کلنگ خورد میردامادی و حقانی، اما هنوز به ظرفیت اصلی نرسید. جون هنوز هدوی دو دقیقه در آن اجرا نمیشود و در خط شش و هفت هم همین طور این پروژه بخاطر همین بسیار مهم است و جای تشکر دارد از تمامی کسانی که این خودکفایی را به ۸۵ درصد رسانده اند و کنکهای آقای ستاری برای پیگیری و تلاش این موضوع قدم برداشتند.
محسن هاشمی گفت: من با اینکه خودم مدیرعامل مترو بودم فکر نمیکردم ساخت بوژی و رانش را به خودکفایی برسیم و امیدوارم در تست هم موفق باشد اگر هم صرفه اقتصادی نداشته باشد، اما برای امنیت کشور مهم است چرا که هدف رسیدن به ده میلیون سفر باید ما را از وابستگی دور کند.ی خاطرنشان کرد: برای تحقق قرارداد ۱۰۵ واگن باید با تامین منابع نقدی آغاز شود چرا که شهرداری برای دریافت اعتبارات مشکل دارد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد باید به ۱۲خط و ده هر ۴هزارو ۵۰۰واگن نیاز داریم و در کنار تهران کلانشهرها نیاز دارند و باید این صنعت روز به روز پویاتر شود.
در ادامه امام جماعت موقت تهران با شاره به اینکه جمهوری اسلامی بعد از گذشت چهار ده به یک قدرت سیاسی و تاثیر گذار منطقهای و فرا منطقی روبرو شد وتوانسته به یک اقتدار سیاسی تمام عیار و بازدارنده دست یابد گفت: در تهیه و فراهم آوردن زیر ساختهای اقتصادی نیز گامهایی برداشته شده است.
محمد حسن ابوترابی فرد افزود: در این روزهای بحرانی مدیریت در نظام بهداشتی و درمانی نشان از تربیت نیروهای مدیر در بخش بهداشت و درمان داشت.
وی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم که نشان میدهد جمهوری اسلامی قدم بزرگی در راه توسعه برداشته است همین مترو است آنچه در این حوزه اتفاق افتاد با تمام محدودیتها و تحریمها و نبود همراهیها حرکت بزرگی است.
بوترابی ضمن تشکر از شهردار و معاون حمل و نقل و ترافیک گفت ساخت مترو در سال ۶۰توسط آیت الله هاشمی کلید خورد و امروز طراحی و ساخت قطار ملی انصافا کار بزرگی است و طراحی و ساخت چرخه کامل سیستم رانش در کوتاهترین زمان و کمترین هزینه و کاهش هزینههای ساخت به ۲سوم براوردهای اولیه نشان از توانمندی است که توسط مجموعه علمی و همراهی افرا د توانمند محقق شد و همین پیشرفتها اقتدار این نظام را بیشتر میکند.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران درباره علت تاخیر برگزاری این مراسم گفت: این مراسم با سه واگن قرار بود در دهه فجر انجام شود، اما بدلایلی قرار شد اولین قطار ملی با هشت واگن انجام شود که قرار است این مراسم در هفته آینده برگزار شود. حناچی: نیمی از سفرهای درون شهری باید با مترو باشد.
شهردار تهران نیز در ادامه ضمن گرامیداشت یاد شهید حاج قاسم سلیمانی از او نقل قول کرد: «در هر بحرانی فرصتی نهفته است.» فرصتی که در این بحرانها نهفته بیشتر از تهدیدهای جاری است. پروژه قطار ملی مترو مصداق این موضوع است. قطاری شهری ملی و به موازات آن قطار بین شهری توسط مجموعهها دخیل تعقیب میشود.
حناچی با اشاره به اینکه هدف مدیریت شهری رسیدن ۵۰ درصد سفرهای درون شهری با مترو است افزود: با همین پروژه قطار ملی، بسیاری از کشورهایی که از آنان کمک گرفته میشود امروز سازنده شدهاند. باید پشتیبانی لازم از تولید انبوه قطار ملی صورت گیرد.
وی درباره معضل آلودگی هوای تهران گفت: از نگاه شهروندان و تجربیات جهانی، آلودگی هوا مشکل اصلی همه کلانشهرها است؛ و اغلب برای حل این مشکل اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت بسیاری را انجام میدهند، اما توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان یک برنامه عمومی در سراسر جهان تعقیب میشود. حداقلهای توسعه حمل و نقل عمومی در شبکه مترو دنبال میشود که این برنامه در کشور ایران هم وجود دارد.
حناچی ضمن اشاره به کاهش درآمدهای شهرداری گفت: در شرایط فعلی که ویروس کرونا همه شهرداریهای جهان را تحت تأثیر خود قرارداده است. شهرداری لندن حدود چند میلیون یورو از دولت کمک گرفته است. ما در شهرداری تهران با تعطیلی هزار و ۱۰۰ مرکز ورزشی در شهر تهران که به علت شیوع کرونا تعطیل شده میبایست حقوق و مزایا کارمندان آن مجموعهها را هم پرداخت کنیم و. راه بسیار سختی را پشت سرگذاشتیم امیدواریم با حمایتهای دولت این فشار کاهش یابد.
شهردار تهران گفت: ۴۰ درصد از بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران به حمل و نقل عمومی تخصیص پیدا کرده و اصلیترین راه تأمین منابع مالی شهرداری، اوراق مشارکت، اما نگران اوراق مشارکت ۱۳۹۹ هستیم چرا که پس از یافتن بانک عامل، مشکلات مدیریت شهری تازه برای تعهدات آغاز میشود.
وی با اشاره به اینکه: امروز دو ایستگاه مترو، ودرروزهای پایانی سال دو ایستگاه دیگر و در سال ۱۴۰۰، چهار ایستگاه مترو افتتاح خواهد شد. گفت: در ابتدا سال اینده نیز ایستگاههای جدید افتاح خواهد شد.
شهردار تهران با بیان اینکه با بهره برداری از هر ایستگاه حدود ۳۰ هزار نفر به مسافران مترو افزوده میشود، و اگر ایستگاه تبادلی باشد این عدد به ۵۰ هزار نفر میرسد. افزود: به علت عجله در بهره برداری از خطوط مترو، به بسیاری از ملزومات توجه نشده است؛ در حال حاضر تعدادی از خطوط بهره برداری شد مثل. خطوط ۴، ۶ و ۷ فاقد پایانه هستند، اما در تلاش هستیم تا پایانه خط را به زودی به بهره برداری برسانیم.
حناچی ضمن تأکید بر استفاده از سیستمهای برقی و توسعه مترو به منظور کاهش آلودگی هوا در پایان بیان کرد: در بخش آلایندههای متحرک راهی جز خودروهای برقی نیست. انشالله همین مسیر در حوزه اتوبوسهای برقی، تاکسیها و موتور برقی تعقیب خواهد شد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز ضمن تشکر از شهردار تهران، ۱۸ شرکت دانش بنیان و همه عزیزان که در ایجاد مقدمات پروژه قطار ملی همراهی کردند گفت: کشورمان هم اکنون در تولید انبوه واگن مترو مشکلی ندارد و داخلی سازی ساخت واگن به ۸۵ درصد رسیده است. بزرگترین مشکل این است که باید تمرکزمان را در طراحی داخلی قرار دهیم، وقتی طراحی داخلی باشد میتوانیم قابلیتهای دیگری هم به آن اضافه میکنیم. به نظر من وقتی طراحی داخلی داشته باشیم ساخت آن اگر در خارج از کشور هم باشد مشکلی پیش نمیآید.
سورن ستاری در ادامه افزود: در برقی سازی اتوبوسها در معاونت علمی برنامه مفصلی داریم. در زمینه موتورهای دوچرخ مشکلی وجود ندارد و با همکاری بین بخشی سازمانهایی مثل معاونت علمی و فناوری و شهرداری میتوان این را پیاده سازی کرد. در ساخت موتورهای دوچرخ تولید کنندههای خوبی داریم و تنوع محصولشان هم خوب است. از موتورهای چند کلیوواتی تا اسکوتر میتوان در کشور تولید کرد.
وی تصریح کرد: در زمینه موتورهای برقی با دو مشکل مواجه ایم یکی تسهیلاتی است که برای تشویق مردم به استفاده از آن نیاز داریم. این تسهیلات لزوما مالی نیست. مثلا شهرداری باید در برخی معابر مرکز شهرمحدودیت تردد ایجاد کند تا مردم تشویق به استفاده از موتورهای برقی شوند. مساله بعدی هم این است که سازندگان موتورهای بنزینی هر سال مصوبه میگیرند و الزام به رعایت استاندارد آلایندگی را عقب میاندازند در حالی که برای ساخت موتورهای جدید هیچ مشکلی در داخل نداریم و باید کاری کنیم که این مصوبات هر سال به سال بعد موکول نشود.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور اضافه کرد: در بحث اتوبوس برقی نیز با شهرداری تهران و مشهد همکاری امیدواریم در خرداد نمونه اولیه توسط یکی از سازندگان در داخل را ارائه دهیم و اتومبیل برقی هم یکی از مواردی است که با خودروسازان در حال ساخت آن هستیم و نمونههایی هم ساخته شده است.
وی با تاکید بر توجه به مفهوم شهر هوشمند گفت: هوشمندسازی شهر یکی از بحثهای جدی ما در معاونت علمی است و امیدوارم همکاریهای بین دستگاهی در این زمینه توسعه یابد؛ و نتایج آن را ببینیم و مردم آثار و برکات آن را در اقتصاد و سرویسهای استارت آپی بیشتر دریافت کنند.
در پایان مراسم از قطار ملی بازدید و ایستگاههای یادگار امام (ره) و شهید ستاری در خط شش به بهره برداری رسید.
- به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه؛ امروز شنبه ۲۳ اسفند ماه، مراسم امضای تفاهم نامه بازسازی کامل ۳۱ رام قطار مترو تهران، طرح نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده شهر تهران و انعقاد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن قطار مترو با حضور محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، پیروز حناچی، شهردار تهران، حجتالاسلام محمدحسن ابوترابی فرد، امام جمعه موقت تهران، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران؛ سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، علی امام، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) و فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در محل شرکت واگن سازی تهران برگزار شد.
در ابتدا این مراسم معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ضمن خیر مقدم و قدردانی از همراهی معاون رییس جمهور، شهردار تهران به عنوان میزبان اصلی و اعضا شورای شهر و وزارت کشور گفت: به میمنت مبعث پیامبر اسلام امروز در کنار افتتاح از دو ایستگاه یادگار امام (ره)، شهید ستار در خط شش و امضای تفاهمنامه بازسازی کامل ۳۱ رام قطار مترو، طرح نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده شهر تهران و انعقاد قرارداد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن قطار مترو بازدیدی داریم از واگن ملی که بهره برداری رسمی آ، توسط ریاست محترم جمهوری در روزهای پایانی سال انجام میشود گفت: با اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران و با کمک ۶۰۰ میلیارد تومانی دولت، ۱۰ هزار تاکسی در شهر تهران نوسازی میشوند.
مناف هاشمی با بیان اینکه ۴۰ هزار از ۸۰ هزار تاکسیهای شهر تهران کاملا فرسوده و نیازمند بازسازی هستند، گفت: قرارداد ساخت ۱۰۵ واگن مترو میان شرکت واگن سازی تهران و مجموعه مترو انعقاد شده است. حجم این قرارداد حدود ۳هزار میلیارد تومان است که از منابع داخلی تامین خواهد شد.
وی در ادامه در خصوص دو ایستگاه یادگار امام (ره) و شهید ستاری افزود: این دو ایستگاه جمع ۶۰۰میلیارد تومان برای ما هزینه داشته است و افزود: در سختترین سال اقتصادی بعد انقلاب با تلاش شهرداری و شورای شهر توانستیم۱۳ایستگاه را که هر کدام حدود ۲۸۰تا ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه داشت. به بهره برداری برسانیم.
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با ابراز امیدواری از اینکه واگن ملی به صورت انبوه در داخل کشور تولید شودگفت: با تمام مشکلاتی که داشتیم امسال سال خوبی بود و توانستیم اوراق مشارکت سال ۹۸و ۹۹ را بگیریم، اما برای اوراق مشارکت سال ۹۹ دچار مشکل هستیم از این رو درخواست کمک میکنیم، زیرا تمام تلاشها و فعالیتهای مترو و شرکت اتوبوسرانی و واگن سازی از طریق اوراق مشارکت انجام شده است.
هاشمی افزود: اگر بتوانیم اوراق مشارکت سال ۹۹ که حدود هزار میلیارد آن متعلق به مترو و ۴۰۰ میلیارد آن متعلق به اتوبوسرانی است را دریافت کنیم میتوانیم اقدامات متعددی را انجام دهیم.
وی در پایان گفت: بیشتر زحمات را افراد پشت صحنه کشیده اند و ماتنها هماهنگ کننده بودیم.
در ادامه مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران وحومه (مترو) گفت: برای خانواده مترو افتخار بزرگی است که با حضور عزیزان از پروژه تاریخی و عظیم واگن ملی بازدید داریم و افزود: تفاهم نامه از ظرفیت تبصره ۱۸ قانون بودجه کل کشور برای اولین بار به امضا رسید.
امام با اشاره به اینکه قراداد تولید ۱۰۵ دستگاه قطار بین شرکت مترو و شرکت واگن سازی تهران نیز منعقد شده گفت: این طرح در قالب طرح تولید انبوه قطار ملی مترو است که نمونه نخست آن با سطح ۸۵ درصد داخلی سازی قطعات، به سرانجام رسیده و امروز بازدید میشود و در روزهای آینده توسط رییس جمهور رونمایی خواهد شد.
امام همچنین دستاوردهای طراحی و ساخت قطار ملی مترو را:تشریح کرد و افزود: قرداد ساخت واگن ملی در تیر ماه ۹۸ بسته شد و توانستیم در دانش طراحی ساخت واگن ملی که مورد تاکید تبصره ۵۴بود موفق عمل کنیم و امروز ۸۵ درصد بومی شده از ساخت قطار را که قبلا ۳۲در صد آن محقق شد بود را عملیلتی کنیم.
مدیرعامل متروی تهران گفت: در ساخت قطار ملی همه قطعاترا همانند سری ۳۰۰مبود و در طراحی بوژی، سیستم رانش، بدنه، ترمز، تامین هوای فشرده، سیستم درها و ... این تغییرات اتفاق افتاد.
وی تصریح کرد: ۸۷درصدزیر ساختها داخلی سازی شد و این قطار تنها ۳۰درصد ارز بری دارد که قابل تقدیر است
امام گفت در ابتدا برای ساخت قطار ملی ۲۰میلیون یورو در نظر گرفته شد بود، اما با ۱۲میلیون یورو تمام شد.
در ادامه رییس شورای اسلامی شهر تهران ضمن تشکر از افرادی که در این مسیر همراه خانواده مترو شده اند گفت: تمام هزینهای که در این سالها انجام شده است قبل انقلاب کلنگ خورد میردامادی و حقانی، اما هنوز به ظرفیت اصلی نرسید. جون هنوز هدوی دو دقیقه در آن اجرا نمیشود و در خط شش و هفت هم همین طور این پروژه بخاطر همین بسیار مهم است و جای تشکر دارد از تمامی کسانی که این خودکفایی را به ۸۵ درصد رسانده اند و کنکهای آقای ستاری برای پیگیری و تلاش این موضوع قدم برداشتند.
محسن هاشمی گفت: من با اینکه خودم مدیرعامل مترو بودم فکر نمیکردم ساخت بوژی و رانش را به خودکفایی برسیم و امیدوارم در تست هم موفق باشد اگر هم صرفه اقتصادی نداشته باشد، اما برای امنیت کشور مهم است چرا که هدف رسیدن به ده میلیون سفر باید ما را از وابستگی دور کند.ی خاطرنشان کرد: برای تحقق قرارداد ۱۰۵ واگن باید با تامین منابع نقدی آغاز شود چرا که شهرداری برای دریافت اعتبارات مشکل دارد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد باید به ۱۲خط و ده هر ۴هزارو ۵۰۰واگن نیاز داریم و در کنار تهران کلانشهرها نیاز دارند و باید این صنعت روز به روز پویاتر شود.
در ادامه امام جماعت موقت تهران با شاره به اینکه جمهوری اسلامی بعد از گذشت چهار ده به یک قدرت سیاسی و تاثیر گذار منطقهای و فرا منطقی روبرو شد وتوانسته به یک اقتدار سیاسی تمام عیار و بازدارنده دست یابد گفت: در تهیه و فراهم آوردن زیر ساختهای اقتصادی نیز گامهایی برداشته شده است.
محمد حسن ابوترابی فرد افزود: در این روزهای بحرانی مدیریت در نظام بهداشتی و درمانی نشان از تربیت نیروهای مدیر در بخش بهداشت و درمان داشت.
وی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم که نشان میدهد جمهوری اسلامی قدم بزرگی در راه توسعه برداشته است همین مترو است آنچه در این حوزه اتفاق افتاد با تمام محدودیتها و تحریمها و نبود همراهیها حرکت بزرگی است.
بوترابی ضمن تشکر از شهردار و معاون حمل و نقل و ترافیک گفت ساخت مترو در سال ۶۰توسط آیت الله هاشمی کلید خورد و امروز طراحی و ساخت قطار ملی انصافا کار بزرگی است و طراحی و ساخت چرخه کامل سیستم رانش در کوتاهترین زمان و کمترین هزینه و کاهش هزینههای ساخت به ۲سوم براوردهای اولیه نشان از توانمندی است که توسط مجموعه علمی و همراهی افرا د توانمند محقق شد و همین پیشرفتها اقتدار این نظام را بیشتر میکند.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران درباره علت تاخیر برگزاری این مراسم گفت: این مراسم با سه واگن قرار بود در دهه فجر انجام شود، اما بدلایلی قرار شد اولین قطار ملی با هشت واگن انجام شود که قرار است این مراسم در هفته آینده برگزار شود. حناچی: نیمی از سفرهای درون شهری باید با مترو باشد.
شهردار تهران نیز در ادامه ضمن گرامیداشت یاد شهید حاج قاسم سلیمانی از او نقل قول کرد: «در هر بحرانی فرصتی نهفته است.» فرصتی که در این بحرانها نهفته بیشتر از تهدیدهای جاری است. پروژه قطار ملی مترو مصداق این موضوع است. قطاری شهری ملی و به موازات آن قطار بین شهری توسط مجموعهها دخیل تعقیب میشود.
حناچی با اشاره به اینکه هدف مدیریت شهری رسیدن ۵۰ درصد سفرهای درون شهری با مترو است افزود: با همین پروژه قطار ملی، بسیاری از کشورهایی که از آنان کمک گرفته میشود امروز سازنده شدهاند. باید پشتیبانی لازم از تولید انبوه قطار ملی صورت گیرد.
وی درباره معضل آلودگی هوای تهران گفت: از نگاه شهروندان و تجربیات جهانی، آلودگی هوا مشکل اصلی همه کلانشهرها است؛ و اغلب برای حل این مشکل اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت بسیاری را انجام میدهند، اما توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان یک برنامه عمومی در سراسر جهان تعقیب میشود. حداقلهای توسعه حمل و نقل عمومی در شبکه مترو دنبال میشود که این برنامه در کشور ایران هم وجود دارد.
حناچی ضمن اشاره به کاهش درآمدهای شهرداری گفت: در شرایط فعلی که ویروس کرونا همه شهرداریهای جهان را تحت تأثیر خود قرارداده است. شهرداری لندن حدود چند میلیون یورو از دولت کمک گرفته است. ما در شهرداری تهران با تعطیلی هزار و ۱۰۰ مرکز ورزشی در شهر تهران که به علت شیوع کرونا تعطیل شده میبایست حقوق و مزایا کارمندان آن مجموعهها را هم پرداخت کنیم و. راه بسیار سختی را پشت سرگذاشتیم امیدواریم با حمایتهای دولت این فشار کاهش یابد.
شهردار تهران گفت: ۴۰ درصد از بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران به حمل و نقل عمومی تخصیص پیدا کرده و اصلیترین راه تأمین منابع مالی شهرداری، اوراق مشارکت، اما نگران اوراق مشارکت ۱۳۹۹ هستیم چرا که پس از یافتن بانک عامل، مشکلات مدیریت شهری تازه برای تعهدات آغاز میشود.
وی با اشاره به اینکه: امروز دو ایستگاه مترو، ودرروزهای پایانی سال دو ایستگاه دیگر و در سال ۱۴۰۰، چهار ایستگاه مترو افتتاح خواهد شد. گفت: در ابتدا سال اینده نیز ایستگاههای جدید افتاح خواهد شد.
شهردار تهران با بیان اینکه با بهره برداری از هر ایستگاه حدود ۳۰ هزار نفر به مسافران مترو افزوده میشود، و اگر ایستگاه تبادلی باشد این عدد به ۵۰ هزار نفر میرسد. افزود: به علت عجله در بهره برداری از خطوط مترو، به بسیاری از ملزومات توجه نشده است؛ در حال حاضر تعدادی از خطوط بهره برداری شد مثل. خطوط ۴، ۶ و ۷ فاقد پایانه هستند، اما در تلاش هستیم تا پایانه خط را به زودی به بهره برداری برسانیم.
حناچی ضمن تأکید بر استفاده از سیستمهای برقی و توسعه مترو به منظور کاهش آلودگی هوا در پایان بیان کرد: در بخش آلایندههای متحرک راهی جز خودروهای برقی نیست. انشالله همین مسیر در حوزه اتوبوسهای برقی، تاکسیها و موتور برقی تعقیب خواهد شد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز ضمن تشکر از شهردار تهران، ۱۸ شرکت دانش بنیان و همه عزیزان که در ایجاد مقدمات پروژه قطار ملی همراهی کردند گفت: کشورمان هم اکنون در تولید انبوه واگن مترو مشکلی ندارد و داخلی سازی ساخت واگن به ۸۵ درصد رسیده است. بزرگترین مشکل این است که باید تمرکزمان را در طراحی داخلی قرار دهیم، وقتی طراحی داخلی باشد میتوانیم قابلیتهای دیگری هم به آن اضافه میکنیم. به نظر من وقتی طراحی داخلی داشته باشیم ساخت آن اگر در خارج از کشور هم باشد مشکلی پیش نمیآید.
سورن ستاری در ادامه افزود: در برقی سازی اتوبوسها در معاونت علمی برنامه مفصلی داریم. در زمینه موتورهای دوچرخ مشکلی وجود ندارد و با همکاری بین بخشی سازمانهایی مثل معاونت علمی و فناوری و شهرداری میتوان این را پیاده سازی کرد. در ساخت موتورهای دوچرخ تولید کنندههای خوبی داریم و تنوع محصولشان هم خوب است. از موتورهای چند کلیوواتی تا اسکوتر میتوان در کشور تولید کرد.
وی تصریح کرد: در زمینه موتورهای برقی با دو مشکل مواجه ایم یکی تسهیلاتی است که برای تشویق مردم به استفاده از آن نیاز داریم. این تسهیلات لزوما مالی نیست. مثلا شهرداری باید در برخی معابر مرکز شهرمحدودیت تردد ایجاد کند تا مردم تشویق به استفاده از موتورهای برقی شوند. مساله بعدی هم این است که سازندگان موتورهای بنزینی هر سال مصوبه میگیرند و الزام به رعایت استاندارد آلایندگی را عقب میاندازند در حالی که برای ساخت موتورهای جدید هیچ مشکلی در داخل نداریم و باید کاری کنیم که این مصوبات هر سال به سال بعد موکول نشود.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور اضافه کرد: در بحث اتوبوس برقی نیز با شهرداری تهران و مشهد همکاری امیدواریم در خرداد نمونه اولیه توسط یکی از سازندگان در داخل را ارائه دهیم و اتومبیل برقی هم یکی از مواردی است که با خودروسازان در حال ساخت آن هستیم و نمونههایی هم ساخته شده است.
وی با تاکید بر توجه به مفهوم شهر هوشمند گفت: هوشمندسازی شهر یکی از بحثهای جدی ما در معاونت علمی است و امیدوارم همکاریهای بین دستگاهی در این زمینه توسعه یابد؛ و نتایج آن را ببینیم و مردم آثار و برکات آن را در اقتصاد و سرویسهای استارت آپی بیشتر دریافت کنند.
در پایان مراسم از قطار ملی بازدید و ایستگاههای یادگار امام (ره) و شهید ستاری در خط شش به بهره برداری رسید.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *